Americkáautomobilka Ford chce postavit ve východoslovenském Kechnecizávod na výrobu částí motorů přibližně za 400 milionů eur (15,7miliardy slovenských korun). ČTK to dnes řekly zdroje blízkéjednáním. Zástupci automobilky a slovenské vlády v těchto dnechúdajně dolaďují závěrečné podmínky investice.
„Je to přibližně 400 milionů (eur),“ řekl jeden ze zdrojů kvýši investice. Další podrobnosti k plánům Fordu na Slovensku apřesnou lokalitu investice ale odmítl uvést s odvoláním nanynější jednání.
Podle jiného zdroje z východního Slovenska chce Ford závodpostavit v průmyslovém parku v obci Kechnec, který leží několikkilometrů u Košic. V parku již působí americký výrobceelektronických systémů pro auta Molex a belgická strojírenskáspolečnost Gilbos.
Slovenský list Sme dnes uvedl, že investice Fordu by se mělablížit 2,8 miliardy Sk. Vedoucí ekonomické redakce Sme ale nadotaz ČTK potvrdil, že šlo o tiskovou chybu. Částka měla býtpodle něj správně uvedena jako 28 miliard Sk (více než 700milionů eur).
Ministerstvo hospodářství, vládní investiční agentura SARIOani samotný Ford zatím nechtěly informaci o investici slovenskýmnovinářům oficiálně potvrdit. Ministr hospodářství Pavol Rusko užnicméně řekl agentuře Bloomberg, že dohoda s Fordem je blízko.Další informace chce Rusko poskytnout na tiskové konferenci večtvrtek 2. prosince.
Závod by byl významnou vzpruhou pro pracovní trh na východnímSlovensku, které léta trpí vysokou nezaměstnaností. Podle Sme byměl závod Fordu zaměstnat asi 3000 lidí. V některých regionechtohoto kraje se přitom míra nezaměstnanosti blíží 30 procentům.
Příchod Fordu na východ země ocenil analytik ČSOB MarekGábriš. „Investice by měla směřovat do regionu, který topotřebuje více než zbývající část Slovenska,“ řekl ekonom s tím,že Ford může sebou přitáhnout také další firmy. Většinazahraničních společností zatím preferovala západní Slovensko, kdeje k dispozici požadované dálniční a železniční spojení.
Nová investice přispěje také k zlepšení zahraničně obchodníbilance země. „Výrobky zřejmě budou směřovat na export, což jepozitivní pro zahraniční obchod a následně také pro hrubý domácíprodukt,“ uvedl analytik. Pokud se příchod Fordu oficiálněpotvrdí, slovenská koruna může posílit, dodal Gábriš. Slovenskáměna zatím na zprávy výrazněji nereagovala.
Závod Fordu by byl další velkou investicí do automobilovéhoprůmyslu na Slovensku. Vůbec největším producentem jebratislavský závod koncernu Volkswagen, který ročně vyrábí280.000 aut. Od roku 2006 chce spustit výrobu malých osobníchvozů automobilka PSA Peugeot Citroën v závodu v Trnavě za 700milionů eur. Na konci téhož roku chce začít s produkcí aut uŽiliny i korejská KIA Motors v továrně za miliardu eur. Vnásledujících letech by se tak na Slovensku vyrábělo více než750.000 aut ročně.
Zahraniční investory lákají na Slovensko v posledních letechhlavně nízké daně a levnější pracovní síla než ve většiněokolních zemí.
„Významnou roli při rozhodování investorů hrají daně a cenapráce. Slovensko má při porovnání s Českou republikou nejenženižší daně, ale také méně komplikovaný daňový systém,“ uvedlaekonomka bankovního domu Slovenská sporiteľňa Mária Fehérová. V porovnání s Českou republikou činí průměrná hrubá mzda naSlovensku necelých 400 eur, zatímco v ČR přesahuje 550 eur.Podniky odvádějí na Slovensku daně z příjmu ve výši 19 procent, vČesku to je 28 procent.
Vláda navíc podporuje investory, kteří přijedou do regionů svysokou nezaměstnaností. „SARIO sleduje výši nezaměstnanosti vjednotlivých regionech a tomu přizpůsobuje výši nabízenýchinvestičních stimulů,“ řekl mluvčí agentury Ondrej Žember.
K automobilkám se také nabaluje množství subdodavatelů, kteřístaví v zemi závody pro zásobování výrobců vozidel. Mezidodavatele Fordu patří přední japonsko-americká skupina Yazaki,která nedávno ohlásila rozjezd dvou nových závodů na výrobukabelových svazků na východě Slovenska.