ZMĚNY ODPOČTŮ U UŽITKOVÝCH AUT Od ledna do konce srpna se v ČR prodalo 88 tisíc nových osobních automobilů a 16 tisíc lehkých užitkových vozů. Zatímco v první kategorii jde o meziroční pokles o 12 procent, zájem o užitkové vozy vzrostl o 48 procent. Může za to hlavně změna v odpisech DPH.
O absurditě systému svědčí i „nákladní“ Jaguár X-Type Estate
ZMĚNY ODPOČTŮ U UŽITKOVÝCH AUT
Od ledna do konce srpna se v ČR prodalo 88 tisíc nových osobních automobilů a 16 tisíc lehkých užitkových vozů. Zatímco v první kategorii jde o meziroční pokles o 12 procent, zájem o užitkové vozy vzrostl o 48 procent. Může za to hlavně změna v odpisech DPH.
Podle tajemníka Svazu dovozců aut Pavla Tunkla stojí za zvýšeným zájmem o lehké užitkové vozy (LUV) nejen daňové změny, ale také rozvoj malého a středního podnikání. „Na poli užitkových automobilů došlo a stále dochází k zostřování konkurenčního boje, takže se tyto vozy stávají pro zákazníky čím dál dostupnější,“ vysvětluje si důvod prudkého růstu zájmu o lehké užitkové vozy Petra Kořínková ze společnosti Peugeot Česká republika. Většina odborníků se však shoduje, že s trhem nejvíce zahýbaly daňové úpravy. Ještě v minulém roce totiž bylo možné odepisovat DPH u takzvaných „montážních aut“, která sloužila k přepravě osob inákladu. Nová úprava platná od letošního roku umožňuje odpis DPH pouze při nákupu nového LUV. To musí mít na rozdíl od osobního vozu zejména vyšší nosnost pro náklad než pro posádku. Podle zástupce společnosti Import Volkswagen Group Jana Klímy stojí za nárůstem prodejů užitkových vozů izměna metodiky Svazu dovozců aut. „Pokud bychom statistiku prodejů očistili a zůstaly by skutečné užitkové vozy, jako je třeba VW Transporter nebo Caddy, byl by nárůst trhu velmi mírný, kolem tří procent,“ upozornil Klíma.
ČESKÉ SPECIFIKUM
Jedním z důsledků státní politiky v oblasti daňové politiky je to, že se na českých silnicích objevují vozy ve verzi LUV značek, které bývají spojeny pouze s luxusními osobními vozy. Například značka Audi vyrábí užitkové vozy pouze pro český a slovenský trh. „Třeba v Německu jsou všechna firemní auta uznávána jako daňový náklad. Přestavba na užitkovou verzi tam pak postrádá smysl,“ tvrdí vedoucí Divize Audi společnosti Import Volkswagen Group David Liška. „Děláme jen to, co po nás chce zákazník,“ doplňuje mluvčí společnosti AuTec Praha, která v ČR zastupuje značku BMW, Petr Bůček. Vozy „netradičních“ výrobců užitkových aut, jako jsou právě BMW či Audi, se pak stávají zejména v kategorii těch nejmenších LUV velkou konkurencí pro tradiční výrobce malých užitkových vozů, jako je například Ford či Opel.
NA TAHU JE MINISTERSTVO FINANCÍ
Ministerstvo dopravy tvrdí: Požadavky na LUV, tedy vozidla kategorie N1, jsou v ČR plně v souladu s požadavky EU. V některých ohledech jsou prý dokonce přísnější než v jiných státech Unie. „Konkrétně se jedná o povinnost vybavení takového vozidla přepážkou oddělující prostor pro posádku od prostoru pro náklad,“ říká mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. To potvrzuje i tajemník Svazu dovozců aut Pavel Tunkl. Cestou dalšího zpřísnění podmínek pro výrobu LUV, respektive jejich přestavbu z osobních aut, se tedy nepůjde. Druhou možností je upravit odpočet DPH. Tady se však zájmy dovozců aut a státu rozcházejí. Zatímco Tunkl by chtěl, aby se znovu dala DPH odepisovat i u nových osobních aut (byť rozhodně ne v plné výši), ministerstvo financí s takovým krokem váhá. „Chystáme opatření, jak možnost odpisu DPH u užitkových aut zpřísnit. Pravděpodobně to bude součástí novely zákona o této dani, která by měla platit asi od roku 2006,“ řekl Profitu mluvčí ministerstva financí Marek Zeman. Uvažovat o jakýchkoliv dalších změnách, tedy například i o odpisu DPH u osobních aut, je prý podle jeho slov zatím předčasné. „Neštěstím našich ministerstev je, že jim chybí dlouhodobá koncepce,“ dodává k tomu Tunkl.
ODBYT ZŘEJMĚ DÁLE POROSTE
Na počátku října letošního roku by v prodejních statistikách měl ustupovat vliv zrušení kategorie osobních montážních aut z loňského roku. Získáme tedy přesnější obraz o celkovém trendu na automobilovém trhu. Pro příští rok očekávají odborníci další růst zájmu o lehká užitková auta, který však bude výrazně pomalejší, než tomu bylo v letošním roce. Tunkl odhaduje růst na něco kolem pěti až deseti procent. „Vzhledem k tomu, že poptávka po pravých užitkových vozidlech zaznamenává konstantní mírný nárůst, očekáváme stejný trend i pro následující období,“ říká obchodní ředitel společnosti Fiat Česká republika Bohumír Přeučil. Podle Petry Kořínkové z P eugeot Česká republika se také očekává rostoucí vliv různých promo akcí. „Pokud jde o novinky, je kategorie užitkových automobilů mnohem konzervativnější než osobní automobily, mnoho nového tedy nečekáme,“ domnívá se Petra Kořínková.
Profit na vlastní uši
Chcete slyšet Profit na vlastní uši? Ekonomický magazín Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu ve spolupráci s Profitem přináší zprávy z podnikatelského prostředí. Každé pondělí a pátek vysílají jeho redaktoři od 9.15.
Záznam ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.