Menu Zavřít

Fotbalová morálka

16. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Čtvrtina zaměstnanců zůstává doma. Někdo si bere volno, jiní onemocní

Světový šampionát ve fotbalu je v plném proudu. Hesla typu „Kdo nefandí, není Čech“ přitahují k televizním obrazovkám stále více fandů. Mnohá utkání se ale odehrávají - a tedy i vysílají - v pracovních hodinách. Není proto divu, že se zaměstnavatelé obávají poklesu výkonnosti pracovníků svých firem. Jak situace skutečně vypadá, ukazuje studie “The Football World Cup and Employee Productivity“ přední internetové personální agentury Europetalent.com. Analýza se pokouší odhalit, jak moc vážné to s fotbalovou horečkou ve střední a východní Evropě doopravdy je.
Studie říká, že v Česku, Rusku, Polsku, Rumunsku a na Ukrajině by utkání místo práce nejraději sledovalo průměrně 76 procent všech dotázaných. Asi nepřekvapí, že zájem mužů je s 80 procenty o něco vyšší než zájem žen (70 procent). Třicet procent mužů má dokonce naplánováno, že nepropásne ani jeden zápas. S 77 procenty se obliba hry v České republice pohybuje o procento nad průměrem. Nejnižší zájem mají Ukrajinci. Přestože se jejich národní jedenáctka turnaje účastní, je zájem v zemi jen 66procentní. Překvapivě největší oblibě se fotbal těší v Rusku, jehož tým se do finálového klání v Německu neprobojoval. K televizím tam zasedne 78 procent dotázaných.

Chápaví šéfové.

Fotbalová horečka ale straší zaměstnavatele. Celých 26 procent pracujících se totiž podle studie rozhodlo, že na fotbal zůstane doma. Sedmnáct procent z nich si udělá kratší pracovní den, šest procent bude čerpat svou dovolenou. A tři procenta se rozhodla, že budou v podniku faulovat - zůstanou po dobu šampionátu doma na nemocenské. “Nemocných“ bude nejméně v Česku, kde se pro podobné nekalé praktiky rozhodlo jen jedno procento. Na druhé straně ale země vede žebříček s dovolenkáři. S osmi procenty jich má Česko nejvíce. Světový fotbalový šampionát je jen jednou za čtyři roky, což u mnoha zaměstnavatelů přináší pochopení. Nepřekvapí tudíž, že šedesát procent z nich je odhodláno absence tolerovat. Manažeři, kteří sami fandí, jsou ještě o něco přívětivější. Celých 62 procent z nich je rozhodnuto povolit uzdu pracovní doby. Tam, kde vedení firem nemá kopanou v oblibě, je k výjimkám naopak připravena pouze polovina. Šokující nicméně je, že ze čtyřiceti procent zaměstnavatelů, kteří nehodlají povolit svým zaměstnancům sledovat hru, si jich vezme 17 procent volno, aby sami fandit mohli.

bitcoin školení listopad 24

Nekompromisní pivovar.

V žebříčku zemí jsou nejtolerantnější polští a ukrajinští manažeři (65 procent). Skeptičtí ohledně fotbalového volna jsou Češi a Rusové. Jen 55 procent z nich bude trpět absentérství. Fotbalové volno nepřipadá v úvahu například u Plzeňského Prazdroje. „Nárůst dovolených jsem nezaznamenal. Ani by to nebylo možné. Jsme na špičce pivovarnické sezony. Kvůli změně počasí a mistrovství světa naši distributoři nestačí ani rozvážet. Například jen v oblasti Prahy v minulém týdnu stoupla spotřeba našeho piva o padesát procent. Takže neplánujeme ani nějaké speciální akce typu promítání,“ řekl týdeníku EURO mluvčí pivovaru Alexej Bechtin. O něco přívětivější jsou v automobilce Škoda. „Nabíhá produkce nového modelu Roomster, celá firma musí fungovat na sto procent. Jsme ale flexibilní, proto mají případní fanoušci několik možností: náhradní volna v rámci časových kont, výměna směn s kolegy a podobně,“ informoval mluvčí společnosti Škoda Auto Roman Meliška. Nejdál si dovolila jít kolínská automobilka TPCA, která oznámila, že zastaví výrobu a umožní zaměstnancům sledovat zápasy v pracovní době na čtyřech velkých plátnech v závodní jídelně.
Pokles produktivity není jen středoevropským problémem. I západoevropské země sledují stejný trend. Podle studie britské účetní firmy Tenon ztratí britské společnosti letos v červnu 500 milionů liber kvůli nemocenským spojeným s fotbalovým šampionátem a vyčerpáním zaměstnanců po pozápasových oslavách. Toto číslo však ještě vzroste, jestliže se Anglie dostane do závěrečných kol turnaje.

Dvacet procent nemocných.

Podobná situace se opakuje při každém šampionátu. Pro příklad: během evropského mistrovství v Portugalsku v roce 2004 nahlásily desítky tisíc holandských zaměstnanců telefonicky onemocnění. A ve dnech, kdy hrálo nizozemské národní mužstvo, vzrůstal počet neschopenek dokonce až o dvacet procent. Nizozemská pojišťovna SEZ nedávno vypracovala novou bezpečnostní politiku, která firmám působícím v Nizozemsku umožňuje pojistit se proti náhlému nárůstu počtu nemocných zaměstnanců během fotbalového mistrovství světa. Mnoho firem v západní Evropě se rozhodlo tento problém řešit tak, že svým zaměstnancům vytvořilo zázemí pro sledování vybraných zápasů v práci a stanovilo akceptovatelné podmínky pro braní volna. Zhruba 22 procent respondentů v České republice uvedlo, že jim zaměstnavatel vytvořil podmínky pro sledování zápasů fotbalového šampionátu.

  • Našli jste v článku chybu?