O budoucnosti závodů rozhodne, zda se banky domluví s automobilkami
Každý ví, že v závodech Formule 1 kraluje Michael Schumacher, čtyřnásobný mistr světa a hlavní jezdec stáje Ferrari. Odhadnout, u koho nakonec skončí vysílací práva podniku Formule 1, je však mnohem těžší. Ať to bude kdokoliv, získá zlatý důl - ale až poté, co se mu podařít zvládnout pár obtížných šikan na trati.
Tahanice o Formuli 1 je jedním z následků rozpadu impéria Lea Kircha. Před rokem sehnal německý mediální magnát 1,5 miliardy dolarů v bankovních úvěrech, aby odkoupil 75procentní podíl ve švýcarské společnosti SLEC, založené impresáriem Formule 1 Berniem Ecclestonem. Firma nese jméno Ecclestonovy ženy Slavici a podle odhadů do ní plyne miliarda dolarů ročně z prodeje mediálních a komerčních práv k Formuli 1. A ta jsou velmi žádaná, protože závody sleduje na celém světě 350 milionů diváků, přičemž divácká obec určitě ještě poroste. Formule 1 se totiž v roce 2000 vrátila do Spojených států a jejím dalším plánovaným cílem je Rusko.
Zdecimovaný Kirch je už ale ve Formuli 1 ze hry, takže se své zájmy pokoušejí prosadit dvě skupiny, kterým jde o hodně. Jeden tábor představují Kirchovy věřitelské banky Bayerische Landesbank, J.P. Morgan Chase a Lehman Brothers, jež chtějí nalézt kupce pro podíl ve SLEC, který drží jako záruku, a získat tak zpět své peníze. Do druhého tábora patří automobiloví výrobci - dodavatelé závodních týmů, jako například DaimlerChrysler, BMW či Ferrari. Ti nechtějí dopustit, aby SLEC skončila v rukou vlastníka, který by třeba chtěl omezovat dnes většinou bezplatný přístup ke sledování závodů. Takovým opatřením hrozil Kirch, když snil, že se závody Formule 1 budou vysílat exkluzivně na jeho placené televizi v Německu. Vyhlídka mediálního magnáta byla noční můrou pro automobilové společnosti, které nutně potřebují širokou diváckou základnu, aby sehnaly podpisy pod lukrativní sponzorské smlouvy pro své stáje.
Na tom, aby se dohodli, hodně záleží jak bankám, tak výrobcům. Kamenem úrazu je podle všeho především cena. Podle automobilových společností Kirch a jeho věřitelé SLEC mohutně nadhodnotili. Někteří automobiloví manažeři se také obávají, že se u soukromě vlastněné SLEC, stejně jako ve zbytku Kirchova impéria, možná najdou skryté závazky. „Samozřejmě si nemyslíme, že dostaneme zpátky 1,5 miliardy,“ přiznává jeden bankéř zapojený do vyjednávání. Je možné, že se Kirchovi věřitelé budou muset spokojit s polovinou částky. “Když automobiloví výrobci nabídnou 700 nebo 800 milionů, podle mě by to měli vzít,“ říká vedoucí jedné ze stájí.
Automobilky mají silnou vyjednávací pozici. Loni pohrozily, že z Formule 1 vycouvají, poté co se jim nepodařilo získat větší podíl na výnosech SLEC. Mercedes, Fiatem vlastněné Ferrari a Fordem provozovaný Jaguar každý rok zahrnují své stáje miliony dolarů. Pokaždé, když na trati vzplane závodní vůz, shoří s ním sedm milionů dolarů. Přesto podle současné smlouvy dostávají stáje jen 47 procent výnosů ze společnosti SLEC. Ve snaze podíl zvýšit kují Fiat, DaimlerChrysler, Ford, BMW a Renault plány, že až v roce 2008 vyprší současné kontrakty se SLEC, zahájí konkurenční závodní sérii, pokusně nazvanou Grand Prix. Kdyby se přední stáje přesunuly do jiné série, sponzoři by je určitě následovali. „Pokud odejdou výrobci aut, Formule 1 zanikne,“ říká šéf Mercedesu Benz Jürgen Hubbert.
To znamená, že pokud banky neprodají podíl automobilovým výrobcům, mohla by jim zbýt zcela bezcenná aktiva. Vzhledem k tomu, že Kirchův podíl ve SLEC činí 75 procent, automobiloví výrobci se tak nakonec dostanou za volant. Možná se jim dokonce podaří vyjednat nové podmínky a 85 procent mediálních výnosů Formule 1. To by přineslo úlevu menším týmům, které už teď úpí pod finanční zátěží Formule 1.
Příkladem může být stáj Alaina Prosta. Vedl ji sice bývalý šampion a motory dodával francouzský PSA Peugeot Citroën, ale v listopadu se dostala do úpadku. Prostovy helmy a kombinézy byly tento měsíc vydraženy. Smutný konec… Banky se teď modlí, aby jejich aukce Kirchova majetku ve Formuli 1 dopadla lépe.
Lesk Formule 1
ZÁVODNÍ STÁJE 11
POČET ZÁVODŮ 17
PŘÍMÍ DIVÁCI 100 000
TELEVIZNÍ DIVÁCI 350 milionů
SPONZORSKÉ PŘÍSPĚVKY 2,2 miliardy*
VEDOUCÍ JEZDEC Michael Schumacher
VEDOUCÍ STÁJ Ferrari
*Odhad na rok 2002, ostatní čísla za rok 2001
Pramen: Mezinárodní automobilová federace, Eurobusiness
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Tereza Kodíčková