Generální ředitel, Hennes & Mauritz
Rolf Eriksen našel práci svých snů až ve dvaačtyřiceti letech. Tolik mu bylo v roce 1987, kdy ho zaměstnal švédský maloobchodní řetězec prodávající oblečení, Hennes & Mauritz (H&M), jako ředitele své dánské pobočky. „Musel jsem si to týden rozmýšlet,“ přiznává dnes sedmapadesátiletý Eriksen. „Firmu jsem neznal. Ale nikdy jsem nelitoval.“ Eriksen totiž s rodinnou firmou, založenou v roce 1947 švédským podnikatelem Erlingem Perssonem, vytvořil dokonalý pár. Poté, co úspěšně spravoval čtyřicet devět poboček v Dánsku, dostal na starost sto osmnáct obchodů ve Švédsku. Před dvěma lety ho pak H&M jmenovala generálním ředitelem, protože jeho veleúspěšný předchůdce Fabian Mansson ze společnosti odešel a začal pracovat pro jednu internetovou firmu. Kolem tohoto výběru panovaly pochybnosti, ale Eriksenovi se podařilo získat investory na svou stranu, když zdvojnásobil výnos na akcii a proměnil H&M v jeden z nejpopulárnějších oděvních řetězců ve Evropě. Snížil náklady, zavedl efektivnější distribuci a rozšířil sortiment. To bylo důležité, protože firma H&M se původně orientovala pouze na dospívající mládež. Po změnách se z H&M stal významný konkurent evropských oděvních řetězců, jako je Benetton. Ve Spojených státech stále více soupeří se společností Gap. „H&M oslovuje široké spektrum zákazníků,“ tvrdí Phil Clark, analytik londýnské pobočky Goldman, Sachs & Co. Čistý zisk se v roce 2001 zvýšil o 49,5 procent, na 381 milionů dolarů, tržby narostly o 29 procent na 4,7 miliardy. Za první čtvrtletí tohoto roku poskočil hospodářský výsledek o dalších 33 procent. Eriksenův recept na úspěch je prostý. Jeho obchody nabízejí základní oblečení pro ženy od patnácti do pětatřiceti let, dětské oblečení a pánské oblečení pro volný čas. H&M také nabízí módní novinky pro ženy, muže i děti za příznivé ceny. V letošním roce vládne v jeho obchodech retrostyl éry hippies s vyšívanými zvonovými kalhotami pro muže a halenkami venkovského stylu pro ženy. Toto oblečení je tak levné, že si zákazníci mohou šatník módními novinkami doplňovat každý rok, tvrdí Eriksen. Jeho ideálním zákazníkem je žena ze střední třídy, které je přes třicet, má dvě děti a u H&M nakupuje oblečení pro celou rodinu. Sám Eriksen je v oblékání konzervativní a dává přednost tmavým oblekům. Všiml si, že vkus zákazníků začíná být stále jednotnější a nezáleží na tom, zda jsou v New Yorku, Paříži nebo ve Stockholmu. Pro Eriksena to znamená, že není nutné přizpůsobovat sortiment výrobků jednotlivým trhům. „Svět je menší a menší,“ říká. „Zvláště mladí zákazníci jsou si na celém světě velmi podobní.“ Předpoklad podobného vkusu odvážně uplatňuje i na americkém trhu. V roce 2000 společnost otevřela velkou prodejnu na Páté Avenue v New Yorku a v současné době už provozuje 32 obchodů na východním pobřeží. V průběhu příštích pěti let hodlá toto číslo zdvojnásobit. Přestože ziskových obchodů má H&M v Americe jenom pár, Eriksen očekává, že zisky začnou růst, až se zvýší tržby a vrátí se náklady na založení nových prodejen. Eriksen vidí další možnosti rozšiřování prodeje v Kanadě a v jižní Evropě, zejména v Itálii a v Portugalsku. Mimo skandinávské země má firma nejvíce obchodů v Německu, kde jich je 206, v Británii (59) a Nizozemí (57). Eriksen doufá, že do roku 2007 bude firma celkově vlastnit 1300 obchodů v Evropě a v Severní Americe. Na nejisté trhy ve východní Evropě a Asii prozatím expandovat nehodlá. Šéf H&M musel urazit dlouhou cestu, než se z malé dánské rybářské vesničky, kde se narodil, vyšplhal až na samý vrchol firemního žebříku. Jako dítě si myslel, že bude pracovat v otcově malířské firmě. Vystudoval nábytkářství a scénografii na místní vysoké škole, ale pak se rozhodl, že se bude věnovat něčemu jinému. Začal pracovat na částečný úvazek na reklamní kampani jednoho kodaňského obchodního domu, potom v maloobchodním řetězci vlastněném dánským obchodním družstvem a nakonec pro H&M. Přestože se Eriksen obchodu s oblečením věnuje už několik desetiletí, odchod do penze zatím rozhodně neplánuje. „Možná budu pracovat ještě dalších deset let,“ říká. „Svou práci miluji.“ Přesto si ji domů nenosí. „Když nepracuji, věnuji se pouze svému soukromému životu. Chci se starat o rodinu,“ tvrdí. Jeho rodinu tvoří dvě děti, jedno vnouče a manželka Janne, která, jak Eriksen přiznává, nakupuje kromě H&M také v Gapu. Eriksen s tím nemá problém. „Bylo by úžasné, kdyby všichni naši zákazníci nakupovali pouze u H&M. Ale byla by to nuda,“ prohlašuje manažer, kterému rozhodně nechybí zdravé sebevědomí.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc