Nový silniční zákon, jehož součástí je i faktické zrušení přísnějších podmínek pro dovoz ojetých automobilů, se naplno projevil. Ze statistiky Svazu dovozců automobilů vyplývá, že dovoz ojetin od ledna do září stoupl o 21,5 procenta na 130 000 vozů, čímž registrace automobilů z druhé ruky převýšily o celých 40 procent přírůstek v evidenci nových vozidel. Pro celý letošní rok přitom odborníci odhadují celkový dovoz ve výši až 180 000 ojetin, tedy růst o téměř třicet procent.
Prudké zvýšení dovozů, na jehož riziko týdeník EURO upozorňoval už v červenci (EURO 29/2006), má na svědomí odstranění limitu osmi let pro maximální stáří vozu a povinnosti plnit normu Euro 2. Do Česka je nyní možné přivézt prakticky cokoliv, co má platný technický průkaz, přičemž kontrola shody údajů v průkazu se skutečným stavem vozidla prakticky neexistuje. Jak uvádějí zdroje týdeníku EURO, noví majitelé těchto vozů se navíc mohou připravit na možné problémy s policií, protože do Česka proudí velké množství ukradených německých automobilů. „Dle údajů z bavorského zemského ministerstva životního prostředí k nám míří dvě skupiny vozů. Ta první jsou auta stará dvanáct až patnáct let, druhou skupinu tvoří zánovní vozy, ovšem s jedním velkým ale. Jde totiž o totální bouračky nebo krádeže,“ říká ředitel Sdružení autoprůmyslu Antonín Šípek. Slabá kontrola totiž umožňuje snadno změnit identifikátory vozu. „Chybí prováděcí vyhláška, auto v podstatě nikdo nekontroluje a všechno jde pouze papírově. To je špatně,“ dodal Šípek.
Výrazně však škodí i letité vozy. „Stáří vozového parku už dosáhlo čtrnácti let a každý rok se zhoršuje. K tomu se pojí i ekologické škody, které stará auta páchají. Tyto vozy najedou zhruba třetinu kilometrů ve srovnání s novými, ovšem vypustí zhruba osmdesát procent všech emisí. Automobily buď katalyzátory vůbec nemají nebo jsou kvůli desítkám tisíc naježděných kilometrů nefunkční,“ říká Šípek. S tm se pojí i ohrožení bezpečnosti kvůli horším brzdám, deformačním zónám a celkovému špatnému technickému stavu starých automobilů.
Za současný stav nese odpovědnost jak bývalý ministr dopravy Šimonovský, tak i minulá vláda a Evropská komise. Komise totiž nejdříve nařídila liberalizaci trhu s ojetinami ve vztahu k směrnici o volném pohybu zboží a Česko bez výraznějších protestů příkaz z Bruselu akceptovalo. V současné době už přitom evropský komisař pro životní prostředí připravuje uvalení ekologické daně, která trh s ojetinami ovlivní podobnými regulačními mechanismy, jež Česko letos v létě dobrovolně opustilo. (zao)