AUTODOPRAVCI ODPOČÍTÁVAJÍ POSLEDNÍ KILOMETRY NA CESTĚ DO EVROPSKÉ UNIE (EU). ŠOFÉRY TAM ČEKÁ KONEC FRONT NA HRANICÍCH. KVŮLI LETOŠNÍMU ZDRAŽENÍ NAFTY A ZVÝŠENÍ CEN ŘADY PŘEPRAVNÍCH NÁKLADŮ SE NĚKTEŘÍ BOJÍ, ŽE ZKRACHUJÍ DŘÍVE, NEŽ ZAČNOU V UNII PODNIKAT.
Na českých silnicích se má zvýšit počet kamionů až o pětinu
Za rok 2002 projelo českými celnicemi bezmála 7 mil. nákladních vozidel (viz graf 1). To je denně 20 tis. kamionů a více než 800 náklaďáků za jednu hodinu. Při takovém náporu stačí málo, rozmary počasí nebo drobná nehoda, a fronty kamionů čekajících na odbavení rostou do několikakilometrových délek. Řidiči potom tráví v kolonách i dny. Vstupem České republiky do Evropské unie se to má změnit. Celníci totiž zruší od 1.5.2004 kontroly kamionů na hranicích. „Bude zrušeno celní odbavení, které má podstatný vliv na tvoření čekacích dob. Takže se dá očekávat, že fronty kamionů u hraničních přechodů zmizí nebo budou minimální, podobně jako u osobní dopravy,“ vysvětluje Ludmila Roubcová z tiskového oddělení ministerstva dopravy (MD). Zboží nebude třeba proclívat a šoféři nebudou mít povinnost vyřizovat poplatky vybírané v souvislosti s dovozem nebo vývozem zboží. „Vzhledem k tomu, že ČR pravděpodobně nebude mít žádnou vnější hranici EU (hranici se státem, který není členským státem EU), budou pravidelné kontroly pohybu zboží přes státní hranici pro celní a daňové účely zachovány pouze na mezinárodních letištích. Tyto kontroly se však nebudou vztahovat na lety do a z letišť na území EU,“ upozorňuje ve svých materiálech Generální ředitelství cel (GŘC). V provozu budou pouze vnitrostátní celnice pro zboží z nečlenských států EU.
KONKURENCE BUDE MEZINÁRODNÍ
„Zrušení hranic pro oběh zboží chápu jako citelný přínos, který nám pomůže zrychlit přepravu zboží a tím docílit vyšší efektivitu. Je třeba však počítat se zvýšeným zájmem zahraničních dopravců o přepravy přes Českou republiku nebo do přistupujících států. Dříve západoevropští dopravci neztráceli čas čekáním na českých hranicích. Nyní je to už nebude od cesty přes ČR odrazovat,“ myslí si soukromý autodopravce Josef Melzer z Jinočan u Prahy. Profesní sdružení autodopravců ČESMAD počítá s tím, že se zvýší frekvence přejezdů kamionů přes státní hranici „A tím se zvýší již dnes značný převis volných kapacit. Neboť v současné době vozidlo ve frontách stráví až 20 procent času, kdy nejede, ale neproduktivně čeká. Teoreticky tedy přibude na trhu až pětina prázdných vozidel,“ říká mluvčí ČESMAD Martin Felix. Zbožím je dokáží naplnit jen autodopravci, kteří si poradí s konkurencí, která ve společné Evropě bude už mezinárodní. „Nejsem zastáncem přílišných obav z masivního příchodu zahraničních dopravců. Tento názor opírám o přesvědčení, že za uplynulých 12 let, pokud se zahraniční dopravci chtěli etablovat v ČR, tak již tento krok učinili, neboť jim v tom nic nebránilo,“ říká Melzer. Pro autodopravce ze všech členských států budou platit stejné podmínky. Rozhodující proto bude cena, za kterou budou umět služby nabídnout zákazníkům. Zatímco ministerstvo dopravy předpokládá, že díky konkurenci ceny za přepravu zboží klesnou, autodopravci z ČESMAD si to nemyslí. Dopravci z Unie podle nich nemohou levné tuzemské přepravě nyní konkurovat. Cenou mohou podle sdružení naopak zahýbat dopravci z dalších nově přistupujících zemí, hlavně z Polska. Důležité bude i to, jak se do provozních nákladů tuzemských přepravců promítnou schválené změny daní v Česku i zahraničí (vyšší spotřební daň z nafty, nižší silniční daň, dražší dálniční známky, elektronické mýto v Rakousku a Německu).
