Baidu v souboji s Googlem vyhrál. Vyhrát by chtěl i GoSo
Když si uživatel internetu vyťuká adresu Google.cn, virtuálními linkami bude automaticky přesměrován o tisíce mil dál, než měl původně v úmyslu. Namísto v Číně skončí na stránkách registrovaných v Hongkongu. Odtud má již volný a neomezený a přístup na síť, jak jej znají miliony uživatelů téměř po celém světě. Nicméně když se na tuto adresu připojuje na území samotné kontinentální Číny a začne hledat něco politicky citlivého, s největší pravděpodobností jej zastaví „technické“ problémy. „Najednou mají všechny odkazy záhadné potíže s připojením. Jedná se podle všeho o kontrolu zdejších internetových linek,“ uvedl pro týdeník EURO z Pekingu jeden z cizinců, kteří tam pracují. Google sice patří mezi nejpopulárnější internetové vyhledávače na světě, čínský trh však nezískal. Loni se z něj musel dokonce kvůli potížím s cenzurou a útokům hackerů částečně stáhnout. Přes 75 procent Číňanů preferuje domácí vyhledávač Baidu. Služeb Googlu využívá přibližně 20 procent tamních uživatelů. O zbytek se dosud dělily menší společnosti Sogou.com a Soso.com.
Nápadná podoba
Vládním kruhům v Pekingu však začíná vadit, že se již tak velký vliv soukromé firmy Baidu na čínském trhu neustále zvětšuje. Zřejmě právě z těchto důvodů zahájil koncem loňského roku činnost další tzv. lidový vyhledávač. Na internetu se objevuje zkráceně jako GoSo.cn, provozovatelem jsou oficiální stranické noviny People’s Daily a podle BBC se mu technické podpory dostává od samotné Čínské akademie věd.
Paradoxní je, že se nový rádoby konkurent dopustil podobného kopírování, jako před lety Baidu. Počáteční G jeho loga má sice znázorňovat známý čínský symbol draka, nicméně jeho zahnutý ocas vytváří o jedno „o“ navíc. A písmeno S mající podobu bájného ptáka fénixe lze spíše číst jako g. Grafika GoSo tak až příliš nápadně opět připomíná v Číně tolik otloukaný Google.
Google vstoupil na čínský trh v roce 2006 vedený touhou uspět i zde. Obří potenciál tamních uživatelů byl více než lákavý. V Číně se dnes připojuje k internetu přes 400 milionů lidí, což je dohromady více než obyvatel USA. Číňané přes síť nakupují, hrají hry, diskutují, ale hlavně všichni něco neustále hledají. Google nicméně konkurenční boj s domácím vyhledávačem Baidu kvůli množícím se problémům neustál. Koncem března si zástupci společnosti opět stěžovali, že právě cílené blokování jejích stránek znemožnilo čínským uživatelům Gmailu tuto adresu nějakou dobu používat. Vládní úřady podobná nařčení odmítají.
Success po čínsku
Z pohledu Západu se Baidu může chlubit nálepkou „zabiják Googlu v Číně“. Základem jeho úspěchu se stala sázka na národní identitu, spolupráce s vládními úřady a také mandarinština. „Běžní Číňané se po zahraničních zprávách nebo odkazech v angličtině vůbec nepídí. Ty v čínštině, byť profiltrované na Baidu, jim úplně stačí,“ vysvětluje Evropanka žijící v Číně několik let. Inspirací pro název společnosti se stala báseň stará více než 800 let, příběh o muži hledajícím v chaotickém světě plném překážek vysněnou ideální lásku. Jejím hlavním zakladatelem se stal Robin Li, současný CEO Baidu, který má charisma, je pohledný a také prozatím velice úspěšný. Patří mezi nejbohatší Číňany, časopis Forbes odhaduje jeho majetek na 9,4 miliardy dolarů a zařadil ho na 95. místo v žebříčku nejmajetnějších lidí planety. Li se narodil v roce 1968 v Jang-čchüan v provincii Šan-si jako jediný syn v rodině a jako čtvrté z pěti dětí. Vystudoval techniku a management informatiky na prestižní Pekingské univerzitě a magisterský titul z počítačových věd získal na americké Státní univerzitě New York ve městě Buffalo. V úvodu kariéry pracoval pro Dow Jones v americkém státě New Jersey a později také v Silicon Valley. Nicméně v roce 1999 se rozhodl pro vlastní internetovou firmu, přičemž velkou příležitost viděl v rodné Číně. Společnost Baidu původně začínala se servisem pro jiné čínské portály, v roce 2001 se však změnila na vyhledávač poskytující služby zákazníkům přímo. Baidu umožňuje dokonce využívání metody pinyin, fonetického převodu čínských znaků do latinské abecedy, kdy se při psaní nemusí měnit klávesnice. Podobná strategie a především sázka na čínskou identitu se více než vyplácí, za první čtvrtletí letošního roku si společnost připsala čistý příjem ve výši 1,195 miliardy jüanů (183 milionů dolarů), což představuje nárůst o 125 procent ve srovnání se stejným obdobím v roce 2010. Hlavní čínský vyhledávač již expanduje i za hranice země, v lednu 2008 začal poskytovat služby uživatelům v Japonsku. Baidu se netají ambicemi stát se jedničkou v celé Asii.
Řízená konkurence
Zdaleka ne všichni v Číně však Baidu slepě obdivují. Kritici mu vyčítají v první řadě nápadnou podobnost modelu, na němž funguje jinde ve světě úspěšný Google. Když se však do vyhledávače zadá slovo Tiananmen, název náměstí Nebeského klidu, kde byly v roce 1989 krvavě potlačeny protivládní masové demonstrace, objeví se všechny možné informace, vyjma těch tragických. Další výtka se týká seřazování vyhledávaných informací. Podle odborníků se tak mnohdy neděje podle důležitosti vyhledávaných firem a institucí, ale podle toho, kdo z nich si u Baidu zaplatil inzerát, což může být pro zákazníky velice zavádějící. V roce 2008 Baidu údajně akceptovala peníze i od společností provozujících nelegální medicínské úkony. A nakonec – Spojené státy dlouhodobě kritizují hlavní čínský vyhledávač jako „notorický trh“ pro pirátské nahrávání hudby. Trpělivost došla i čínské vládě, která před nedávnem vydala seznam čtrnácti internetových stránek s ilegálními nahrávkami. Většinu z nich nabízel i Baidu a pokračoval v tom i přes opakovaná varování úřadů. Ministerstvo kultury 25. dubna oznámilo, že Baidu potrestá. Sankce však nebyly blíže upřesněny. Podle odborníků to minimálně může ohrozit hodnotu akcií společnosti. Znalci čínského trhu se shodují, že větší konkurence Baidu jedině prospěje. První uživatelé GoSo.cn si pochvalují, že v případě využívání jeho služeb nemusejí například absolvovat až tolik klikání myší. Obsah jednotlivých stránek se zobrazuje v pravé polovině obrazovky, zatímco v levé zůstává kompletní vyhledaný seznam. Tím se snižuje také riziko, že člověk otevře nebezpečnou stránku, aniž by si předem ověřil, co na ní vlastně je. Vzhledem k majiteli však nový portál Číňany dychtivé po volném přístupu k jakýmkoliv informacím neuspokojí. O těch si mohou nechat jenom zdát. GoSo je jen další domácí vyhledávač s autocenzurou a silnými filtry.