PODOBNĚ JAKO ELEKTROLUX DAL SVOU ZKRÁCENINOU JMÉNO VYSAVAČI, PODAŘILO SE I FORDU TRANSIT NECHAT VE SVÉM JMÉNĚ ZAZNÍT VŠESVĚTOVĚ SROZUMITELNÉ OZNAČENÍ PRO LEHKÝ UŽITKOVÝ VŮZ.
Kde vznikl, kdo jej pojmenoval, kdo navrhl a jaký bude v příštích letech?
Zrod Transitu provázely zvraty a pitoreskní momenty, které však vedly k dnešnímu stavu, kdy pojem Transit je už samostatným fenoménem.
ČERVENÁ ČEPIČKA A ZÁHADNÉ „V“
Vše začalo v roce 1965, když konstruktéři fordu převzali od strategických plánovačů projekt - tehdy co nejpřísněji utajovaný - s krycím názvem „Redcap“. Červená čepička. Záhy se celý projekt přejmenoval na „V -series“. Ono šifrovací „V“ na začátku dává dodnes prostor spekulacím. Existují tři verze rozklíčování: písmeno „V“ mělo znamenat Van, nebo mělo označovat model s V -motorem, ale bez logiky není ani jednoduché vysvětlení, které prosazuje „V“ jako znamení výrazné versatility vozu. Vlastně existuje ještě jedno nabídnuté vysvětlení - šéfkonstruktér propůjčil projektu svou iniciálu. Jmenoval se totiž Vernon Preston.
KDE SE VZAL TRANSIT?
Skutečnou eskapádu se svým novým jménem zažil automobil doslova ještě pár týdnů před fyzickým uvedením na trh. Byl by docela určitě uveden na trh jako „V -series“, kdyby se šéfovi Fordu ve Velké Británii Williamu Battymu nezachtělo si vůz ještě naposled pořádně projet a nechal si auto tajně poslat z Německa. Přišlo v bedně. A na té bedně byla průvodní nálepka spediční společnosti s nápisem „Transit“. Batty se pro toto jméno okamžitě nadchl a prosadil ho.
ZÁKAZNÍK SI MŮŽE VYBRAT
První Transity se vyráběly ve dvou variantách rozvoru podvozku. Přestože byl na trhu nový, už si mohl zákazník vybrat, zda chce malou, střední nebo velkou skříň, zda si vzadu přeje dvoukřídlá vrata nebo výklopné víko či zda na boku mají být dveře posunovací nebo klasické na pantech. Ford ve své propagaci Transitu šel a jde i dnes připomínáním imaličkostí snaživě velmi daleko. Tvrdí například, že Transit jako první v segmentu dodávek začal jezdit na bezdušových pneumatikách a s halogenovými světly. Ford se začal hned v prvních letech osvědčovat jako praktický vůz, ale také jako auto s ohromnou technickou výdrží a spolehlivostí. To byl důvod, proč Transit začaly nakupovat policejní složky, záchranky i armády.
TRANSIT NA PŘELOMU TISÍCILETÍ
Do nového milénia vstoupil Transit už hladově obklopen a štván konkurencí. I proto Ford začal osazovat své populární dodávky technicky téměř revolučním turbodieselem Duratorg vybaveným čtyřventilovou technikou. Blok motoru je ze šedé litiny a s hliníkovou hlavou a dvojice rotačních vstřikovacích palivových čerpadel dává tlak 900 až 1200 barů.
KURIOZITA
Fordům Transit složila poklonu i sama londýnská metropolitní policie, když vůz označila za „nejhledanější dodávku světa“. Prezident Scotland Yardu tehdy prohlásil: „Zjistili jsme, že asi 95 procent přepadení bank probíhá za asistence vozů Ford Transit. Díky výkonným motorům, prostorné skříni a nosnosti až 1,75 tuny je Transit ideálním vozem pro bankovní loupež a následný útěk z místa činu!“
Už pět let po svém uvedení na trh Ford Transit zaměstnal vědce včetně prognostiků. Profesor Reyner Banham v roce 1970 v magazínu New Society dokonce napsal: „Zakopejme jeden Ford Transit do země jako poselství naší generace budoucnosti! Skutečně - až jednou v daleké budoucnosti budou antropologové a archeologové na základě nalezených artefaktů odhadovat vyspělost naší civilizace, neměl by mezi těmito předměty chybět Transit, který hodně vypovídá o způsobu našeho života.“