Menu Zavřít

Finové na lovu

2. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Firma spozorovala značně přehlížený trh, ale ani soupeři Palm a Microsoft nejsou slepí

Špičkoví manažeři Nokie na tento problém narazí téměř pokaždé, když usednou do letadla nebo se ubytují v hotelu. Cestující byznysmeni spěšně vyťukávají e-maily na přístrojích BlackBerry a stahují webové stránky pomocí připojení Wi-Fi na laptopech, Palmech a kapesních počítačích. Dlouhodobá vize Nokie o lidech, kteří pracují kdekoli prostřednictvím bezdrátové sítě, se konečně začíná rýsovat – ale jen málo z ní se uskutečňuje na mobilních telefonech jejich značky.
Proto šéf Nokie Jorma Ollila zahájil reorganizaci svého podniku a světové jedničky v mobilních telefonech, aby pronikl do nespoutaného pole obchodních komunikací. Loni na podzim Ollila založil novou divizi ESG (Enterprise Solutions Group). Jde o jednu ze čtyř jemu přímo podřízených divizí. Sestavuje ji daleko od helsinského sídla společnosti v zatím nezveřejněném místě blízko New Yorku. Vedením divize pověřil 39letou Američanku Mary T. McDowellovou, veteránku serverové branže, kterou přetáhl od společnosti Hewlett-Packard. V lednu začala šéfovat, ponořila se do práce, jež zahrnuje vývoj celé technologické řady od serverového softwaru až po mobilní přístroje, a vyzvala na souboj giganty v oboru včetně Microsoftu a Hewlett-Packardu.
Klíčem Nokie k podnikovému trhu bude software. Analytici tvrdí, že pokud se týmu McDowellové podaří vytvořit systémy, které hladce přenášejí podniková data na vzdálené mobilní telefony, a zároveň odblokují hackery, zloděje a viry, odrazí se to na prodeji hardwaru. Jde totiž o oblast, kde má Nokia nepříliš známý náskok. Její skupina, nabízející produkty pro práci s internetem (nyní součást divize EPG), je překvapivou dvojkou za firmou Cisco Systems na trhu podnikových firewallů a jiných bezpečnostních systémů.
Nokia přesto čelí obtížné výzvě. Stěžejním produktem společnosti v podnikovém sektoru zatím zůstává letitý Communicator, kříženec kapesního počítače a mobilního telefonu, jenž od své první verze uvedené v roce 1996 nedokázal získat větší podporu mimo okruh technických nadšenců. Podle údajů společnosti IDC celkový prodej v oné době stěží dosáhl počtu čtyři sta tisíc kusů – marginální výsledek na trhu organizérů PDA (personal digital assistant), kde se o deset milionů ročně prodaných kusů dělí hlavně operační systémy Palm a Microsoft.
McDowellová je odhodlána ztrátu rychle dohnat. Čím argumentuje? Pro Nokii – Goliáše s hodnotou 37 miliard dolarů – prý existuje spousta prostoru v odvětví bezdrátového přenosu dat, které ještě nevyrostlo z plenek. Finský obr počítá s tím, že potenciální trh s telefony a zařízeními pro připojení k mobilním sítím poroste z letošních 27 miliard dolarů až na 43 miliard v roce 2007. „Máme příležitost utvářet nový trh,“ uvádí McDowellová a dodává, že její divize s počátečním stavem asi dvou tisíc pracovníků zřejmě letos vyprodukuje pět procent výnosů Nokie, čili přibližně dvě miliardy dolarů, a své náklady vyrovná s příjmy v příštím roce. Jde o velké newyorské sny, ale Nokia se zřejmě bude velmi snažit o jejich naplnění.

KL24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?