DRAŽŠÍ NAFTA OHROŽUJE OBOR Dopravci si určují ceny za převoz zboží podle toho, kolik je podnikání v silniční dopravě stojí. Tedy, aby zaplatili náklady, které mají s provozováním svého podniku, a měli i přiměřený zisk. Tak jako je pro pekaře důležitá cena obilí, je pro autodopravce nejdůležitější, kolik stojí pohonné hmoty, náhradní díly a pneumatiky. Nový rok je pro autodopravce ve znamení dražší nafty. Vláda zvedla spotřební daň z tohoto paliva o 1,80 Kč a podle autodopravců ze sdružení ČESMAD ohrozila konkurenceschopnost českých dopravních firem. „Prohloubí se rozdíl ve skladbě nákladů českých a zahraničních dopravců. V současné době tvoří náklady na materiál (pohonné hmoty, náhradní díly, pneumatiky) u českého přepravce 35 procent z celkových nákladů a u západoevropského pak 21procent z celkových nákladů,“ uvádí analýza ČESMAD o dopadech zvýšení spotřební daně z motorové nafty na tuzemské přepravce. Pro malou dopravní firmu (1 až 5 vozidel) znamená zdražení nafty zvýšení ročních nákladů o 138 tisíc korun. Střední dopravní firma (6 až 19 vozidel) zaplatí o 837 tisíc korun víc. Největší dopravci (20 a více vozidel) si připlatí navíc 5,5 mil. korun. „Zvýšení spotřební daně u nafty zhorší celkový hospodářský výsledek u malých a středních dopravních podniků. Malí a střední autodopravci, kteří vykazovali v letech 2000, 2001, 2002 a 2003 zisk, vykazují v roce 2004 ztrátu,“ říkají závěry citované analýzy ČESMAD. „Zvýšení spotřební daně bude pro naši společnost znamenat zvýšení provozních nákladů za pohonné hmoty, a to ve výši 69 tisíc korun na jedno vozidlo za rok. Při počtu devadesáti vozidel je pro nás dopad za rok ve výši 6,2 mil. korun,“ vypočítává dopady zdražení nafty na hospodaření firmy Melzer. Firma podle něj zastaví všechny investice a nevylučuje propouštění. Podle propočtů ministerstva financí (MF) dopravci odvedou na vyšším zdanění motorové nafty ročně do státní pokladny asi o 6 miliard korun více než dosud. Přitom do dopravní infrastruktury, tedy na výstavbu a údržbu silnic a železnic, se z této částky nevrátí ani čtvrtina. Zvýšení spotřební daně z uhlovodíkových paliv je součástí vládní reformy veřejných financí, která má za cíl zastavit zadlužování země a nastartovat ekonomický růst. Podle autodopravců však za cenu likvidace některých strategických oborů - třeba dopravy. EKOLOGICKÝ KOMPROMIS
Autodopravci z ČESMADu se chystali kvůli dražší naftě stávkovat. Kamiony chtěli zablokovat hlavní silniční tahy, aby si vymohli od vlády mírnější zvyšování daní. Přijatelné pro ně bylo zvýšení spotřební daně z nafty maximálně o 50 haléřů. Při současném napjatém státním rozpočtu to nemohl akceptovat ani ministr dopravy Milan Šimonovský, ani vicepremiér pro reformu, ministr financí Bohuslav Sobotka. Po několika kolech vyjednávání, kdy dopravci požadovali, aby jim vláda vyrovnala vyšší spotřební daň nižší silniční daní, obě strany dospěly ke kompromisní dohodě. Poslanci schválili zákon, podle kterého autodopravci ušetří letos na silniční dani 300 milionů