Je to taková Lassie s kopýtky, která na svých koňských bedrech nese ještě větší tíhu osudu než její psí kolegyně. Navíc vše je hollywoodsky nasvětleno tak, že první světová válka a utrpení lidí vypadá jako procházka růžovým sadem v režii Stevena Spielberga.
Foto: Falcon
Úvod příběhu zavede diváka na malou chudou farmu, která patří Tedovi (Peter Mullan) a Rosie (Emily Watsonová) Narracottovým. Jejich syn Albert (Jeremy Irvine) se chodí dívat na sousední farmu, na které vyrůstá jedno hříbě do koňské krásy. Shodou okolností jeho věčně alkoholem opojený otec dospělého oře zakoupí a přivede tím rodinu na pokraj krachu. Albert pojmenuje koně Joy a snaží se ho zotročit do role pokorného valacha, který by mohl být farmě k užitku. Přes všechny peripetie nakonec putuje kůň stejně na trh, kde začíná jeho cesta do válkou sužovaného světa.
Dvouapůl hodinový snímek nabízí velké množství lepších i slabších herců, kteří jsou divákovi povědomí z různých snímků. Bohužel jediný herecký výkon, který se mě jako diváka dotkl, je ten herečky Emily Watsonové, která má na svém filmovém kontě oprávněnou nominaci na Oscara za snímek Prolomit vlny Larse von Triera. V roli chápající matky a zároveň ducha přítomné manželky je suverénní a (maminkovsky) dobrosrdečná.
Kůň s největším komparzem ve filmové historii je zmítán nepředvídatelností války. Ne že by byla nouze o zvraty v ději, nicméně dokonale nasvětlené scény ubírají svoji lacinou krásou na drsnosti a krutosti samotné války. Výpravná koňská odysea je tak udusána kopyty němého hrdiny, stejně jako myšlenkové pochody hlavního hrdiny i ostatních postav. Silnou stránkou je hudba, kterou složil John Williams. Nicméně i soundtrack skomírá hlavně ve svém středu a doplácí na rozložitost děje. Teprve závěr odhaluje posluchači Williamsovu genialitu a jeho hudební mistrovství.
Celkový dojem? Spíš průměr. Knižní předloha, jejímž autorem je Michael Morpurgo, byla pro mě o dost působivější. Režisér Spielberg v posledních letech sází na jistou a divácky úspěšnou půdu televizních seriálů a filmů. Možnostem riskovat na inovátorských projektech, jako byla nedoceněná sci-fi A.I. či technologicky průlomový Jurský park, se vyhýbá. A to je škoda.
Hodnocení Vládi Baráka: 50 %