Italská automobilka Fiat, která se stala zachráncem amerického Chrysleru, získá ještě letos 51procentní podíl v americké společnosti. Ovládne ji o dva roky dříve, než se plánovalo.
Foto: Profimedia.cz
Fiat letos udělá klíčový krok, aby naplnil svůj cíl a stal se globální automobilkou. Ještě ve druhém čtvrtletí koupí od americké vlády 11 procent akcií americké automobilky Chrysler, která stála v roce 2009 před krachem.
Do konce roku si pořídí dalších pět procent akcií, jakmile splní podmínku vlády, že v USA začne Chrysler vyrábět auto se spotřebou do 5,9 litrů na 100 km, které bude odvozeno od modelů Fiatu. Dohromady bude mít Fiat 51procentní podíl v americké automobilce.
Celkem za tuto transakci zaplatí 1,27 miliardy dolarů. Nákup bude financovat z vlastní hotovosti. Po oznámení plánu vyskočily akcie Fiatu o 4,3 procenta na 6,86 eur za akcii.
Fiat získá rozhodující podíl v Chrysleru tím, že využije opci na pořízení 16 procent akcií americké automobilky. Tuto opci dostali Italové v roce 2009, kdy je americká a kanadská vláda vybraly jako strategického partnera, který měl pomoci zadluženému Chrysleru opět na nohy. Výměnou za poskytnutí technologie, řízení a ozdravení firmy Fiatu věnovaly 35 procent akcií automobilky.
Opci mohl Fiat uplatnit nejpozději v roce 2013. Toto právo nicméně využil o dva roky dříve, protože jak se Chrysler pomalu vrací do černých čísel, roste i cena, za kterou by Fiat zbylé akcie musel koupit. „Úspora se může vyšplhat až na 400 milionů dolarů,“ odhaduje Gabriele Gambarova, analytička z milánské banky Banca Akros.
Podmínkou pro nákup první části akciového balíku je splacení 7,53 miliardy dolarů, který Chrysler dluží americké a kanadské vládě. Fiat proto nyní vyjednává s bankami, které zařídí refinancování tohoto dluhu.
Urychlené převzetí Chrysleru pravděpodobně v Itálii opět probudí obavy, že šéf Fiatu Sergio Marchionne hodlá přesunout centrálu celého koncernu z Milána do Spojených států, upozorňuje deník Financial Times. V minulosti tím pohrozil při vyjednávání s odbory.
Ve středu Marchionne navíc kritizoval vysoké daně, které musí firma v Itálii platit. Odbory se snažil přimět k dohodě o nových pracovních podmínkách argumentem, že když nebudou s novými pravidly souhlasit, Fiat výrazně omezí výrobu v italských továrnách.