Americké volby se blíží, miliony Američanů vhodí své
hlasovací lístky do volební urny už za měsíc. Proto Facebook, ale i dalších
technologické platformy, přicházejí s řadou opatření, díky kterým by mělo
být zamezeno větším zmatkům.
Sociální síť Marka Zuckerberga nepovolí placené reklamy Donalda Trumpa a Joe Bidena, které budou oslavovat potenciální zvolení do doby, než budou sečteny veškeré hlasy. V letošních volbách se předpokládá, že Američané více využijí volbu s předstihem, analytici předpokládají, že tuto možnost budou více preferovat demokratičtí voliči. Proto se může stát, že s dopočítáním všech hlasů může dojít i k změně volebního výsledku.
I z tohoto důvodu Facebook nepovolí reklamy, které by zpochybňovaly legitimitu voleb. Regulace by se měla týkat i šíření nepravdivých informací ohledně onemocnění covid-19. „Tyto volby nebudou ‚business as usual ‘. Cítíme zodpovědnost chránit naši demokracii,“ uvedl šéf a zakladatel Facebooku Zuckerberg. „To znamená, že pomůžeme lidem registrovat se a volit, rozptýlit jejich obavy o tom, jak volby proběhnou a provedeme kroky, které sníží možnost násilí a neklidu,“ dodal Zuckerberg.
Facebook bude nově regulovat i šíření konspirační teorie známé pod názvem QAnnon. Podle této myšlenky Donald Trump chrání americké děti před tajnou kanibalskou a satanskou sektou, jejímiž členy, by podle teorie, měli být hlavně demokratičtí politici v čele s Trumpovou soupeřkou z roku 2016 Hillary Clintonovou.
Zároveň skupiny zaměřené na QAnnon se budou zobrazovat hlouběji v uživatelském feedu. Tímto krokem chce sociální síť omezit míru interakcí a pádem i šíření. Už během letních měsíců sociální síť přikročila ke smazání několika stovek falešných účtů, které tuto konspiraci šířily dál.
Sociální sítě jsou dlouhodobě kritizované za nedostatečné kroky k potírání dezinformací a proti šíření nenávisti. Podobný názor panuje i u aktuálních kroků před nadcházejícími volbami. „Nejsem optimistický ohledně toho, že by to zafungovalo,“ řekl pro americký Los Angeles Times expert na Facebook z Virginské univerzity Siva Vaidhyanathan.
„Největším problémem Facebooku vždy bylo vymáhání pravidel,“ dodává Vaidhyanathan. Podle něj proto i dobře zamýšlené řešení, která by ve výsledku mohla být užitečná, selžou právě na straně Facebooku, tedy v momentu, kdy je má skutečně od svých uživatelů vyžadovat. Kvůli různým ústupkům a „vykostění“ původní myšlenky pak vznikne polovičaté řešení, které daný problém neřeší.
Facebook byl v minulosti několikrát pod palbou veřejné kritiky. Zejména kvůli ignorování problematického obsahu na svých stránkách. Zřejmě nejznámějšími událostmi, kvůli kterým byl Facebook kritizován, jsou prezidentské volby ve Spojených státech z roku a brexitové referendum. Během obou plebiscitů měla být zneužita data milionů uživatelů.