Menu Zavřít

Export se naštěstí nezastavil. Zájem je o čaje, ve kterých lidé pociťují zdravotní benefity, říká majitel Oxalis

22. 4. 2021
Autor: Oxalis
  • Obchody Oxalis mohly být během pandemie otevřené, zavřená nákupní centra ale způsobila výrazný odliv zákazníků kamenných prodejen

  • Vylepšení vlastního e-shopu, nová služba „Klikni a vyzvedni“ i exportní aktivity udržely firmu nad vodou s celkovým propadem pouze sedm procent

  • Po zlepšení situace v republice si chce jednatel firmy Petr Zelík splnit sen a otevřít gastronomický provoz Teahouse&Coffee v centru Prahy


Během pandemie mohly být jejich obchody se sypaným čajem a kávou po celou dobu otevřeny. Jenže ani tak nebyla jejich situace snadná – naprostá většina prodejen se totiž nachází v nákupních centrech, a ty byly během loňského roku často liduprázdné. Počet zákazníků se tedy nevyhnutelně výrazně snížil, na státní podporu nicméně nedosáhli. Jak se s pandemií vypořádat, proto muselo vedení společnosti Oxalis vymyslet samo.

„Tím, že jsme potravina, museli jsme mít otevřeno,“ vysvětluje jednatel firmy Oxalis Petr Zelík, která aktuálně prodává necelých 400 tun čaje a 120 tun kávy ročně. „V maloobchodě jsme úbytek zákazníků samozřejmě pocítili, proto jsme si pomohli dalšími kroky. Celkově se firma propadla o ‚milosrdných‘ sedm procent. Z obratu 267 miliónů klesla na 249, maloobchod šel o 20 procent dolů.“

V okamžiku, kdy byl prodej v kamenných prodejnách omezen, se automaticky rozbíhal e-shop. A ten fungoval znamenitě, meziročně vyrostl o více než 100 procent: „Lidé, kteří jsou zvyklí na naše produkty a nemohli tolik chodit do nákupních center, přešli na nákup přes internet. Když jsme byli v obchodních domech osamoceni, redukovala se i provozní doba a samozřejmě na to reagovala produkce, ale k zastavení samotné výroby nedošlo nikdy.“

Prodejny Oxalis sice zavřít nemusely, doplatily však na odliv zákazníků z nákupních center. Foto: Oxalis

V současnosti firma disponuje 29 vlastními prodejnami, dalších jednatřicet je ve správě franšízantů. Dá-li se na současné krizi najít něco pozitivního, je to podle Zelíka právě fakt, že se společně se svými kolegy a partnery utvrdil v tom, že jeho společnost dokáže obstát i v náročných časech.

„Musím říct, že jsme v minulém roce nezavřeli žádnou jednotku. Motorem byl rozhodně e-shop, vstup do českého internetového obchodu Rohlík.cz a zavedení služby „Klikni  a vyzvedni“. Z každé naší prodejny jsme tak vytvořili další dílčí e-shop.“

Díky zmiňované službě mohou zákazníci nakouknout do skladových zásob své oblíbené pobočky, v klidu si zboží vybrat a objednat. Pak už si jen přijdou do obchodu nákup vyzvednout.

V letošním roce už s ohledem na rentabilitu bude muset čajový gigant dvě prodejny z celkových šedesáti naneštěstí skutečně uzavřít. Jedná se o obchod v centru Brna, kde nebylo možné domluvit žádnou úlevu na nájmu ani jeho stabilitu v dalších letech. Druhou bude Trnava na Slovensku. Specialista na prodej kávy a čaje se ale rozhodně nikam do ústraní nestahuje: „Na začátku loňského léta jsme otevřeli gastronomický provoz na zrekonstruované kolonádě v Luhačovicích, kde vznikl čajo-kávový bar. Otevřela se také jedna franšíza v Prešově na východním Slovensku. Ta byla ale plánovaná už před koronavirovou krizí.“

Tomáš Čupr získal od investorů pět miliard. Rohlík se s nimi vydá dobýt Německo
Přečtěte si také:

Tomáš Čupr získal od investorů pět miliard. Rohlík se s nimi vydá dobýt Německo

Vedení firmy se obávalo, že se vlivem pandemie výrazně přibrzdí export produktů. Menší problémy však nastaly pouze v několika zemích, kde byl zaveden tvrdší lockdown, který způsobil komplikace s dopravou. Takovou zemí byla například Velká Británie. Zde nicméně podle Zelíka lze výpadek spíše připsat na vrub brexitu.

