Náš model podnikání funguje již téměř dvě stě let, tvrdí místopředseda představenstva České spořitelny Wolfgang Schopf
Počtem klientů největší tuzemská banka, Česká spořitelna, letos slaví 190 let své existence. V roce 1825 vznikla jako Schraňovací pokladnice pro hlavní město Prahu a pro Čechy. „Její vznik inspirovalo založení podobné instituce ve Vídni o šest let dříve. Lze tedy říci, že začleněním do skupiny Erste Bank v roce 2000 se Česká spořitelna vlastně vrátila ke svým kořenům,“ řekl týdeníku Euro místopředseda představenstva České spořitelny Wolfgang Schopf.
* Vidíte nějakou inspiraci z doby zakládání spořitelen v 19. století pro současné podnikání České spořitelny?
Posláním původních spořitelen bylo poskytovat bankovnictví pro všechny. Vznikaly v době, kdy do finančního systému byl zapojen jen zlomek obyvatelstva. Spořitelny měly lidem pomoci zlepšit životní úroveň. Hlavní myšlenkou byla tři slova: práce, spoření a rozmnožování majetku. Na druhé straně i původní spořitelny podnikaly za účelem dosažení zisku, peníze od drobných střadatelů půjčovaly podnikatelům. A stejně to vlastně děláme dosud.
* Vlastníky původních spořitelen byly nadace a zisky šly zpět do rozvoje společnosti. Nevytratil se v současnosti tento motiv?
Určitě ne. Největším akcionářem celé Erste Group je právě Erste Stiftung, Nadace Erste, která podporuje řadu dobročinných projektů v Rakousku i v dalších zemích střední a východní Evropy. Jen v letech 2005 až 2014 rozdělila přes 74 milionů eur. A sama Česká spořitelna má dokonce dvě nadace. První z nich, Nadace České spořitelny, se věnuje především problémům seniorů, prevenci drogové závislosti a boji s ní a péči o lidi s mentálním postižením. Nadace České spořitelny rozdělí ročně přibližně 17 milionů korun, od jejího vzniku to je více než 210 milionů korun. Druhou je Nadace Depositum Bonum, jejíž nadační jmění 1,45 miliardy korun tvoří nevyzvednuté peníze z anonymních vkladních knížek vedených u České spořitelny. Cílem Nadace Depositum Bonum je podpora vědy, výzkumu a vzdělání. Vlajkový projekt nadace nese název Elixír do škol a jeho cílem je podpořit atraktivní způsob výuky fyziky žáků především základních a středních škol.
* Spořitelny v 19. století směly investovat téměř výhradně jen do státních dluhopisů a poskytovat hypotéky. I současný obchodní model České spořitelny zůstává poměrně konzervativní, dokážete s ním uspět i dnes?
Vidím to trochu jinak. Česká spořitelna je vnímána jako konzervativní banka, ale zároveň je vnímána jako velmi důvěryhodná banka. Navíc ta konzervativnost se týká hlavně našeho přístupu k rizikům. Inovace je něco zcela jiného, my jsme velmi inovativní. Například jsme otevřeli v Plzni-Lochotíně experimentální pobočku, kde testujeme schopnost našich klientů provádět základní bankovní operace bez asistence našich zaměstnanců, což nám umožní uvolnit kapacity pro skutečné poradenství. Dalším příkladem zdařilé inovace byla naše nabídka hypoték prostřednictvím sítě Facebook, která vyvolala i mezinárodně velký ohlas a akci určitě zopakujeme. A nezapomínáme ani na rozvoj klasických i moderních míst pro klienty - investujeme do naší pobočkové sítě i mobilního bankovnictví.
* Do České spořitelny jste přišel z Erste Bank, pro kterou pracujete přes 35 let. Změnila se filozofie podnikání spořitelen za tuto dobu?
Hlavní model našeho podnikání zůstává stejný - sběr úspor od obyvatelstva a jejich další půjčování. Investiční bankéři to možná považují za nudné, ale jsem přesvědčen, že právě náš přístup odpovídá potřebám běžných lidí. Ale samozřejmě se vyvíjíme, zatímco dříve jsme se soustředili hlavně na drobné střadatele, tak nyní stále více obsluhujeme i firmy a veřejnou správu. Životaschopnost našeho modelu podnikání potvrzuje i skutečnost, že jsme na trhu již téměř dvě stě let.
* Dlouhou dobu jste pracoval v rakouském spořitelním sektoru, liší se od toho českého?
Oba sektory jsou si velmi podobné. Samozřejmě na první pohled vidíte, že zatímco v Česku jde o jedinou banku, tak v Rakousku existuje několik desítek subjektů, každý s vlastní licencí. Nicméně všechny tyto spořitelny jsou spojené systémem křížových záruk, což vede k tomu, že marketing, struktura produktů, přístup k riziku i IT systémy jsou ve všech jednotlivých spořitelnách totožné. Jistě, každá místní spořitelna si občas udělá nějakou vlastní menší marketingovou akci, ale v tom podstatném i v Rakousku fungujeme jako jedna banka. Navíc i u nás dochází ke konsolidaci spořitelního sektoru. Když jsem v 80. letech v bankovnictví začínal, měli jsme přibližně 150 subjektů s vlastní licencí, dnes jich zbyla třetina.
l