Největším konkurentem je Boeing
Mezinárodní aerosalon v britském Farnborough se konal v polovině letošního roku, který byl pro civilní letecký průmysl poměrně tragický. Společnost Airbus Industrie propustila část zaměstnanců a plány na zvýšení výroby o 50 procent uložila k ledu. To nezní moc dobře - dokud nezjistíte, jak to vypadá u jejího největšího konkurenta, společnosti Boeing. Ta radikálně snížila objem výroby na polovinu a ruší téměř 30 000 pracovních míst v divizi civilního letectví.
A to není všechno. Do konce příštího roku by Airbus mohl předběhnout Boeing v počtu vyrobených letadel, což by byl významný mezník v historii oboru. Francouzská společnost plánuje vyrobit v roce 2003 přibližně 300 letadel, což je zhruba stejný počet jako letos, zatímco Boeing ohlašuje, že jeho výroba by mohla poklesnout z 380 letadel v roce 2002 na 275 v příštím roce. Předseda představenstva a generální ředitel Airbusu Noel Forgeard prohlásil: „Pro letecké přepravce, kteří jsou v dobré finanční situaci, je teď ideální doba pro zadávání zakázek.“ Jeho optimistické výroky ostře kontrastují s vyjádřením předsedy představenstva a generálního ředitele Boeingu Philipa M. Condita, který tento propad označil za „nejhorší pokles v historii odvětví“.
Časy jsou možná těžké, ale Airbus stále americkému Boeingu nic nedaruje. Boeing tvrdí, že Airbus nabízí obrovské slevy, aby získal zakázky; jeho evropský konkurent však obvinění odmítá. Ať už je to jakkoli, novější stroje vyráběné Airbusem, se standardizovanými kabinami a designem, poskytují leteckým přepravcům provozní výhody, které nemohou nechat bez povšimnutí. V polovině července získal Airbus zakázku na osmnáct letadel A320 středního doletu pro ruský Aeroflot. Boeing, který vynaložil miliardu dolarů na získání pozice na ruském trhu, podepsal smlouvu pouze na devět strojů 767.
Airbusu se také podařilo přesvědčit britského přepravce easyJet Airline, nabízejícího cenově výhodné letenky, aby znovu zvážil koupi 120 letadel Boeing 737 v celkové hodnotě šesti miliard dolarů, což měl být největší obchod roku. „Za tu zakázku bojujeme jako lvi,“ přiznal provozní ředitel Airbusu Gustav Humbert. Pro společnost, která v prodeji letadel levným aerolinkám pokulhává, by to byla skutečně výhra.
Nejvíce se však dá vydělat na prodeji velkých proudových letadel. V současnosti se Airbus snaží proniknout do lukrativní kategorie čtyřsetsedadlových letounů. Na svůj nový stroj A380 pro 555 pasažérů získal 98 objednávek a 50 opcí. Dodávky začnou v roce 2006. Společnost FedEx potvrdila svou objednávku na deset kusů, a stala se tak prvním americkým zákazníkem, který koupí tento obří letoun.
Nebe ale není tak úplně bez mráčku. Airbus prodává prostřednictvím leasingových společností jako International Leasing Finance a GE Capital asi 44 procent letadel, ve srovnání s jednou třetinou v případě Boeingu. A jelikož leasingové společnosti jsou velkými zákazníky, smlouvy s nimi mnohdy umožňují odložení dodávek, když se situace na trhu zhorší.
Ačkoliv loňská provozní ziskovost Airbusu ve výši 16,5 procenta byla vyšší než u Boeingu (10,5 procenta), letos - pokud opravdu dojde ke krizi - může být všechno jinak. Airbus vyčlenil v rozpočtu 10,2 miliardy dolarů na vývoj letounu A380 a tuto částku již takřka celou vyčerpal. V tom se jistě může skrývat potenciální riziko. V zatím posledním kole však Evropané ještě vyhrávají.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martina Uhrinová