Poskytnout vám maximum praktických informací pro podnikání v jediném dni na jednom místě. Taková je ambice projektu týdeníku Profit nazvaného Podnikatelská akademie. Druhé setkání této série se konalo minulou středu v pražském Golfcentru Erpet. O akci byl enormní zájem, dokonce jsme museli z kapacitních důvodů několik dní před setkáním uzavřít registraci.
Šanci poslechnout si rady expertů z komerční sféry i státní správy využilo nakonec více než 70 podnikatelů. „Setkání mě naplnilo inspirací a novými zlepšováky pro moje obchody. V mnoha poznatcích, které zazněly, jsem se dokonale poznával,“ shrnul své dojmy z akademie jeden z účastníků, podnikatel Michal Dusil.
Akademii jsme spolu s partnery koncipovali tak, aby v kostce odpovídala na dvě hlavní otázky, které v současnosti malé a střední podnikatele trápí nejvíc: Jak co nejlevněji získat peníze na financování vašich plánů? A jak prodat co nejvíc výrobků či služeb?
Příboj informací zahájil Bedřich Vít ze společnosti U-invest. Ten hned po ránu zjitřil pozornost návštěvníků zevrubnou prezentací o průzkumu trhu a nástrojích, jimiž si získáte a udržíte dobrého zákazníka. Jak vypadá dobrý internetový marketing, o tom ve svém vystoupení mluvil Jakub Mencl z firmy Qartin. Pozornost si získaly zejména jeho konkrétní rady jak optimalizovat webové stránky firmy, aby se zobrazovaly ve vyhledávačích na čelních pozicích. Jakub Mencl zpestřoval svůj výklad i odlehčenými příklady. „Pokud někomu spelujete webovou adresu své firmy, měla by být jasně srozumitelná hned na první poslech. Třeba jméno naší společnosti není nejlepším příkladem, protože ho lidé zapisují asi osmnácti možnými způsoby,“ říká s úsměvem Mencl.
Prvním příspěvkem zaměřeným na financování bylo vystoupení Miloně Polešáka, ředitele firemní klientely ČSOB. Ten pojal prezentaci také velmi věcně. Na třech případových studiích detailně ukázal, jakou pomoc může u banky získat firma, která má sice málo peněz, ale zato dobrý nápad.
Po obědě nabitý program pokračoval. Obchodní ředitel ČSOB Factoring Jindřich Horák vysvětloval, kdy a proč je pro firmu výhodné financovat své pohledávky pomocí faktoringu. Prezentace publikum velmi zaujala a už uprostřed vystoupení se spustil příval otázek. Jindřich Horák ovšem promptně a srozumitelně na všechny odpověděl. Mimo jiné vysvětlil i konstrukci ceny za faktoringové služby. „Skládá se ze dvou, eventuálně ze tří složek. První je úrok za provozní financování, který se odvozuje od mezibankovních úroků. Druhou položkou je poplatek za správu pohledávek. Záleží na typu firmy. U těch největších společností může být jen půl procenta z ročního objemu pohledávek, u těch nejmenších rizikovějších firem i přes čtyři procenta. Pokud má faktoringová společnost převzít riziko za nesplácení, musí klient uhradit ještě pojistné,“ shrnul Horák.
Poslední blok akademie byl věnován současnému podnikatelskému tématu číslo jedna -evropským dotacím. Marian Piecha z odboru strukturálních fondů ministerstva průmyslu a obchodu nejprve vysvětlil, které programy jsou a budou k dispozici a pro které firmy jsou vhodné. Při následné diskuzi přítomní podnikatelé zalitovali, že na rozdíl od předešlých programovacího období se větší podpoře nebude těšit sluneční energie.
Praktické zkušenosti s evropskými fondy z předchozích let pak prezentoval Jakub Tomaštík z EU Centra ČSOB. „Je mýtem, že stačí jedna drobná chyba a celý projekt nebude proplacen. Žádná instituce nemá zájem na tom, aby šly peníze složitě zpátky do Bruselu,“ připomněl Tomaštík.
Jeho vystoupení akademii uzavřelo. Podnikatelé si „nálož“ poznatků odnášeli také v papírové podobě - veškeré rady a informace dostali v informační publikaci. Šanci mají i další zájemci. Na příští Podnikatelskou akademii mohou přijít 13. června do Pardubic.