Menu Zavřít

Facebook se připravuje na americké volby, zakáže reklamy na konspirační teorie

11. 10. 2020
Autor: CC0 via Pixabay

Největší sociální síť světa Facebook se připravuje na americké prezidentské volby. Sérií opatření chce minimalizovat šíření nepravdivých zpráv, označování volby jako podvod nebo oslavy předčasného vítězství. Mark Zuckerberg a jeho kolegové byli v minulosti kritizování za ignorování rizik vlivu sociální sítě na průběh voleb.

Americké volby se blíží, miliony Američanů vhodí své
hlasovací lístky do volební urny už za měsíc. Proto Facebook, ale i dalších
technologické platformy, přicházejí s řadou opatření, díky kterým by mělo
být zamezeno větším zmatkům.

Sociální síť Marka Zuckerberga nepovolí placené reklamy Donalda Trumpa a Joe Bidena, které budou oslavovat potenciální zvolení do doby, než budou sečteny veškeré hlasy. V letošních volbách se předpokládá, že Američané více využijí volbu s předstihem, analytici předpokládají, že tuto možnost budou více preferovat demokratičtí voliči. Proto se může stát, že s dopočítáním všech hlasů může dojít i k změně volebního výsledku.

I z tohoto důvodu Facebook nepovolí reklamy, které by zpochybňovaly legitimitu voleb. Regulace by se měla týkat i šíření nepravdivých informací ohledně onemocnění covid-19. „Tyto volby nebudou ‚business as usual ‘. Cítíme zodpovědnost chránit naši demokracii,“ uvedl šéf a zakladatel Facebooku Zuckerberg. „To znamená, že pomůžeme lidem registrovat se a volit, rozptýlit jejich obavy o tom, jak volby proběhnou a provedeme kroky, které sníží možnost násilí a neklidu,“ dodal Zuckerberg.

Facebook bude nově regulovat i šíření konspirační teorie známé pod názvem QAnnon. Podle této myšlenky Donald Trump chrání americké děti před tajnou kanibalskou a satanskou sektou, jejímiž členy, by podle teorie, měli být hlavně demokratičtí politici v čele s Trumpovou soupeřkou z roku 2016 Hillary Clintonovou.

Zároveň skupiny zaměřené na QAnnon se budou zobrazovat hlouběji v uživatelském feedu. Tímto krokem chce sociální síť omezit míru interakcí a pádem i šíření. Už během letních měsíců sociální síť přikročila ke smazání několika stovek falešných účtů, které tuto konspiraci šířily dál.

Sociální sítě jsou dlouhodobě kritizované za nedostatečné kroky k potírání dezinformací a proti šíření nenávisti. Podobný názor panuje i u aktuálních kroků před nadcházejícími volbami. „Nejsem optimistický ohledně toho, že by to zafungovalo,“ řekl pro americký Los Angeles Times expert na Facebook z Virginské univerzity Siva Vaidhyanathan.

„Největším problémem Facebooku vždy bylo vymáhání pravidel,“ dodává Vaidhyanathan. Podle něj proto i dobře zamýšlené řešení, která by ve výsledku mohla být užitečná, selžou právě na straně Facebooku, tedy v momentu, kdy je má skutečně od svých uživatelů vyžadovat. Kvůli různým ústupkům a „vykostění“ původní myšlenky pak vznikne polovičaté řešení, které daný problém neřeší.

CIF24

Facebook byl v minulosti několikrát pod palbou veřejné kritiky. Zejména kvůli ignorování problematického obsahu na svých stránkách. Zřejmě nejznámějšími událostmi, kvůli kterým byl Facebook kritizován, jsou prezidentské volby ve Spojených státech z roku a brexitové referendum. Během obou plebiscitů měla být zneužita data milionů uživatelů.

  • Našli jste v článku chybu?