Společnost ČD Cargo se snaží o proměnu z nezvedené dcery v platného člena modrého holdingu. Loni vykázala zisk před zdaněním 917 milionů korun, když předloni byla ve ztrátě 628 milionů. Výsledky hospodaření komentuje finanční ředitel Petr May.
V roce 2013 jsme zahájili proces restrukturalizace zaměřený na všechny oblasti firmy. Vedle řady provoznětechnologických změn, změn v opravárenství, zvýšení aktivity klíčových zaměstnanců, prodeje a likvidace zbytného majetku jsme především uspořili přes tisíc pracovních míst.
V čem konkrétně došlo ke zlepšení?
Jaký dopad do hospodářského výsledku měl zmíněný prodej majetku?
Uvedený zisk 917 milionů nezahrnuje zisk z prodeje zbytného majetku ve výši 497 milionů, jelikož tento celý zisk byl použit na vytvoření rezerv a opravných položek.
Na co cargo potřebuje vytvářet tak velké rezervy a opravné položky?
Vedení společnosti vyhodnotilo dosavadní výsledky jednání v soudních sporech a budoucí potencionální rizika vyplývající z naší obchodní činnosti. Na základě toho a s přirozenou mírou opatrnosti se proto rozhodlo o vytvoření výše uvedených rezerv. Obdobným způsobem se přistupovalo k vyhodnocování pohledávek po splatnosti a případnému dočasnému snížení hodnoty nevyužívaného majetku, což se projevilo v navýšení opravných položek k těmto titulům.
Přepravní objemy firmě klesly, jaká komodita na to měla největší vliv?
Největší pokles jsme zaznamenali u hnědého uhlí, kde v závěru roku došlo v konkurenčním boji ke ztrátě významného objemu přeprav energetického uhlí do elektrárny Chvaletice.
Získalo ČD Cargo naopak i nějaké nové zákazníky?
Podařilo se získat řadu nových zakázek, zejména z oblasti chemického průmyslu, kterými byl výše uvedený pokles vyrovnán. Výrazně narostly i přepravy v kombinované dopravě, kdy v průběhu roku došlo k zavedení několika nových linek například na přepravy silničních návěsů.
Čtěte také: