Francouzský letecký průmysl prodělal v době korony hluboký
propad. Celkové objednávky výrobců se během ní snížily o 80 až 90 procent.
Oživení v sektoru výroby letadel bude oproti jiným oborům spíše pomalé a
letecký provoz se nejspíše navrátí na loňskou úroveň až za dva tři roky.
Například firma Airbus byla nucena snížit výrobu o přibližně 35 až 40 procent.
Boj o trh francouzské produkce s Boeingem a Comacem
Francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire proto přichází s vládním plánem na podporu tohoto průmyslového odvětví. Ministr k tomu uvedl, že kvůli současné krizi je v leteckém průmyslu v možném ohrožení až 300 tisíc pracovních míst, z toho 35 tisíc inženýrských pozic. Zároveň je zde riziko ztráty know-how a zkušeností nabytých během několika generací, o které nechce Francie přijít.
Tato krize může mít velký vliv na zchudnutí regionů, ve
kterých se nachází většina z 1300 firem v letecké výrobě. Jedná se především o
regiony Okcitánie, Nová Akvitánie a Normandie. V neposlední řadě jsou v
ohrožení také příjmy v leteckém průmyslu dosahující výše 34 miliard eur za rok.
Bruno Le Maire prohlásil, že Francie musí zachránit svůj
letecký průmysl, aby si zachovala konkurenceschopnost vedle amerického výrobce
Boeing a čínského výrobce Comac. Francie nechce dopustit, aby si trh mezi sebou
rozdělili výše uvedení konkurenční výrobci, Francie a potažmo i Evropa si
musejí udržet své pozice.
Vývoj uhlíkově neutrálního letounu
Letecký průmysl stojí ve Francii na prahu nového vývoje
směrem k dekarbonizaci, což potvrdili vláda i představitelé největších
francouzských firem. „Do záchranného plánu jsme vyčlenili 15 miliard eur na investice
k větší konkurenceschopnosti a ekologičtějšímu provozu francouzského leteckého
průmyslu,“ uvedl Bruno Le Maire.
Z pohledu českých dodavatelů je tato podpora zcela zásadní. Cílem francouzské vlády je nejen zachování zaměstnanosti ve Francii, ale především záchrana a přežití know-how a průmyslových kapacit v tomto segmentu. Velcí výrobci OEM, jako jsou například Airbus, Safran, Dassault a Thales by neměli řešit existenční problémy. Pro české dodavatele to znamená určitou jistotu v kontinuitě dodávek do budoucna.
Francouzská vládní pomoc se také orientuje na vývoj a výrobu
inovativní letecké techniky, k níž patří například urychlení vývoje a výroby
uhlíkově neutrálního letounu. Zde se tedy nabízí českým firmám zapojení do
projektu s inovativními řešeními.
Záchranný balíček pomůže udržet zaměstnance
Prvním pilířem tohoto plánu je záchrana pracovních míst. Bez okamžité finanční pomoci státu hrozí zánik 100 tisíc pracovních míst v následujících šesti měsících. Tato okamžitá finanční injekce umožní firmám udržet maximum zaměstnanců. Prvním konkrétním nástrojem tohoto pilíře jsou takzvané exportní garance. Stát umožní leteckým výrobcům posun splátek exportních úvěrů o 12 měsíců, což pro ně představuje disponibilní hotovost ve výši 1,5 miliardy eur.
Druhým nástrojem je to, že francouzská vláda požádá Evropskou
komisi o zmírnění podmínek splácení při všech nových nákupech letadel značky
Airbus. Společnosti tak budou moci odložit splátky exportních úvěrů až o 18
měsíců oproti stávajícím šesti. Toto opatření vyjde francouzskou vládu na dvě
miliardy eur. Třetím nástrojem jsou vládní nákupy obranné techniky od
francouzských výrobců ve výši 800 milionů eur.
Miliardy pro Airbus a spol.
Druhým pilířem plánu je transformace malých a středních podniků. Prvním nástrojem tohoto pilíře je zřízení investičního fondu ve výši jedné miliardy eur, který je od 1. července k dispozici. Tento fond je spolufinancován jak státem ve výši 200 milionů eur, tak velkými zadavateli zakázek OEM. Je to poprvé v historii, kdy velcí zadavatelé zakázek finančně podporují zachování své sítě lokálních subdodavatelů.
Druhým nástrojem je zřízení fondu pro digitalizaci,
robotizaci a automatizaci ve výši 300 milionů eur rozložených do následujících
tří let proto, aby francouzské MSP dohnaly ztrátu oproti německým a italským
firmám.
Třetím pilířem je urychlení dekarbonizace leteckého průmyslu.
Konkrétním cílem je vývoj a výroba plně uhlíkově neutrálního letounu již v roce
2035 namísto původně plánovaného data 2050. Vláda tento vývoj podpoří investicí
ve výši 1,5 miliardy eur, kterou obdrží Rada pro výzkum a vývoj v civilním
letectví (CORAC). Tato investice nejen podpoří vývoj nových technologií s nižší
spotřebou paliv, ale také větší elektrifikaci a aplikaci alternativních paliv,
jako je vodík. Investice zároveň pomůže zachovat know-how a pracovní místa pro
tisíce kvalifikovaných konstruktérů v leteckém průmyslu.
V neposlední řadě francouzská vláda poskytla firmě Air France
přímou půjčku ve výši tří miliard eur a státní garance na další úvěry ve výši
čtyř miliard eur.
Autor je ředitelem zahraniční kanceláře CzechTrade Paříž
PDF verze letního dvojčísla magazínu Český export a podnikání ke stažení