Domácí exportéři se stále víc zajímají o trhy mimo Evropskou unii, která tradičně tvoří těžiště tuzemského vývozu a nyní se potýká s hospodářskou recesí.
Autor: Roger Walch
Více zakázek tak hlásí kanceláře CzechTrade v Asii, kde čeští vývozci hledají nová odbytiště pro své výrobky. „Nárůst poptávky je ohromný,“ souhlasí generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl. Pokles zájmu agentura naopak registruje zejména v severní a střední Evropě. „V zemích bývalého Sovětského svazu je zájem zhruba stejný,“ dodává.
Obrovský asijský trh je tak pro řadu českých firem zajímavým cílovým teritoriem. „Těžké časy zdaleka neskončily, ale ještě nás čekají,“ varuje ovšem vývozce Luděk Drnec ze společnosti DHL Express, která tento měsíc vyhlásila za mediální podpory týdeníku Profit další ročník soutěže o nejlepší tuzemské exportéry. Výsledky Exportní ceny DHL HSBC budou vyhlášeny na podzim.
Anketa Profitu: Mají menší české firmy šanci proniknout na asijské trhy?
NE |
Jiří Grund
šéf Asociace exportérů
Dostat se na tyto trhy je velmi náročné a v době celosvětové krize kvůli konkurenci pro malé firmy asi téměř nemožné.
ANO |
Karel Havlíček
Asociace MSP a živnostníků
Čínskému zákazníkovi je ale zapotřebí nabídnout drahé a luxusní zboží. Oni si na to potrpí.
NE |
Jaromír Drábek
člen představenstva Abegu
Jediná šance je masivně zvýšit podporu státu. Hlavně malí podnikatelé jsou na cizích trzích ztraceni a potřebují „vést za ruku“.
ANO |
Ladislav Mareš
spolumajitel Elmarco
Asijské trhy jsou už otevřené a panuje tam konkurenční prostředí.
ANO |
Zbyněk Frolík
majitel firmy Linet
Podmínkou je, že mají vysoce konkurenční úspěšné výrobky a zkušenosti s některým z náročných trhů, jako jsou rozvinuté trhy EU nebo USA.