Menu Zavřít

Firmy šetří: Na charitu daly o desítky milionů méně

19. 1. 2012
Autor: profit

Ekonomická recese dopadla zprostředkovaně i na charitu, protože české firmy šetří a dávají na dobročinnost méně peněz než v minulosti. Roste ale na druhé straně průměrná výše firemního daru, která v roce 2010 dosáhla hodnoty 142 tisíc korun.

Foto: Luděk Ovesný / MediaFax

Nástup ekonomické recese přiškrtil v Česku peníze na charitu. Velké a střední firmy tak darovaly loni na dobročinné účely o 150 milionů korun méně než rok předtím.  Žebříčku největších dárců roku 2011 dominovala stejně jako v předchozích letech elektrárenská společnost ČEZ, která darovala přes 374 milionů korun, následují Česká spořitelna a ČSOB. Osmnáct největších českých firemních filantropů věnovalo na dobročinnost celkem 668 milionů korun. Vyplynulo to z výsledků soutěže Top Firemní filantrop 2011, vyhlášené Platformou Byznys pro společnost.

Pokles výše darů od firem přitom nebyl v loňském roce překvapivý. V Česku jde o trend posledních let. „Pokles firemního dárcovství pokračuje již třetím rokem po sobě,“ říká ředitel Nadace VIA Jiří Bárta. V roce 2010 darovaly firmy 2,2 miliardy korun, tedy o 109 milionů méně než v roce 2009. „Poklesl i počet firem, které darovaly a dar si daňově uplatnily. V roce 2010 jich bylo 15 600, tedy zhruba o tisíc méně než v roce 2009. Výše průměrného firemního daru ale dosáhla částky 142 tisíc korun, což je nejvyšší hodnota průměrného daru za poslední čtyři roky,“ doplnil Bárta.

Společenská odpovědnost zahrnuje i ekologii nebo vztahy se zaměstnanci

I když peníze zůstávají tím nejdůležitějším, co dobročinné organizace od firem potřebují, společenská odpovědnost zahrnuje také další oblasti. Vedle finanční podpory charity je její součástí celková kultivace podnikatelského prostředí, ohleduplnost k životnímu prostředí, vytváření dobrých vztahů s místními lidmi a zaměstnanci.

Mezi velkými firmami se loni stal nejvíce odpovědnou společností Plzeňský Prazdroj mimo jiné i za ekologické inovace a přínos místní ekonomice. Mezi malými firmami si ocenění odnesl pražský Hotel Adria za angažovanost v ekologickém způsobu podnikání a aktivitách ve spolupráci se zaměstnanci.

Letošní výběr přinesl výrazný posun v kvalitě přístupu firem. Osobně jsem ráda za posun u ryze českých malých a středních firem. Výrazněji posílily i průmyslové firmy, a to je velmi pozitivní zpráva s ohledem na přicházející ekonomickou situaci,“ říká Pavlína Kalousová, šéfka Platformy Byznys pro společnost. „Pozitivní je i rostoucí role generálních ředitelů a majitelů firem v tématu odpovědného podnikání,“ dodala Pavlína Kalousová.

Nákup čerstvých produktů z regionu vynesl ocenění v jedné z projektových kategorií například projektu Konzum v Ústí nad Orlicí. Pozitivně byly hodnoceny i projekty, které se věnují integraci zaměstnanců na trh práce. Česká spořitelna se zaměřila na práci se ženami a Škoda Auto zabodovala svým přístupem k seniorským a handicapovaným spolupracovníkům.

Jednou z cest, jak se podniky snaží neziskovým organizacím pomáhat, je firemní dobrovolnictví. V jeho rámci zaměstnanci dostávají možnost věnovat dohodnutý čas některé dobročinné organizaci či projektu. V roce 2011 si v této oblasti vedla nejlépe Kooperativa. Odpovědným leaderem roku 2011 se stal Jan Světlík, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Vítkovice.

Největší firemní dárci v roce 2011

(celková výše daru v milionech korun)

1. ČEZ374
2. Česká spořitelna60
3. ČSOB46
4. Telefónica Czech Republic33
5. OKD32

Největší nárůst firemních darů

(meziroční nárůst v milionech korun)

1. ČSOB16,7
2. Česká spořitelna75
3. Vodafone Czech Republic5,5
4. Telefónica Czech Republic3,9
5. Johnson & Johnson1,9

Soutěž Top Odpovědná - malá firma roku 2011

1. Hotel Adria Praha

2. LMC

3. Inreko

4. Santé Network

5. PRK Partners, advokátní kancelář

Soutěž Top Odpovědná - velká firma roku 2011

 1. Plzeňský Prazdroj

2. IBM Česká republika

3. Vodafone Czech Republic

MM25_AI

4. E.ON Česká republika

5. PwC Česká republika

  • Našli jste v článku chybu?