Supersportovní McLaren F1 (neplést se závodními monoposty formule 1 týmu McLaren) byl dlouhá léta nejrychlejším autem světa. Aktuálně je na prodej velmi zachovalý exemplář přímo od McLarenu. Počítejte ale s tím, že ojetiny tohoto druhu neklesají časem na ceně – právě naopak.
Za 328 milionů korun si můžete koupit zaběhnutou firmu, opravdu slušný dům či menší soukromý tryskáč. Nebo ojeté auto. Právě takový je odhad ceny McLarenu F1 s číslem podvozku 069, který je aktuálně k mání. Vůz má v péči divize McLaren Special Operations Heritage a ta ho také nabízí k prodeji.
Nabízený vůz má černou karoserii a 17palcová hořčíková kola s centrální maticí
McLaren F1 se vyráběl v letech 1993 až 1998. Proslulost získal jízdními výkony, které byly ve své době jako z jiné dimenze: S nejvyšší rychlostí 390,7 km/h se zapsal do knihy rekordů jako nejrychlejší automobil planety. O tuto pozici ho připravilo až v polovině nultých let 21. století Bugatti Veyron, McLaren F1 však stále drží rekord mezi automobily s atmosféricky plněným (tzn. bez přeplňování) motorem. Tím je v případě F1 vidlicový dvanáctiválec 6,1 l o výkonu 468 kW. Pro McLaren ho vyrábělo BMW.
Specifikem McLarenu F1 je uspořádání sedadel. Řidič sedí uprostřed v ose vozu a po každé ruce má jedno sedadlo pro spolujezdce
Z řad známých osobností byli majiteli McLarenu F1 třeba závodník Mika Häkkinen nebo komik Rowan Atkinson (Mr. Bean, Černá zmije atd.).
Celkem se vyrobilo jen 64 McLarenů F1 se silniční homologací, několik dalších kusů bylo určeno na závodní tratě. Aktuálně nabízený exemplář s číslem podvozku 069 patří k posledním vyrobeným. Vznikl v roce 1998. Od té doby najezdil pouze 4500 kilometrů, je v původním stavu a jeho údržbu po celou dobu zajišťovalo oddělení McLaren Special Operations Heritage. Cena zveřejněna nebyla, britská média však hovoří o částce 9,5 milionu liber – to je v přepočtu oněch 328 milionů korun zmiňovaných v úvodu článku. Pro představu: Bugatti Chiron, nástupce Veyronu a se vší pravděpodobností nové nejrychlejší auto světa, má stát přibližně pětkrát méně.
Dvanáctiválec od BMW v kombinaci s hmotností pouhých 1138 kg dělal z McLarenu F1 nejrychlejší auto své doby
Přesto není tento McLaren F1 zdaleka nejdražší „ojetinou“. Vzácnější modely Ferrari zejména ze 60. let se běžně prodávají za částky od 10 do 20 milionů dolarů (235 až 470 milionů korun). Vůbec nejdražším autem prodaným v dohledatelné transakci je Ferrari 250 GTO s číslem podvozku 3851GT, za které kupující zaplatil v roce 2014 celkem 38 115 000 dolarů (897 milionů korun).
Čtěte dále:
Stojí desítky milionů, ale na silnici nesmějí a závodit také ne