ISCARE pomáhá Jindřichu Vodičkovi financovat zdravotní kanál Apatyka
Že je zdravotnictví jen černou dírou na peníze? Ale kdepak. Důkazem toho, že jde o byznys jako každý jiný, v němž lze legálně dobře vydělat a výdělek investovat jinam, je čerstvá novinka - projekt televizního kanálu zaměřeného výhradně na zdraví.
Ponese příznačné jméno Apatyka a peníze potřebné na jeho rozjezd pocházejí právě ze zdravotnictví. Když se vysílání podaří do roka zprovoznit, jak zní podmínka licence (a není důvod, aby tomu tak nebylo), bude to zřejmě první případ v Česku, kdy se vlastníci kapitálu vydělaného ve zdravotnictví rozhodli peníze vložit mimo „bílý obor“. A už teď je jisté, že tento nápad nebude prodělečným podnikem.
Český byznys.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání totiž před dvěma týdny rozhodla, že na dobu dvanácti let udělí licenci k provozování televizního kanálu šířeného prostřednictvím družice. Žádost si podala společnost Zelená apotéka.
Ta sice vznikla už v roce 2000 coby firma na dovoz a distribuci léčiv, ale ekonomické výsledky nebyly nijak ohromující. Firma také už loni nevyvíjela žádnou činnost. Do té doby však sloužila jako dodavatel léků pro svou mateřskou společnost ISCARE I. V. F. A to už je „jiná káva“.
ISCARE je totiž česká firma, která vznikla za pomoci izraelského kapitálu před necelými třinácti lety jako klinika zaměřená na umělé oplodnění. Brzy dosáhla toho, že třetina lidí v zemi, kteří potřebovali k narození dítěte asistovanou reprodukci, prošla právě touto klinikou.
A firmě se dařilo natolik, že dnes má obrat 140 milionů korun a postupně expanduje do jiných zdravotnických oborů. Dlužno říct, že lukrativních.
Má centrum léčby obezity, kde se provádějí bandáže žaludku, aby tlouštíci nemohli jíst více, než jim zmenšený žaludek dovolí. A letos přibylo i Centrum lékařské estetiky, což v podstatě není nic jiného než plastická chirurgie.
Bývalý ministr v akci.
„Vlastně jsme jen využili existující firmu - Zelenou apotéku -, abychom pro žádost o licenci nemuseli zakládat další,“ vysvětluje jeden ze tří jednatelů držitele licence, Jindřich Vodička, bývalý ministr práce a sociálních věcí. A také námořník, který kdysi jako první palubní důstojník na československé námořní lodi Otava, plující v listopadu 1989 Atlantikem, založil přímo na ní pobočku Občanského fóra. Právě on má vznik nového televizního kanálu na starosti.
„Jsem sice zaměstnán v Českých přístavech, ale máme smlouvy s ISCARE ohledně holešovického Lighthouse Vltava Waterfront Towers, kde klinika sídlí, i dalšího rozvoje. Navíc jsme tam koupili podíl,“ vysvětluje, jak se absolvent Fakulty řízení námořních lodí v Oděse dostane k budování nového televizního kanálu o zdraví. Jako jednatel totiž působí v Zelené apotéce, z pozice člena představenstva kontroluje i ISCARE a především je předsedou dozorčí rady společnosti České přístavy.
Start je na podzim.
Celý projekt je vlastně velmi jednoduchý. Je až s podivem, že na něco podobného už někdo nepřišel dříve. A stačilo málo: mít padesát tisíc korun na nutný poplatek za licenci.
„Nebude to placený kanál. Signál bude vysílaný prostřednictvím družice, takže si jej naladí každý, kdo má satelit. Budeme jednat i s kabelovými televizemi, a tedy i ten, kdo má kabelovku. Stejně jako dnes funguje Čtyřiadvacítka nebo Óčko. Vysílání bude celodenní. Od šesti od rána do deseti do večera půjde originální program a přes noc by šla smyčka s reprízami, videotextem a upoutávkami na další pořady,“ popisuje Vodička.
Dosah bude mít kanál po Česku, na Slovensku i v celé Evropě. Sedmdesát procent bude tvořit vlastní tvorba a třicet procent převzatá - s českým dabingem. „Zaměstnanců bude mít velmi málo, chceme dělat maximum věcí outsourcingem, na externí smlouvy,“ říká Vodička. Zkušební měsíční vysílání chce Apatyka zahájit už na podzim, někdy na přelomu září a října.
