Firmy se svými zaměstnanci a klienty komunikují v devadesáti procentech případů prostřednictvím informačních technologií. Málokterá firma ovšem řeší zabezpečení elektronické komunikace.
Foto: Profimedia.cz
Citlivá firemní data neuváženě zasílají nezašifrovanou cestou, nejčastěji běžnými e-maily. Rizika svého chování si především střední a malé firmy ještě stále neuvědomují.
„Posílání citlivých údajů firemními e-maily bez dostatečného zabezpečení přirovnávám k zasílání na pohlednici nebo v rozlepené obálce poštovními doručovateli. Cestou se sdělení může dostat do cizích rukou, které s nimi mohou nakládat, jak se jim zlíbí,“ upozorňuje na nebezpečný nástroj konkurenčního boje IT expert ze společnosti AutoCont Milan Chromý.
Například se podle Chromého stává, že samotní administrátoři čtou e-maily ředitelů či majitelů společností. V případě, že odesílají citlivá data, jako jsou osobní údaje či platové informace, tak to může být touto nechráněnou cestou snadno zneužitelné.
Elektronická identita je náchylná ke krádežím
Pro firmy větší zabezpečení většinou neznamená nutně náklady navíc. To, co se posílalo denně poštou za několik desítek korun, dnes odesílají bezplatně e-mailem. Náklady se tak pouze přesouvají na snížení rizika krádeže přes e-maily.
Šifrování e-mailové komunikace, dokumentů a digitální podpisy jsou nástroje, bez kterých se dnešní moderní firma neobejde. „E-maily se dnes nejčastěji šifrují s využitím elektronického podpisu a privátního klíče, což je výhodné, protože se e-mailové adresy dají jinak snadno podvrhnout. Vydávat se za někoho jiného v případě elektronických podpisů není jednoduše možné,“ dodává k problematice zabezpečení elektronické komunikace Chromý. Elektronicky podepsaná pošta umožní adresátovi zprávy, aby měl jistotu, že skutečným odesílatelem je ten, kdo je pod zprávou podepsaný.