Ekonomická recese dopadla zprostředkovaně i na charitu, protože české firmy šetří a dávají na dobročinnost méně peněz než v minulosti. Roste ale na druhé straně průměrná výše firemního daru, která v roce 2010 dosáhla hodnoty 142 tisíc korun.
Foto: Luděk Ovesný / MediaFax
Nástup ekonomické recese přiškrtil v Česku peníze na charitu. Velké a střední firmy tak darovaly loni na dobročinné účely o 150 milionů korun méně než rok předtím. Žebříčku největších dárců roku 2011 dominovala stejně jako v předchozích letech elektrárenská společnost ČEZ, která darovala přes 374 milionů korun, následují Česká spořitelna a ČSOB. Osmnáct největších českých firemních filantropů věnovalo na dobročinnost celkem 668 milionů korun. Vyplynulo to z výsledků soutěže Top Firemní filantrop 2011, vyhlášené Platformou Byznys pro společnost.
Pokles výše darů od firem přitom nebyl v loňském roce překvapivý. V Česku jde o trend posledních let. „Pokles firemního dárcovství pokračuje již třetím rokem po sobě,“ říká ředitel Nadace VIA Jiří Bárta. V roce 2010 darovaly firmy 2,2 miliardy korun, tedy o 109 milionů méně než v roce 2009. „Poklesl i počet firem, které darovaly a dar si daňově uplatnily. V roce 2010 jich bylo 15 600, tedy zhruba o tisíc méně než v roce 2009. Výše průměrného firemního daru ale dosáhla částky 142 tisíc korun, což je nejvyšší hodnota průměrného daru za poslední čtyři roky,“ doplnil Bárta.
Společenská odpovědnost zahrnuje i ekologii nebo vztahy se zaměstnanci
I když peníze zůstávají tím nejdůležitějším, co dobročinné organizace od firem potřebují, společenská odpovědnost zahrnuje také další oblasti. Vedle finanční podpory charity je její součástí celková kultivace podnikatelského prostředí, ohleduplnost k životnímu prostředí, vytváření dobrých vztahů s místními lidmi a zaměstnanci.
Mezi velkými firmami se loni stal nejvíce odpovědnou společností Plzeňský Prazdroj mimo jiné i za ekologické inovace a přínos místní ekonomice. Mezi malými firmami si ocenění odnesl pražský Hotel Adria za angažovanost v ekologickém způsobu podnikání a aktivitách ve spolupráci se zaměstnanci.
„Letošní výběr přinesl výrazný posun v kvalitě přístupu firem. Osobně jsem ráda za posun u ryze českých malých a středních firem. Výrazněji posílily i průmyslové firmy, a to je velmi pozitivní zpráva s ohledem na přicházející ekonomickou situaci,“ říká Pavlína Kalousová, šéfka Platformy Byznys pro společnost. „Pozitivní je i rostoucí role generálních ředitelů a majitelů firem v tématu odpovědného podnikání,“ dodala Pavlína Kalousová.
Nákup čerstvých produktů z regionu vynesl ocenění v jedné z projektových kategorií například projektu Konzum v Ústí nad Orlicí. Pozitivně byly hodnoceny i projekty, které se věnují integraci zaměstnanců na trh práce. Česká spořitelna se zaměřila na práci se ženami a Škoda Auto zabodovala svým přístupem k seniorským a handicapovaným spolupracovníkům.
Jednou z cest, jak se podniky snaží neziskovým organizacím pomáhat, je firemní dobrovolnictví. V jeho rámci zaměstnanci dostávají možnost věnovat dohodnutý čas některé dobročinné organizaci či projektu. V roce 2011 si v této oblasti vedla nejlépe Kooperativa. Odpovědným leaderem roku 2011 se stal Jan Světlík, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Vítkovice.
Největší firemní dárci v roce 2011
(celková výše daru v milionech korun)
1. ČEZ | 374 |
2. Česká spořitelna | 60 |
3. ČSOB | 46 |
4. Telefónica Czech Republic | 33 |
5. OKD | 32 |
Největší nárůst firemních darů
(meziroční nárůst v milionech korun)
1. ČSOB | 16,7 |
2. Česká spořitelna | 75 |
3. Vodafone Czech Republic | 5,5 |
4. Telefónica Czech Republic | 3,9 |
5. Johnson & Johnson | 1,9 |
Soutěž Top Odpovědná - malá firma roku 2011
1. Hotel Adria Praha
2. LMC
3. Inreko
4. Santé Network
5. PRK Partners, advokátní kancelář
Soutěž Top Odpovědná - velká firma roku 2011
1. Plzeňský Prazdroj
2. IBM Česká republika
3. Vodafone Czech Republic
4. E.ON Česká republika
5. PwC Česká republika