OLGA ŠÍPKOVÁ Vezměte slavné jméno. Přidejte originální přístup k zákazníkovi a chytrý marketing. Jaký výsledek dostanete? Třeba prosperující sportovní kluby pod značkou Olga Šípková. Ty dokázaly přilákat i zákazníka v laciných teniskách a zánovních teplácích. Zkuste se někoho zeptat na známého představitele fitnessu.
OLGA ŠÍPKOVÁ Vezměte slavné jméno. Přidejte originální přístup k zákazníkovi a chytrý marketing. Jaký výsledek dostanete? Třeba prosperující sportovní kluby pod značkou Olga Šípková. Ty dokázaly přilákat i zákazníka v laciných teniskách a zánovních teplácích.
Zkuste se někoho zeptat na známého představitele fitnessu. Dokonce i zavilý odpůrce pohybu možná po chvilce pátrání v paměti vysloví jedno jméno: Olga Šípková. Sportovkyně, moderátorka a v současnosti i podnikatelka dokázala něco, co mnozí jiní nedokázali. Dokonale využít známé jméno jako obchodní značku.
Šípková vyhrála v roce 1997 v australském Sydney titul mistryně světa v aerobiku. Tím završila sportovní kariéru. Pro její podnikatelskou dráhu to byl naopak teprve startovní bod. Záhy totiž mohla začít naplňovat svůj sen, kterým bylo provozování vlastního fitness centra. Projekt uspěl. Po deseti letech je řeč už o celém řetězci sportovních klubů. Šípková je i jako podnikatelka úspěšná hlavně ze dvou důvodů. Kromě toho, že chytře využila popularity, nabídla také neotřelý koncept sportovního centra „i pro lidi ve vytahaném triku“.
VSTUPTE I BEZ BÝČÍ ŠIJE
Do podnikání se vrhla Olga Šípková se svým mužem Ivanem v roce 1998. Peníze, které měli původně našetřeny na stavbu domku, investovali do otevření vlastního podniku v pražských Holešovicích. Do posilovacích strojů vložili přibližně 1,5 milionu korun, do ostatního vybavení další milion. Prostor 500 metrů čtverečních měli v nájmu.
„Je to třetí patro prosklené budovy s krásným výhledem na Vltavu. Jedním z impulzů, který jsme tehdy chtěli do oblasti fitness přinést, byla kultura prostředí. V devadesátých letech se často cvičilo po ušmudlaných sklepech a my se rozhodli nabídnout lidem lepší místo,“ říká Šípková. „Také mě vždycky štvalo, že posilovny byly vnímány jako doména několika málo zbohatlíků s perfektně vypracovanými těly. My ale tento sport chtěli přiblížit normálním lidem ve vytahaném triku, teplákách a s igelitkou v ruce. Třeba i maminkám, jejichž děti se u nás mohou zabavit v dětském koutku. Nebo seniorům, kteří cvičí na nafukovacích míčích. Naopak otevřeně říkám, že nemám ráda ten typ nadupaných mužů, co mají stejně široký krk jako hlavu. Pro ty naše centra nejsou,“ konstatuje Šípková.
JSEM TVÁŘÍ, JSEM JMÉNEM
Kromě kultivovaného prostředí a vstřícnosti vůči širokému okruhu zákazníků postavila Šípková obchodní strategii ještě na jednom pilíři. Na vlastní popularitě. Byla známá z televize a o jejích sportovních úspěších se hodně mluvilo. „S manželem jsme měli rozdělené úkoly. On povede všechny obchodní záležitosti, já jsem hlavně tváří a jménem firmy. To nám hodně pomohlo“ vysvětluje.
To potvrzuje i Michael Zima, prezident podnikatelského sdružení Wellness Club, které spojuje velkou část tuzemských cvičebních center. „Česká republika má desítky mistrů světa v aerobiku. Ale kterého z nich veřejnost zná? Téměř nikoho. Olga naopak dokázala z minima vytěžit maximum a přetavit sportovní úspěch i v úspěch obchodní,“ podotýká Zima.
Mezi stovkami v podstatě anonymních klubů tak jeden zazářil sympatickým úsměvem mistryně světa. Její fotografie zdobí každý reklamní plakát firmy, propagační leták nebo webové stránky centra. Je to lákává vábnička na zákazníka, který vybírá mezi mnoha více či méně „bezejmennými“ posilovnami. „V Česku je minimálně pět stovek podobných sportovních center. Pokud započítáme i některé jednodušší tělocvičny, dostáváme se až k číslu tisíc,“ uvádí Michael Zima.
POZOR, ZRYCHLUJEME
Projekt úhledného „fitka“ s fotografií mistryně světa v aerobiku nad vchodem zafungoval. Zákazníci začali chodit a překotný rozvoj podnikání nakonec zaskočil i samotné manžele Šípkovy. „Tři čtyři roky jsme neúspěšně hledali další místa pro novou pobočku. Utopili jsme v tom hrůzu peněz a pořád nic nevycházelo. Pak ale přišel přelomový rok 2004. Najednou se všechno rozeběhlo závratným tempem v našem profesním i osobním životě. Získali jsme prostory v pražském Kongresovém centru, kde jsme otevřeli další sportovní klub. Narodilo se nám zároveň druhé dítě a postavili jsme dům. Následně jsme ještě dohodnuli pronájem prostorů v nákupním centru Zličín. V těch jsme před čtyřmi měsíci otevřeli další obrovské centrum,“ vypočítává rychlý sled událostí Šípková.