Lékařský top ten.
„Ano, určitá jména už máme, ale s těmi lidmi jsme teprve začali jednat. Všechno je to příliš čerstvé, vždyť o udělení licence víme teprve týden,“ odbývá Vodička konkrétnější dotazy, kdo by měl televizi řídit a kdo pro ni bude vyrábět pořady.
V první etapě by však měla televizi dodávat pořady na základě objednávky společnost BOX TV, s níž už má Zelená apotéka uzavřenou smlouvu. „Určitě také chceme, aby televizi navenek zaštiťovala autorita lékařů, třeba význačných profesorů. Jakási rada starších. Máme už vytypované odborníky, které chceme oslovit, aby dali televizi odbornou garanci.“
Na to profesoři jistě rádi uslyší, navíc když se dříve nebo později zřejmě i oni sami objeví před kamerou. Jedním z programů Apatyky jsou totiž portréty význačných českých lékařů, jejich medicínských postupů a myšlenek, ambicí a novinek v oboru, v němž pracují, a odhalení jejich soukromí či nemocnice a ordinace, v nichž se pohybují. „Chceme dokázat, že české zdravotnictví má také pozitivní stránky, nejen ty špatné, o nich slyšíme častěji,“ říká Vodička, jehož žena je lékařka.
Od hubnutí až po „nobelisty“.
Podle vysílacího schématu, na jehož základě se rada rozhodla udělit licenci a který má autorka textu k dispozici, bude program zacílený na tři věkové skupiny: mladé lidi od třinácti do dvaceti let, generaci od 21 do 45 let a na seniory.
Zatímco teenagerům nabídne televize rady typu jak se zbavit akné či jak cvičit a posilovat, střední generaci zřejmě zaujmou živé pořady s kuchařem o vaření, cvičení jógy či reportáže o nových medicínských postupech, které poradí, jak zatočit s vráskami či co to je liposukce. Chybět nebude ani dětská poradna pro matky. Seniory by pro změnu zase měl upoutat třeba dokument o životě stoletých lidí v Česku.
Dokumentů však bude více. Jedním z nich má třeba být i dvacetidílný seriál Himálaj, který bude ukazovat vlivy extrémního prostředí na zdraví člověka, natočený na základě výprav českého horolezce Josefa Rakoncaje. Nebo seriál o osobnostech poctěných Nobelovou cenou za medicínu. Díky spojení s klinikou ISCARE, která má kamerový systém na operačních sálech, nebudou problémem ani přímé přenosy z operací. A seriálem má být i jakási vizitka nemocnic a lázeňských domů, která má představit „život“ českých nemocnic, odlišnosti jejich metod či specializace.
Money, money, money...
Celý kanál má být placen pouze z příjmu z reklam. A výrobci nejen léčiv, zdravotnických prostředků, ale i dětské výživy, krémů nebo třeba kliniky nabízející estetickou medicínu jsou bohatí hráči. Zpočátku bude na provoz třeba přibližně dva miliony korun měsíčně, což si od mateřské ISCARE vyžádá investici zhruba patnáct milionů ročně, ale jen po dobu prvních dvou let. Pak společnost předpokládá, že se Apatyka dostane do černých číslech.
„Samozřejmě že budou muset dodržet podmínku mít reklamu jen ve vymezených časech. Budeme to přísně kontrolovat,“ říká předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Václav Žák na otázku, která se nabízí. V pořadech o zdraví, hubnutí, kosmetice a o zdravém životním stylu se totiž stejně jako v podobně zaměřených časopisech až příliš snadno stírá linka mezi oficiální reklamou a tou nepovolenou skrytou - kdy je tyglík s nejnovějším pleťovým krémem nebo pilulkami na hubnutí skutečnou inzercí výrobce a kdy jde „pouze“ o doporučení redakce. I proto se na trhu tak dobře uživí tolik časopisů o zdraví a životním stylu.
Jindřich Vodička však má lepší plán, jak vtáhnout inzerenty do hry, aniž by televize porušila zákon a přišla o licenci. „Farmaceutické firmy si nemusejí jen zadávat reklamu. Mohou přece vyrábět vlastní pořady, aniž by to byla skrytá reklama. A v těch jen upozorní na nějaký problém - třeba na to akné. Už na dohodě spolupráce pracujeme,“ popisuje.