„Export u nás zaznamenal jen mírný propad oproti roku 2019. V některých zemích byl příjem zboží omezen, na druhou stranu se nám podařilo najít i nové trhy jako Izrael, Mongolsko nebo USA. Vývoz představuje 22 procent celkového obratu a tento podíl se zvyšuje. Je to pro nás velmi důležitá položka. Musím říct, že výsledek je tedy v součtu pozitivní, mnohem lepší, než jsem na začátku pandemie předpokládal,“ popisuje.

Čaje jako podpora imunity i psychiky

Před vlnou pandemie tvořily 60 procent obratu čaje, dvacet káva a zbytek příslušenství. V loňském roce se ale podíl čajů na úkor ostatních produktů zvýšil: „Zaznamenali jsme větší zájem o funkční směsi, kde lidé pociťují nějaký zdravotní benefit. Jsou to čaje zelené, bylinkové, detoxikační, na imunitu, ale i na klidný spánek. Populace je dost stresovaná a bylinkami si pomáhá.“

Myšlenka produktů, které budou přímo reagovat na potřeby zákazníků čelících novým virům, je nicméně nereálná. „Rádi bychom vytvořili bylinkové čaje, které by byly přímo určené na boj proti virům, protože víme, že fungují. Na druhé straně je tu česká a evropská legislativa, která je striktně proti přesnému vymezení zdravotních účinků různých směsí bylin. Legislativa tedy neumožňuje, abychom vytvořili mix, který by pomáhal s bojem proti nové nemoci,“ vysvětluje Zelík.

Češi obecně nejvíce vyhledávají čaje, jež paradoxně s čajovníkem nemají nic společného. Jsou to různé ovocné směsi plné plodů jako šípek, ibišek, pomerančová kůra, jablko a další podobné komponenty: „Z čajů se nejvíce prodávají zelené a zelené aromatizované – ty válcují i klasické černé. Můžeme proto říct, že Češi objevili kouzlo zelených čajů.“

Čajové vzdělávání a letní drinky

Firma, která vznikla v létě roku 1993, se původně chtěla orientovat jen na sypaný čaj, tedy přímý dovoz směsí. O šest let později se k němu ale přidala káva a postupně také další příslušenství.

Několik významných novinek si vedení Oxalis pro své věrné zákazníky připravilo i na letošek. Aktuálně totiž připravuje spuštění nového gastronomického provozu v Praze ve Vodičkově ulici. Projekt zvaný Teahouse&Coffee zahrnuje stylovou moderní čajovnu s možností degustace čajů i kávy. Jakmile se země posune v řešení pandemie dále, plánuje Oxalis v druhém patře prodejny otevření nového workshopového centra.

WT100

Češi ztratili kvůli koronaviru chuť i na pivo. Jeho spotřeba vloni poprvé po 60 let poklesla, ukázaly statistiky
Přečtěte si také:

Češi ztratili kvůli koronaviru chuť i na pivo. Jeho spotřeba vloni poprvé po 60 let poklesla, ukázaly statistiky

„Tam bychom rádi pořádali školení, která se týkají čaje a kávy, ve smyslu párování čaje s jídlem nebo čajovou mixologii. Chceme také zvát naše dodavatele z pěstitelských zemí,“ vysvětluje Zelík s tím, že na léto připravuje společně s kolegy propagaci nového programu „ready to drink“ nápojů, kterému se už rok věnují. „Jedná se o vlastní výrobu za studena vylouhovaných ledových čajů a dvou káv, jež jsou baleny do skleněných třetinkových lahví. Nazýváme je cooldrinks. To je něco, co bude highlightem tohoto léta.“

  • Našli jste v článku chybu?