Viceprezident Vodafonu pro firemní zákazníky si pochvaluje načasování startu OneNetu
Před dvěma lety začala česká pobočka mobilního operátora Vodafone nabízet službu OneNet, která pro firemní zákazníky kombinuje všechny typy hlasových a datových služeb bez ohledu na to, zda je poskytována přes mobilní či fixní síť. Pavel Hlavinka, viceprezident Vodafonu pro firemní zákazníky, si pochvaluje načasování startu služby před začátkem ekonomické krize. „Důsledky krize dopadají i na telekomunikační branži. Méně se cestuje a volá. Firemní zákazníci ve větší míře optimalizují svůj vztah k dodavatelům, zabývají se tím, jestli potřebují všechny objednané služby a jestli za ně platí odpovídající cenu. Je proto naší výhodou, že jsme byli s OneNetem i dalšími službami na tuto situaci připraveni,“ říká Hlavinka.
EURO: Lze vyčíslit, jak se projevují důsledky krize na útratách vašich firemních zákazníků? HLAVINKA: Nesporné je, že krize je vidět a cítit. Firmy mají méně aktivit, méně byznysu, takže méně volají a méně se cestuje do zahraničí. Nelze tvrdit, že by to bylo nějak dramatické, ale meziročně určitý pokles vidíme. Snažíme se k našim zákazníkům chovat férově, proto jim nabízíme nástroje pro kontrolu nákladů za služby. Například doplňková služba Bez obav přepočítá faktury za tři měsíce zpětně, a pokud zjistíme, že by klient provolal na nějakém tarifním schématu méně, daný rozdíl klientovi vrátíme.
EURO: Zareagovali jste nějak na situaci také interně? HLAVINKA: Propojili jsme týmy, které do té doby pracovaly na určitém segmentu služeb nebo skupině zákazníků, a spustili jsme novou distribuční strategii. Také jsme sestavili tým manažerů, kteří se věnují velkým klientům, a mnohem více jsme začali prodávat řešení OneNet. Tato služba je základní nabídkou pro střední a velké společnosti, které oslovujeme. Dnes máme na OneNetu přes 600 firem, z nichž naprostou většinu tvoří úplně noví zákazníci.
EURO: Takže se vám i v době krize daří? HLAVINKA: Celkově jsme zlepšili distribuci, schopnost lépe penetrovat trh a daří se nám lépe získávat klienty. Péče o zákazníka je pro nás naprosto klíčová, i proto jsme se začali individuálně věnovat všem klientům, kteří mají u Vodafonu měsíční útratu vyšší než sedm tisíc korun. Získají individuálního agenta na telefonu, který pečuje o všechny jejich potřeby a požadavky.
EURO: Jak velkým dílem se na celkových tržbách českého Vodafonu podílí služba OneNet? HLAVINKA: Tržby nabíhají v průběhu roku. Jestliže zákazníka získáte v březnu, máte šanci u něj vykázat příjmy za tři čtvrtletí. Takže zákazníci, které jsme získali . Z tohoto důvodu dnes OneNet představuje z hlediska tržeb řádově procenta. Pro nás je ale důležité, že jsme schopni nabídnout služby od nejmenších podnikatelů až po střední a velké firmy. Celkově máme téměř 540 tisíc firemních SIM karet a na OneNetu okolo 40 tisíc připojených počítačů. Každé čtvrté IČO v Česku, včetně živnostníků, využívá některou ze služeb Vodafonu.
EURO: Je některá ze služeb nabízených v rámci OneNetu výrazně víc poptávaná než ostatní? A naopak – překvapil vás nezájem o nějakou funkcionalitu? HLAVINKA: Když jsme spouštěli OneNet, tak jsme určitou představu potřeb klientů měli. Některé služby klienti požadují více, než jsme čekali, a naopak jsme nabízeli i služby, o které takový zájem není. V rámci OneNetu neřešíme u klienta jen mobilní komunikaci, ale i jeho internetové připojení, fixní linku a na to návazné služby. Jedna z věcí, která se za dva roky fungování služby ukázala jako důležitá, je, že fax není mrtvé zařízení. Přestože výdaje na faxování jsou v rámci celkových telekomunikačních útrat marginální, firmy tuto funkcionalitu vyžadují. Fax je asi nesmrtelný.
EURO: Čím si vysvětlujete, že je fax stále důležitým komunikačním prvkem? HLAVINKA: Řada firem jej využívá ke komunikaci v oblasti objednávek a u dokumentů vyžadujících podpisy. Jak jsem pochopil, tak české firmy prostřednictvím faxu komunikují s bankami a s různými partnery z oblasti logistiky, transportu či výroby.