Nová generální ředitelka Xeroxu přichází v těžké době
Xeroxování se v češtině stalo synonymem pro kopírování. Toto podstatné jméno slovesné vzniklo z názvu firmy Xerox, která byla vlajkovou lodí mezi výrobci kopírek a kancelářské techniky. Málokdo z lidí, kteří denně xeroxují desítky stránek, však ví, že firma Xerox se v současné době potýká s obrovskými problémy. Mnohamilionové ztráty hlásí již čtyři po sobě jdoucí čtvrtletí. Za to poslední to bylo 281 milionů dolarů. Od začátku srpna má Xerox nového šéfa – ženu. Osmačtyřicetiletá Anne Mulcahyová byla dosud prezidentkou, výkonnou ředitelkou a „čekající generální ředitelkou firmy. Na nejvyšším postu střídá dvaašedesátiletého Paula Allaira, který si až do svého odchodu do důchodu na konci roku ponechá funkci předsedy představenstva. Tento muž opustil nejvyšší post již jednou, v roce 1999. Jenže loni v květnu se vzhledem ke špatné situaci ve firmě vzdal své funkce jeho nástupce Richard Thoman a Allaire se vrátil. Tvrdil, že maximálně na dva roky, a svůj slib dodržel.
Po špatném ještě horší. Když se Allaire podruhé ujímal loni své funkce, byl Xerox na pokraji zhroucení. Předcházející rok charakterizovaly velmi nízké prodeje a extrémně vysoké náklady. Zaměstnanci byli znechuceni a ztráceli důvěru ve firmu, objevila se i obvinění, že Xerox své zaměstnance diskriminuje. Podobně na tom byli i zákazníci, kteří stále častěji dávali přednost jiným značkám, například Canonu. Ze špatné situace se Xerox dostal do ještě horší: poprvé po šestnácti letech ohlásil čtvrtletní ztrátu. Současně začalo vyšetřování, firma byla podezřelá, že různými účetními triky snižovala své příjmy. Analytici navíc upozorňovali na stále rostoucí zadluženost firmy. Ta se nyní pohybuje kolem sedmi miliard dolarů. Po roce Allairova působení se situace trochu zlepšila. Mezi zaměstnanci se přestalo hovořit o bankrotu a ve druhé polovině letošního roku by se Xerox měl dostat z červených čísel. Poprvé po padesáti letech se však letos nevyplatí dividendy. Cenou za cestu vzhůru je snižování počtu zaměstnanců, navíc firma opouští některé aktivity. Propouštění začalo loni v září a celkem má postihnout 8600 lidí. Xerox přestal produkovat nové stolní tiskárny. Divize, která je vyráběla, existovala rok a zisková by byla nejdříve za dva roky. To pokládala Mulcahyová, která ji řídila, za příliš dlouhou dobu. Letos Xerox hodlá ušetřit na nákladech jednu miliardu dolarů a prodat aktiva za čtyři miliardy dolarů.
Rodinný podnik. Anne Mulcahyová se zařadila k několika málo ženám, které zastávají nejvyšší pozice ve významných firmách. Patří mezi ně například Carly Fiorinová z Hewlett–Packard, Andrea Jungová z kosmetické firmy Avon nebo třeba Meg Whitmanová z eBay. Mulcahyová je stejně tak jako mnozí analytici přesvědčena, že Xerox nemůže nadále existovat pouze jako firma vyrábějící a prodávající kopírky a techniku. Musí se zaměřit na celková řešení pro jednotlivce i firmy tak, aby vycházela vstříc přesně jejich potřebám. Jenže proti Mulcahyové stojí ve firmě „stará garda , která nechce žádná radikální řešení. Řada lidí, kteří situaci v Xeroxu sledují, je však přesvědčena, že součástí této „staré gardy je i Mulcahyová. Tvrdí, že o to komplikovanější bude její nová pozice. Mulcahyová nastoupila u Xeroxu před čtvrt stoletím jako zástupce prodeje. Postupně se vypracovala až na řízení divize prodeje. Loni v lednu se jí podařilo získat pro Xerox akvizicí společnost Tektronix za 925 milionů dolarů. Výrobce barevných tiskáren má v rámci Xeroxu poměrně značnou samostatnost a stal se jednou z mála velmi ziskových a rostoucích divizí. Anne Dolanová, nyní Mulcahyová, vyrůstala na Long Islandu spolu se čtyřmi bratry. Vystudovala angličtinu a novinařinu a nastoupila v Xeroxu, kde se provdala za jednoho z manažerů prodeje. Kromě manžela v Xeroxu pracuje i její bratr Thomas Dolan. Šéfuje skupině globálních řešení. Analytici se shodují, že hlavním úkolem, který nyní před Mulcahyovou stojí, je návrat k zisku. Rozdílné názory však mají na to, zda bude úspěšná. Jedni tvrdí, že pro řešení krizových situací ve firmě je lepší přizvat někoho z venku. Mulcahyová však oponuje: „Důkladně zatřesu s firemní kulturou a praktikami. Druhá část analytiků, ale i lidé z oboru informačních technologií však tvrdí, že Mulcahyová je „budoucností Xeroxu . „Přebírá model řízení, jakému říkáme model IBM. To znamená, že se snaží prosadit v oblastech, kde je firma silná. To znamená u korporátní klientely. Myslím, že to dělá správně, říká šéf softwarové firmy ScanSoft a bývalý vysoký manažer Xeroxu Paul Ricci.