Úlisní svalovci, kteří nestydatě okukují ženu cvičící na posilovacím stroji. Ti vadí mnohým klientkám fitness center. Někteří podnikatelé toho využili a zakládají centra, kam smějí jen ženy.
Autor: Jakub Stadler
Je to dost typický obrázek. Na posilovacím stoji ve fitness centru si žena v potu tváře snaží formovat postavu. Muž na protějším stroji ale nepokrytě hltá očima nejrůznější zákoutí jejího těla, které musí cvičenka při proceduře chtě nechtě vystavovat. „Nejhorší je, když cvičíte třeba stehna. Když na vás při tom civí tři chlapi, je to opravdu nepříjemné,“ říká Libuše Moravcová, která chodí cvičit několikrát měsíčně.
Znechucení, jež podobné scény v klientkách fitness center vyvolávají, rozpoznali v poslední době mnozí podnikatelé. V houstnoucí konkurenci stovek posiloven tak přibývá center určených výhradně ženám. „Zejména pro začínající centrum je to ideální cesta. Ženy jsou otrávené věčnými čumily v běžných fitkách a rády upřednostní podnik, kde mají na cvičení klid a soukromí,“ potvrzuje Martin Košťál, prezident České asociace trenérů kulturistiky a fitness.
Boubelka v království kulturistů
Těmto podnikům se tak skýtá šance ukrojit pořádný krajíc klientely standardním centrům. Ženy totiž za specializovaným podnikem rády dojedou a za příjemnou atmosféru jsou ochotny si i připlatit pár korun navíc. Nevadí jim totiž jen mužští voayeři. Někdy je také znervózňuje fakt, že vstupují do říše sebevědomých kulturistů, byť samy mají jen běžnou ženskou postavu a možná i pár kil navíc.
„Několikrát jsem se vyhecovala a zašla si zacvičit do klasického fitness klubu. Nevím, zda se mi to zdálo, ale cvičící chlapi na mě divně, až nevraživě pokukovali. Jsem si jistá, že si mezi sebou říkali: Bože, co ta tady hledá? Nevěděla jsem, jak na strojích cvičit a jakou si nastavit váhu. Navíc na většině strojů funěla nějaká ta chlapská posilovací kredenc a mně se nechtělo na stroj čekat,“ vzpomíná Ivana, která si toužila zpevnit postavu, ale první zkušenosti z posilovny ji odradily. Pak však zkusila podnik vyhrazený ženám, jenž si teď nemůže vynachválit, a dochází do něj pravidelně.
Ušetříte i na činkách
Pro podnikatele má sázka na ženy hned dvojí přednost. Nejenže může přilákat početnou klientelu, ale náklady na pořízení speciálně orientovaného podniku jsou nižší než na běžnou posilovnu. „Potřebujete méně těžkých činek, méně strojů, stačí jedna šatna,“ vypočítává Daniel Soukup, který provozuje Ladies fitness studio v Praze.
Je třeba vzít v potaz, že odlišné oproti standardním fitkům je vybavení i celkové pojetí prostředí. Stěny jsou barevnější, převládat mohou výrazné barvy jako je růžová nebo fialová. Větší důraz je kladen na čistotu, vůně, útulnost prostředí.
I posilovací stroje a cvičební metody se musí přizpůsobit ženám. Osobitý systém používá například společnost Contours, která provozuje dvě centra v Praze. „Jedná se o okruh, kde se střídají posilovací stroje navržené pro ženy s aerobními stanovišti. Každých 45 vteřin dává hlasová nahrávka pokyn ke změně stanoviště. Cvičení je zaměřeno na spalování tuku a tvarování postavy. Na strojích se cvičí s malými váhami, na aerobních stanovištích se cviky přizpůsobují cílům a přání členek,“ vysvětluje zástupce společnosti Ondřej Velc s tím, že cvičení se vejde do pouhé půlhodinky, takže systém vyhovuje i ženám s nabitým denním programem.
Někdy se po mužích zasteskne Provoz specializovaného centra pro ženy ale skrývá pro podnikatele i jisté riziko. „Tato užší specializace do jisté míry omezuje, a ne vždy se musí chytit. Žena například nechce chodit do klasického fitka, protože jí tam vadí chlapi, tak zkusí centrum pro ženy. Tam jí ale zase začne vadit, že jsou tam hubenější ženy než je ona sama. Nakonec tam přestane chodit, protože je prostě líná a hledá jen výmluvu. A vy si pak říkáte: Kdyby sem tak mohli i chlapi,“ říká s určitou nadsázkou Daniel Soukup. Další specifikum, na něž je třeba pamatovat, připomíná Ondřej Velc: „Aktivity vedou jen trenérky.“ Investor by tedy měl myslet na to, že bude hledat převážně ženské zaměstnankyně, protože klientky by mohly cítit rozpaky i tehdy, pokud by je vedl trenér-muž. Podle Soukupa to ale nemusí být pravidlem. „U nás trénuji pouze já a myslím, že v tom problém není. Jen to některé ženy trochu překvapí. Myslím si ale, že trenér muž dá ženě víc než trenérka. Odpadne klábosení o blbostech o přestávkách mezi sériemi a menší tvrdost při tréninku. A v neposlední řadě – která žena by pomohla jiné, aby nakonec vypadala třeba lépe než ona sama?“ ptá se řečnicky Soukup. Kde se za břicho stydět nebudete?**
Podle Martina Košťála se dá obecný trend v oblasti cvičebních center shrnout tak, že zatímco dříve byly tyto podniky orientovány více na „tvrdé“ cvičení, v současnosti stále více směřují k celkové tělesné relaxaci. „Vidíme, jak vznikají nové podniky, které lze označit už spíše než jako fitka jako spa-centra. Kombinují cvičení, ale i masáže, koupání,“ říká prezident České asociace trenérů kulturistiky a fitness.
Do tohoto trendu ženská fitka dobře zapadají. Podnikatelům v tomto oboru se nicméně otevírá ještě jedno dosud nepokryté místo. Výše zmíněná logika se dá totiž i obrátit. Nejen ženám, ale i mnoha mužům jsou nepříjemné posilovny společné pro obě pohlaví. Pokud se upocený starší pán statečně snaží na posilovacím stoji zmenšit pověstnou pneumatiku kolem pasu, nemusí mu být příjemné, pokud ho v tomto udýchaném úsilí s úšklebkem pozoruje mladá atletka. Přinejmenším část klientů by tedy možná ráda uvítala uzavřený klub vyvedený třeba v industriálním designu, ozvučený hardrockovou hudbou a nápisem „Pouze pro muže“. Na takový podnik ale český trh zatím teprve čeká.