Zatímco klub v Holešovicích vlastní manželé sami, na provozu dalších center spolupracují se sourozenci Pavlem a Tamarou Přečkovými. Cílem je každopádně rozšiřovat vznikající řetězec pod jednotnou obchodní značkou, tedy pod záštitou jména a tváře Olgy Šípkové.
Firma má přibližně dvě desítky zaměstnanců a dalších 40 externě spolupracujících cvičitelů. Přesný obrat nechtějí manželé Šípkovi uvádět. Pohybuje se každopádně v milionech korun za každé centrum. „Tržby si odvodíte sami, pokud uvedu, že například do pobočky v Kongresovém centru chodí v průměru 170 návštěvníků denně. Každý utratí kolem stokoruny. Většina klientů totiž využívá různé permanentky, členské karty či slevy, takže neplatí plné vstupné,“ říká Ivan Šípka. „Cokoliv centra vydělají, to jde hned na splácení leasingů posilovacích strojů a na další náklady. Máme velké výdaje zejména za energii nebo na ohřívání a čerpání vody. Provozujeme totiž i malé lázně a saunu,“ doplňuje Olga Šípková. „Naše centra jsou proto takovým koloběhem peněz. Výdělky do nich hned vložíme zpátky. Jako rodina žijeme hlavně z příjmů, které mám z ostatních aktivit,“ dodává.
VE VŠECH FORMÁTECH, NOVĚ I NA DVD
Vedlejších aktivit má Olga Šípková opravdu dost. Čtyři roky moderovala pořad České televize Sama doma. Pro stejnou stanici připravuje již tři sezony s velkým úspěchem lekce aerobiku Buď fit s ČT. Do třetice jí dala veřejnoprávní televize možnost moderovat také pořad o volnočasových aktivitách nazvaný V kondici.
S velkým úspěchem se setkala její edice videokazet Aerobik pro všechny. Jen prvního dílu se prodalo přes sto tisíc kusů, přibyla postupně ještě dvě pokračování. Sportovkyně podnikatelka by teď chtěla na řadu navázat dalším dílem, který by se publikoval již ve formátu DVD. Šípková také píše knihy o aerobiku a přispívá do časopisu Betynka. Letos chystá celorepublikové turné, při kterém chce opět propagovat cvičení mezi širokou veřejností. Vedle toho všeho samozřejmě sama předcvičuje ve svých centrech a stará se o dvouletou dcerku.
Z toho vyplývá, že další rozvětvení sítě fitness klubů musí chvíli počkat. „Teď se nám rozjelo tolik aktivit, že jen lapáme po dechu a snažíme se ukočírovat tři stávající centra. Rozhodně netoužíme podnikáním jen honem honem vydělat. Spíš si plníme svůj celoživotní sen. Také nechci trávit ve firmě deset hodin denně. Nad to všechno je totiž rodina. Mám dvě děti a hlavně těm se chci věnovat,“ uzavírá mistryně světa a podnikatelka v jedné osobě.
Z MISTRŮ SVĚTA MANAŽEŘI
Další čeští mistři světa v aerobiku se spokojili „jen“ s pozicí manažerů různých sportovních center. Některé zaměstnala například právě Olga Šípková. „Na sebe podniká z ostatních bývalých světových šampiónů snad jen Václav Krejčí, který pořádá kurzy jógy,“ uvádí prezident Wellness Clubu Michael Zima. „Po třicítce musí každopádně většina z nich opustit dráhu aktivních cvičitelů. Aerobik dá stejně jako jiné vrcholové sporty tělu pořádně zabrat,“ dodává.
KONKURENCE PŘICHÁZÍ I ZE SVĚTA
Vznikající síť sportovních center Olgy Šípkové není jediným velkým českým řetězcem. Dalším je i značka Factory Pro. Pod tou fungují dvě centra v Praze a také pobočka v Českých Budějovicích. Do Česka ale už dorazily i mezinárodní řetězce posiloven. Tři pražské pobočky tak například provozuje mezinárodní řetězec World Class.
OLGA ŠÍPKOVÁNarodila se v Praze v dubnu 1969. Odmala se věnovala gymnastice. Vystudovala sportovní gymnázium a Fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze. Zaměřila se na učitelství, odtud pochází i její rétorická průprava, kterou později zužitkovala v showbyznysu. Aerobiku se začala intenzivně věnovat ve 23 letech. Stala se pětinásobnou mistryní České republiky, v roce 1995 vyhrála i evropský šampionát. Vrcholem její sportovní kariéry byl zisk titulu mistryně světa v roce 1997 v australském Sydney. Mezi její početné mediální aktivity patřilo a patří moderování pořadů České televize Sama doma, Buď fit s ČT nebo V kondici. Též vydala několik videokazet a knih pro příznivce aerobiku. Podílí se na provozování již tří velkých sportovních center. Za muže si vzala svého dřívějšího trenéra Ivana Šípku. Mají sedmnáctiletého syna a dvouletou dceru. V současnosti společně žijí v rodinném domku na kraji Prahy. |