Menu Zavřít

Formule 1 zařadila vyšší rychlost a poprvé po třech letech vykázala zisk. Díky vysílacím právům a sponzorům

28. 2. 2020
Autor: ČTK/ZUMA/Hoch Zwei

Šampionát vozů formule 1 může patřit k jedněm z nejsledovanějších sportů planety, to však samo o sobě rozhodně není zárukou toho, že se mu bude dařit i finančně. Dokládají to ostatně i čísla z let 2017 a 2018, ve kterých celá tato závodní série zaznamenala ztrátu ve výši 37, respektive 68 milionů dolarů. Zvrátit tuto nepříznivou skutečnost se jí povedlo teprve vloni, a to především zásluhou vyšších příjmů pocházejících ze strany televizních společností a sponzorů.

Za celý loňský rok se královně motorsportu podařilo vykázat zisk čítající 17 milionů dolarů, což v přepočtu dělá zhruba 396 milionů korun. S odkazem na finanční výsledky zveřejněné skupinou Liberty Media, současným majitelem F1, o tom informoval web Motorsport.com.

Zpět do černých čísel se formule 1 dostala zejména díky navýšení
svých takzvaných primárních příjmů, mezi než se řadí poplatky spojené s prodejem
vysílacích práv, peníze od sponzorů a promotérů jednotlivých velkých cen.

Jak ovšem vedení Liberty Media samo připouští, celkový zisk mohl být za určitých okolností ještě o něco větší: „Růst tržeb z vysílacích práv během čtvrtého kvartálu a zároveň i celého roku pramenící ze zvýšení smluvních sazeb byl částečně negativně vyvážen dopadem slabších měnových kurzů.“

Týmy se mohou těšit na víc peněz

Dosažené finanční výsledky nejsou povzbudivou zprávou pouze pro samotné vlastníky formule 1, ale pochopitelně rovněž pro jednotlivé stáje, neboť jejich příjmy z účasti v šampionátu jsou mimo jiné závislé i na tom, jak se daří sportu jako celku.

Zatímco za sezónu 2018 si desítka týmů v čele s Mercedesem, Ferrari a Red Bullem mezi sebe rozdělila na 913 milionů dolarů, za loňský rok to bude o celých 99 milionů víc.

Klíčová dohoda stále není podepsána

Povzbudivé informace týkající se finanční výkonnosti celé závodní série přicházejí v době, kdy se nad dalším směřováním královny motorsportu vznáší hned několik více či méně zásadních otazníků. Podle jakých technických regule se bude počínaje sezonou 2021 a dále závodit, se sice již ví, stále však zůstává nejasné, zda se jí, respektive jich budou účastnit i všechny současné stáje.


Legendární Ecclestone už není šéfem F1. Skončil po 40 letech

Bývalý šéf formule 1 Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone, zdroj: ČT/AP

Aby i v tomto ohledu panovala jistota, musejí jejich zástupci společně s lidmi z Mezinárodní automobilové federace (FIA) coby pořadatele a vedením formule 1 nejprve podepsat novou takzvanou Concordskou dohodu, která upravuje základní finanční pravidla, jimiž jsou všechny zainteresované strany povinné se řídit. Ta současná vyprší na konci letošního roku. Kdy bude inkoustem stvrzena nová, jež by měla pokrývat sezony 2021 až 2025, je ale v tuto chvíli stále ve hvězdách.

Chase Carey, který v roli šéfa F1 před časem vystřídal legendárního Bernieho Ecclestonea, se v říjnu loňského roku nechal slyšet, že žádné konkrétní datum stanoveno nebylo, ačkoliv by pochopitelně uvítal, kdyby se tak stalo co možná nejdříve.

Nejistota ohledně Mercedesu i Hondy

Jedním z týmů, o jehož budoucnosti ve formuli 1 se v poslední době hodně spekulovalo, byli aktuální mistři světa z Mercedesu.

„Vše naznačuje tomu, že zůstaneme. Ale není to předem dané,“ řekl v listopadu šéf německé stáje Toto Wolff. „Jsme uprostřed diskuzí ohledně nové Concordské dohody. V souvislosti s tím – avšak nezávisle na ní – probíráme (s vedením mateřské společnosti) vývoj automobilového průmyslu a jeho dopad na sport,“ doplnil.

Další automobilkou, která by potenciálně mohla F1 v brzké době opustit, je Honda. Ta sice nemá ve formuli 1 svůj vlastní tým jako takový, namísto toho ale v současnosti dodává motory hned pětině startovního pole, a to sice stájím Red Bull a Alpha Tauri, jež až do loňské sezóny závodila pod jménem Toro Rosso.

Vedení japonského výrobce se obává, že v důsledku neustálého tlaku vlád jednotlivých zemí, které volají po úplném zákazu prodeje vozů se spalovacím či hybridním motorem od roku 2040, bude muset, podobně jako ostatní světové automobilky, do oblasti vývoje vlastních elektromobilů investovat natolik velkou sumu finančních prostředků, že jí na aktivity typu F1 nezbude dostatečné množství peněz.

„O pokračování po roce 2021 s Red Bullem jednáme,“ řekl webu Motorsport.com šéf Hondy Masaši Jamamoto. „Na druhou stranu ale musíme zvážit skutečnost, že celý automobilový průmysl čelí kvůli elektrifikaci obtížné situaci. Spousta společností musí hodně investovat, takže musíme tak trochu zvážit obchodní stránku věci a zjistit, jak moc efektivně dokážeme tento program řídit. O to tu jde,“ dodal.

Milion lidí přijde o práci, varuje Prost

Jak zdůraznil bývalý čtyřnásobný šampión F1 Alain Prost, dopad chystaných změn se nemusí bezprostředně týkat pouze formule 1 jako takové, nýbrž rovnou celého automobilového průmyslu. Slavný Francouz je toho názoru, že zmíněné snahy ve výsledku dotčenému odvětví, alespoň tedy tomu evropskému, rozhodně nic dobrého nepřinesou.

„To, co se dnes v automobilovém průmyslu děje, mě opravdu štve,“ odpověděl Prost na dotaz jmenovaného webu týkající se záměru evropských zemí přinutit automobilky k tomu, aby definitivně přestaly vyrábět vozy se spalovacím motorem.

„Všechno to během 10 let necháme Číňanům, kteří tu začnou představovat svá vlastní auta – a to se mi nelíbí. Nezajímám se o to, protože nejsem součástí toho odvětví, ale je mi to opravdu proti srsti. Je to stupidní, stupidní nařízení,“ řekl čtyřnásobný bývalý mistr světa F1.

„Slibuji vám, že když to nezměníme, přijdeme během příštích deseti let v celém automobilovém průmyslu o milion zaměstnanců. Pokud dnes máte velké auto s naftovým motorem a dobrými filtry, neměl by to být žádný problém,“ zdůraznil.

Zdroj: Motorsport.com

Čtěte také:

F1 bude na pohled agresivnější, levnější a spravedlivější. Stačí počkat jednu další sezonu

F1 se těší z vyšších tržeb, k přilákání nových týmů to ale nestačí

Dvě ferrari k mání, a ne ledajaká. Do dražby jdou formule, které přinesly titul Laudovi se Schumacherem

MM25_AI

  • Našli jste v článku chybu?