Kde lze na správě vozového parku ušetřit? V českých firmách často sdílí jeden vůz několik zaměstnanců. Podniky také někdy kontrolují pohyb svých vozů přes systémy GPS, aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání paliva na firemní účet.
Foto: Profimedia.cz
Která úsporná opatření zavedly podniky v provozu svých automobilových flotil, jaká plánují a kde mohou nejvíce ušetřit? Odpověď na tyto otázky poskytl výzkum CVO společnosti Arval, který letos probíhal v několika evropských zemích včetně České republiky. Naprosto základním krokem, ke kterému sáhne každá společnost, je změna v používání autoparku. Zatímco v minulosti bylo běžné rozložení „jeden vůz na jednoho člověka“, dnes se stále více rozšiřuje sdílení vozů, ať už formou carpoolingu (kdy je vůz k dispozici tomu, kdo si ho právě půjčí), nebo přidělením jednoho vozu dvěma nebo více zaměstnancům.
Tento krok je zásadním opatřením pro dosažení úspor pro střední i velké společnosti. V rámci protikrizových opatření k němu sáhlo 43 procent společností s 10 až 99 zaměstnanci, a dokonce více než polovina společností s více než 500 zaměstnanci. Pro velké společnosti je také důležité revidování podmínek, za jakých je jejich autopark spravován. O dosažení výhodnější ceny za poskytované služby se pokusilo 53 procent společností s více než 500 zaměstnanci. Z průzkumu navíc vyplynul další zajímavý trend. Zatímco v západní Evropě se podniky více zaměřily na vyjednávání s dodavatelem a chtějí stejná auta jako dosud, jenže levněji, v České republice se vyjednává o poznání méně. Společnosti zde raději v rámci úspor sníží například požadavky na výbavu.
Dalším úsporným opatřením, které dokáže výrazně zredukovat provozní náklady, je pečlivější kontrola spotřeby pohonných hmot. Společnosti stále častěji hlídají, jak jsou automobily využívány. Kontroly probíhají jak prostřednictvím vedení povinných knih jízd, tak hlídáním navigačních systémů. „V letech 2009 a 2010 Arval zaznamenal zvýšení poptávky po GPS systémech, které umožňují sledovat pohyb jednotlivých vozidel firemního autoparku a poskytují data o jejich využívání,“ uvedl manažer rozvoje obchodu Jan Tejnor. Díky těmto datům je možné zjistit, kde dochází ke zbytečnému plýtvání paliva na firemní náklady, a optimalizovat využívání vozového parku.
Přestože zamezení zneužívání firemních vozů zaměstnanci je pouze jedním z řešení pro úsporu pohonných hmot, k ostatním se fleet manažeři zatím staví poměrně chladně. Úpravy ve složení parku, které by vedly k vyššímu podílu vozidel s menší spotřebou, je zatím nelákají. Alternativní pohony firemních automobilů jsou zatím spíše výjimkou. Důvodem jsou hlavně překážky, které brání jejich pořízení – tedy vyšší cena, nutnost speciálních čerpacích nebo nabíjecích stanic nebo omezená nabídka automobilek, ale také minimální legislativní tlak, který by je k podobné obměně v České republice tlačil.