korun. Podle některých dopravců nelze považovat poskytnutou úlevu za kompenzaci v pravém slova smyslu. Nižší silniční daň kryje podle něj vyšší spotřební daň z nafty asi jen z jedenácti procent. Podle dohody bude pro vozidla, která splňují nejpřísnější evropské ekologické normy (Euro 3), snížena silniční daň o 66 procent. To znamená na minium požadované v Evropské unii, které činí asi 17 tisíc korun ročně pro čtyřicetitunovou soupravu. „Pro vozidla Euro 2 bude činit snížení 60 procent, což je zhruba 20 500 korun ročně,“ vysvětluje mluvčí ČESMAD Martin Felix. ČESMAD JE SPOKOJEN „Snížení sazeb u těchto vozidel (EURO 2 a EURO 3) se u jednoho a téhož poplatníka bude vztahovat i na počet návěsů nebo tandemových přívěsů odpovídající počtu tahačů nebo tandemových nákladních vozidel, splňujících podmínky pro snížení daně. Uvedené snížení sazeb prospěje zejména autodopravcům v mezinárodní kamionové přepravě zboží. Novelu zákona musí ještě projednat Senát ČR,“ dodává mluvčí ministerstva financí Marek Zeman. „Jsme spokojeni s celkovou výší úlev, ale již méně s rozložením pro jednotlivé kategorie vozidel. Chtěli jsme pomoci sektoru silniční dopravy jako celku, ale premiér dal zelenou pouze podpoře ekologických vozidel,“ řekl bezprostředně po jednání s premiérem a ministry dopravy a financí prezident profesního sdružení autodopravců ČESMAD Vladimír Starosta. Vláda nepřistoupila na snížení silniční daně pro starší vozidla, kterých je v zemi nejvíce, z ekologických důvodů. Chce motivovat dopravce, aby vyměnili stará auta, která poškozují životní prostředí za nové ekologičtější vozy. SILNICE ZAPLAVÍ DALŠÍ KAMIONY**
Začleněním České republiky do EU přibude na českých silnicích kamionů. Podle některých odhadů jich bude až o pětinu více. Ministerstvo dopravy odhaduje, že zatímco loni přejelo státní hranici v obou směrech asi 6,7 mil. nákladních automobilů, po úplném otevření hranic bude frekvence přejezdů zhruba o milion vozidel ročně vyšší. Nejvíce nákladních automobilů míří do České republiky každoročně z Německa a Slovenska (viz. graf 2). Více automobilů na silnicích znamená i větší opotřebovávání vozovek. Stav silnic je už dnes vinou přetížených kamionů, které jezdí po silnicích běžně, neuspokojivý. Bude li tedy nutné opravovat silnice častěji, bude to stát i více peněz, a ty nejsou. Vláda předpokládá, že by mohla část peněz na opravy a rozvoj silnic a dálnic vydělat zvýšeným prodejem dražších dálničních známek. Zkušenosti z let minulých však ukazují, že peníze z prodeje dálničních kuponů na opravy silnic nestačí. „Státní fond dopravní infrastruktury vybral loni za dálniční známky 1,7 miliardy korun. Nelze však konkrétně říci, kolik se přesně za dálniční známky vrátilo do výstavby silnic,“ říká neurčitě mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Podle oficiálních údajů dalo státní Ředitelství silnic a dálnic v roce 2002 na opravy hlavních silničních tahů 2,8 mld., ale potřebovalo by podle podnikového ředitele výstavby Vladimíra Vorla ročně zhruba 8 miliard korun.