Svět se přestěhoval na internet. Najdete na něm zprávy, objednáte si přes něj jídlo, taxi či úklid domácnosti. Přes internet si můžete najít partnera, koupit auto nebo vydražit obraz.
Foto: Jakub Stadler
Někteří lidé po síti také pracují, a tak s trochou nadsázky nemusejí vytáhnout paty z domu. Jediné místo, kam ale donedávna i oni museli pěšky, byla banka. Po spuštění portálu Chytrý Honza se však zdá, že i tato bariéra padla.
Za první měsíc fungování zaznamenal server Chytryhonza.cz víc než dvousettisícovou návštěvnost. A to je jen začátek. Chytrý Honza je průkopníkem v segmentu, ve kterém dřímá obrovský potenciál. Stačí, aby si víc lidí uvědomilo, že místo zdlouhavé návštěvy banky či investičního poradce bude lepší porovnat si nabídky finančních produktů na internetu a tu nejlepší pak z pohodlí domova rovnou přijmout a smlouvu uzavřít.
Chytrý Honza takto nabízí produkty v 15 kategoriích, od hypoték, pojištění, kreditních karet přes bankovní účty až po půjčky či termínované vklady. Nyní je do projektu zapojeno 115 institucí s téměř sedmi stovkami produktů. Byly ale doby, kdy nad nápadem Jiřího Patáka (na snímku) a Jakuba Havrlanta všichni ohrnovali nos.
První byly hypotéky
První projekt, se kterým Jakub Havrlant před lety uspěl, byl server Bezrealitky.cz. Společně s Jiřím Patákem pak dvojice hledala další podobnou díru na trhu. „Hledali jsme další segment, kde je naštvanost uživatelů srovnatelně velká. Segment, kde je pro zákazníky spousta zbytečných nákladů,“ vysvětluje Jiří Paták. Sám měl zkušenosti z hypotečního byznysu, kde viděl, jak rádoby nezávislí makléři využívají toho, že lidé nemají dostatek informací. Jiří Paták a Jakub Havrlant se proto rozhodli nabídnout lidem srovnání hypoték a založili server Honzovahypoteka.cz. S prostou kalkulačkou, která spočítá splátky a úroky, ale uspět nešlo, těch bylo a je na internetu stále dost. „Rozhodli jsme se zapojit do projektu živé hypoteční poradce. Odpověď, kterou tak zákazník dostal, byla komplexní. Často si klient dokázal hypotéku rovnou sjednat,“ vysvětluje Jiří Paták.
Přesvědčit banky ke spolupráci nebylo lehké. „Často nám pomohlo osobní nadšení některého ze zaměstnanců banky, který se pro náš projekt nadchl a pomohl přesvědčit i ostatní,“ vzpomíná na začátky Paták. Ani pak neměl projekt vyhráno. „Někdy se nám stalo, že se zákazníkovi z banky týden nikdo neozval nebo zavolal někdo nekompetentní.“
I přes „porodní“ bolesti dokázal server v roce 2009 uspět. Po dvou měsících provozu přes něj poptávalo hypotéku asi tisíc lidí, což byla zhruba pětina všech lidí, kteří měsíčně o hypotéku požádali. Server se stal na poli hypoték silným hráčem. Úspěch tohoto produktu znamenal novou energii a nové projekty, kterými byla po Honzověhypotéce.cz Honzovapojistka.cz a letos i portál Chytryhonza.cz, sdružující všechny dostupné bankovní služby, online.
Zájem lidí prolomil bariéry
Zájem zákazníků o konzultace a porovnání hypoték dokázal prolomit bariéru i u bank, které dosud kladly důraz především na prodej produktů přes pobočky či call centra. „Bankovní trh je u nás dost konzervativní, změna u jednotlivých institucí přišla většinou až v momentě, kdy některý z velkých hráčů připustil, že prodej online by pro něj mohl být důležitý. Pak se přidali i ostatní,“ vysvětluje Paták.
Kromě toho měl fungující server ještě jeden efekt. Ukázalo se, že vytvoření tržiště, které je průhledné, do kterého nezasahujete, je automaticky schopno vytvářet tlak na transparentnost a tlak na snižování ceny produktů.
Pro tvorbu portálů našli Jiří Paták a Jakub Havrlant silného partnera, kterým je společnost Miton CZ. Ta přispěla na vývoj částkou v řádu milionů korun. Byly to dobře investované peníze. Vždyť projekt Honzovahypoteka.cz se začal vyplácet zhruba po půlročním provozu. Tím, co na začátku pomohlo dostat nápad mezi lidi, byla internetová reklama. „V začátcích pro nás bylo zásadní cílení. Trh hypoték je velmi malý. Jedním z nástrojů, které jsme využívali, byl AdWords od Googlu. Dokázali jsme nastavit klíčová slova tak dobře, že si náš projekt lidé našli,“ říká Paták. „S Googlem spolupracujeme i nyní, diskutujeme o možnostech mobilních platforem,“ dodává.
Finance nemusí být poslední
Varianta portálu pro chytré telefony je hudbou budoucnosti, stejně jako škála nových produktů, které lze přes Chytrého Honzu online kupovat. Zatím to tvůrci serveru zkouší se srovnáním a online nabídkou v oblasti poskytovatelů energií a telekomunikací. Od ledna Chytrý Honza nabídne i možnost nákupu a prodeje podílových fondů. „Bude to velký krok dopředu, protože zatím je tento obchod spojen se stohy papírů a smluv. Věříme, že to otevře prostor pro online investice, které jsou v zahraničí naprosto běžné,“ dodává Jiří Paták.
Do konce roku by autoři Chytrého Honzy chtěli na serveru přivítat miliontého návštěvníka. V dlouhodobých plánech věří, že za pár let už se finanční produkty budou kupovat pouze přes internet a návštěva bankovní pobočky bude patřit do historie.