Malé a střední firmy začínají opět exportovat do Ruska a ostatních zemí SNS. Stále ale dominují trhy EU, kam vyváží 99 procent našich exportérů. Nejžádanější státní podporou je podle firem fyzická přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. V důsledku ukončení intervencí ČNB se firmy daleko více zajišťují vůči kurzovým rizikům. Vyplývá to z průzkumu, který připravila Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu.
Z průzkumu, který připravila agentura Ipsos na vzorku 500 malých a středních exportérů vyplývá, že roste počet českých podniků, které vyvážejí i mimo Evropskou unii.
„Ve srovnání s loňským rokem vidíme nárůst firem exportujících i za hranice Evropské unie, a to zejména do zemí ze Společenství nezávislých států a na Blízký východ. Trhy v zemích SNS oživují, tahounem se začíná opět stávat Rusko, které po několika letech propadu roste dle aktuálních statistik za první čtyři měsíce meziročně o pětinu. Podíl firem exportujících do alespoň 11 zemí stoupl oproti loňsku o sedm procent. Ze zemí Evropské unie je velký zájem o Německo, do kterého firmy plánují rozšířit export nejčastěji,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.
Kam exportují české malé a střední firmy Zdroj: AMSP
Šetření potvrdilo, že firmy si věří, sází na kvalitu svých výrobků a nespoléhají na to, že by hlavní konkurenční výhoda byla v nízkých cenách. Podnikatelé čím dál více míří za vyšší přidanou hodnotou, a to na bázi speciálních služeb.
Hlavní bariérou exportních aktivit se stává vysoká byrokracie, která na podniky dopadá a brání jim v primárních obchodních aktivitách a na rozdíl od minulého roku podniky daleko intenzivněji řeší kurzová zajištění. Začíná se rovněž projevovat nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
Podle průzkumu z široké škály státních podpůrných služeb týkajících se exportu firmy nejvíce oceňují podporu jejich prezentace v zahraničí.
Podpora přímo v destinaci
„Uvědomujeme si, že pro malé a střední podniky nejsou nejpodstatnějším nástrojem podpory podnikatelské mise, ale naopak vyžadují informační a marketingový servis, osobní podporu v místě vývozní destinace a finanční exportní nástroje,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.
Agentura CzechTrade je podle průzkumu pro podnikatele dlouhodobě nejpřirozenějším partnerem a je jimi vnímána jako prověřená a nezávislá státní podpora.
Přečtěte si o staronovém exportním teritoriu:
Čeští vývozci opět našli cestu do Indie. Loni export přidal 13 procent
Nejčastěji využívanou službou agentury je dle výzkumu podpora účasti na zahraničních výstavách a veletrzích, které využilo 71 procent firem.
Necelá polovina firem pak dále využila službu exportní konzultace a 45 procent vyhledání obchodního partnera. Tři čtvrtiny exportérů, kteří mají zkušenost se službami agentury CzechTrade, mají zájem její služby využívat i nadále.
„Největší přínos firmám podle průzkumu přináší naše celosvětová síť zahraničních zástupců, kteří znají daná teritoria a mohou exportérům poskytnout know-how,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.
Čtěte také: