Cesta k výrazným úsporám vede přes detailní analýzu flotily Firmy už nepotřebují auta vlastnit, zajímá je jediné OE jak co nejvíce snížit náklady na jejich provoz. Ukazuje se, že prakticky v každé flotile existuje prostor k výrazným úsporám. Jenže identifikovat tato slabá místa a nahradit je efektivnějším řešením není úplně snadné. Společnosti proto stále častěji využívají pomoc odborníků Když jsme přesně před dvaceti lety představili v České republice tehdy unikátní koncepci operativního leasingu automobilů, vstupovali jsme do zcela odlišného prostředí, než v jakém se pohybujeme dnes. Firmy tehdy kupovaly vozidla do majetku a vůbec neřešily, jaký dopad to má na jejich ekonomiku. Postupně ale začaly přijímat skutečnost, že existují i jiné možnosti než všechny povinnosti spojené s vozy zabezpečovat vlastními silami. Status vlastnictví vozu, ta modla raných 90. let, kdy vidina vysněného automobilu byla pro mnohé byznysmeny jedním z hlavních motorů jejich podnikání, přestal hrát v úvahách manažerů roli. V současnosti je cool něco úplně jiného OE vozidla si pronajímat. A platit za ně pokud možno co nejméně.
Vlastnit auto už se nenosí
Opravdu se zdá, že dilema, zda automobily vlastnit, či nikoli, české firmy vyřešily. Potvrzují to data České leasingové a finanční asociace, která ukazují, jaké finanční produkty zákazníci volí, když se při financování svých potřeb rozhodnou využít externích zdrojů.
Největší nárůst vykazuje operativní leasing, tedy nástroj založený na pronájmu. Markantní je to zejména ve skupině nových osobních automobilů určených firemním zákazníkům OE v letošním prvním čtvrtletí činil podíl operativního leasingu v této kategorii 52 procent, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo necelých 39 procent.
I když tato čísla zachycují vývoj pouze v tzv. nebankovním segmentu finančního trhu, ideálně dokumentují aktuální trend, kterým se blížíme poměrům typickým pro vyspělé západní ekonomiky. Zatímco u nás dosahuje penetrace operativního leasingu na celkovém trhu s firemními vozy přibližně 20 procent, v některých zemích, například ve Velké Británii anebo Nizozemsku, je to až 70 procent. Tento rozdíl se bude nadále zmenšovat.
Zákazníci chtějí poradit
Rozhodnutí, jakou formu financování firemního autoparku zvolit, je pouze prvním, byš klíčovým krokem k hospodárnější správě flotily. Jenže další, obvykle mnohem složitější, musí následovat.
LeasePlan se orientuje na nejvyspělejší formu operativního leasingu, tzv. full-service leasing. Obvykle jde o dlouhodobý kontrakt, během něhož s klientem pracujeme na tom, aby provoz flotily byl co nejekonomičtější. Ostatně právě snaha o větší efektivitu je pro většinu zákazníků podstatným impulzem pro to, aby naše služby začali využívat. Stále větší počet z nich pak využívá odborných konzultací, které jsou přirozenou součástí našich služeb.
Vzhledem k velikosti našeho portfolia OE LeasePlan provozuje přes 1,5 milionu vozidel OE ale není reálné poskytnout všem zákazníkům detailní analýzy. Proto vznikl nápad na vytvoření skupiny speciálně vyškolených konzultantů, kteří začali vybraným zájemcům poskytovat poradenskou pomoc, jež jde svým rozsahem nad rámec standardní péče o klienty. Zhruba padesát poradců bylo vytipováno ve všech 32 zemích, v nichž dnes LeasePlan působí. Jedním z nich je i Jiří Kot z našeho oddělení Business Development.
Jenom v loňském roce vypracoval podrobnou analýzu pro 42 zákazníků anebo zájemců o naše služby. V souhrnu u nich identifikoval reálnou potenciál ní úsporu ve výši 71 milionů korun, to je v průměru zhruba 1,7 milionu na jednu flotilu.
Jde o miliony
Díky těmto analýzám jsme si opět potvrdili, že ušetřit na firemních autech může prakticky každý podnikatelský subjekt. A jak vidno, často jde doslova o miliony.
Nedávno se na nás obrátila společnost s dvaceti vozidly, která jsou provozována formou operativního leasingu. Přesto vedení firmy nebylo spokojeno s vývojem nákladů.
Celkem jsme ve flotile našli reálný prostor k úsporám ve výši 2,6 milionu korun během čtyř let. Společnost dávala zaměstnancům na výběr z příliš mnoha značek i modelů vozů, měla špatně vyřešený servis, na konci leasingu platila zbytečně vysoké částky za tzv. nadměrné opotřebení vozů…
Jiného klienta zase zajímalo, jestli se mu i nadále vyplatí pořizovat vozy Škoda Octavia G-TEC, jezdící na CNG, v situaci, kdy prudce klesla cena konvenčních paliv. Spočítali jsme, že i za současných cen je CNG oproti konvenčnímu motoru výhodnější, ovšem pouze tehdy, když se využití alternativního pohonu blíží 100 procent. Při využití CNG jen z 80 procent už začíná nákladová křivka pro variantu CNG splývat s křivkou naftové verze. Zároveň jsme ale klienta upozornili, že nízkou cenu klasických paliv musíme vnímat jako tržní anomálii, která bude mít pouze dočasnou platnost.
Rozhodují tvrdá data
Podobných příkladů bych mohl uvést řadu. Měly by jedno společné OE vždy by se opíraly o detailní znalost automobilového trhu. Bez ní totiž nelze žádné strategické rozhodnutí ohledně flotily přijmout.
Zodpovědní manažeři proto vědí, že bez pomoci odborníků se neobejdou. Na trhu působí řada nezávislých poradců, nutno podotknout, že různé kvality co do odbornosti i etiky podnikání.
žádný z nich ale nemá k dispozici takový backround jako velký správce vozových flotil. LeasePlan v České republice dodává každým rokem na silnice přes pět tisíc vozidel, podobný počet prodává.
Za dvacet let obchodní činnosti jsme pro klienty objednali více než 85 tisíc aut. Kdybychom je jedno za druhým postavili nárazník na nárazník“, tak by zaplnila celý jeden jízdní pruh dálnice z Prahy do Ostravy. To už je pěkná kolona. A o každém jednotlivém vozidle víme, jaké náklady vyžadovalo, jak často se porouchalo, jak dobře se prodalo…
Právě to jsou čísla, která klienty zajímají.
Důraz na sofistikovaný přístup
Je to velká změna od časů, kdy jsme v našich končinách operativní leasing zaváděli a naším hlavním úkolem bylo vysvětlit klientům, na jakých principech tento produkt vůbec funguje. Dnes se s nimi většinou bavíme přece jen na jiné úrovni. Třeba o finančních efektech tzv. list price, využívané při nákupu pohonných hmot, o exportu dat z elektronické knihy jízd do jejich účetních systémů, o tom, jak pomocí telematických zařízení, která odečítají online data přímo z vozidel, analyzovat jízdní styl jednotlivých řidičů, a přimět je tak k hospodárnější jízdě. Anebo o tom, jak vyřešit proces rezervování a vyzvedávání referentských automobilů v rámci jedné firmy prostřednictvím speciální aplikace pro chytré telefony, v ideálním případě tak, aby řidiči mohli pomocí mobilu vůz i odemknout.
To už vlastně mluvíme o sdílení vozidel, tématu, které nás v nejbližších letech bude zaměstnávat mnohem více než v dnešní době. Někteří vizionáři předpovídají, že sdílení vozů bude v brzké budoucnosti jednou z přirozených a leckde i dominantní variantou zajištění mobility. Debaty o tom, jestli je výhodnější auto vlastnit, anebo si je pouze pronajímat, pak už asi ztratí na významu.
Analýzy potvrdily, že ušetřit na firemních autech může prakticky každý podnikatelský subjekt. A jak vidno, často jde doslova o miliony. 4,19 mld.
3,48 mld.
366 mil. Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro firmy v prvním čtvrtletí roku 2016 (podle objemů obchodů členů ČLFA)
1,90 mld.
2,72 mld.
321 mil.
Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro firmy v prvním čtvrtletí roku 2015 (podle objemů obchodů členů ČLFA)