Od svého založení v roce 1923 je Fujitsu společností inovující informační a komunikační technologie po celém světě. Dlouhá řada význačných úspěchů činí z Fujitsu vedoucí společnost v oblasti komunikačních technologií.
Foto: Fujitsu
Většina lidí si Fujitsu spojuje především s výrobou počítačů. Firma se ale v době svého založení specializovala především na telekomunikační technologie. V roce 1923 byla většina městské infrastruktury v Tokiu zničena zemětřesením, a proto společnosti Furukawa Electric Co. Ltd spolu s německým Siemens AG založily Fuji Electric Co. Ltd., aby v Japonsku posílily domácí produkci generátorů a elektrických motorů. O rok později zahájila Fuji Electric dovoz a prodej telefonů i automatických přepojovacích systémů, které vyráběl Siemens AG. Za čtyři roky už Fuji Electric dodávala přepojovací systémy vlastní výroby i na americká ministerstva. V následujících několika letech se i přes válečné období firma stále rozrůstala, otvírala nové závody a rozšiřovala zaměření výroby a vývoje produktů například do oblasti rádiového přenosu. Na konci války v roce 1945 pomohl telefon značky Fuji Tsushinki obnovit japonské telekomunikace zničené válkou, díky čemuž vláda uznala společnost jako oficiálního úředně schváleného vývojáře a výrobce telefonů.
Počátky počítačového byznysu
První japonské relé podobající se automatizovanému elektronickému počítači byl FACOM100, za kterým stál Toshio Ikeda, muž známý jako „Pan počítač“, a nositel Nobelovy ceny za fyziku Hideki Yukawa. Základem podnikání společnosti byla stále telekomunikační zařízení. Kromě toho Fujitsu rozšířilo výrobu na poli radiokomunikačního vybavení. V roce 1958 byl v centru Tokia otevřen první počítačový showroom.
Desetiletí odvážných kroků
Přestože se společnosti Fujitsu podařilo díky relé FACOM100 vyvinout první počítač, stále nebyla plně připravena k začlenění do počítačového byznysu. To změnil pátý prezident firmy – Kanjiro Okada, který v 60. letech učinil klíčové rozhodnutí, a to vsadit budoucnost společnosti na vývoj a výrobu počítačů. Sloganem firmy se stalo Okadovo heslo „Nekonečný růst“. V duchu této výzvy uskutečnil Okada řadu obchodních reforem s cílem učinit z Fujitsu lídra počítačového průmyslu.
Vlna mezinárodní standardizace
Historie technologie je také historií standardizace. I když výrobci vyvinou produkt podle vlastních norem, jakmile se stane standardem, ostatní se budou snažit vytvořit své výrobky tak, aby byly se standardem kompatibilní. Počítače v tomto nebyly výjimkou a Fujitsu se v letech 1970 až 1979 de facto vydalo na křížovou výpravu k vlastnímu růstu.
Období personalizace
Když dnes mluvíme o počítačích, většina lidí si představí osobní počítač. Dříve si lidé vybavili zpravidla servery a jiné větší počítače určené pro obchodní účely. Fujitsu se původně také zaměřovalo na tyto velké přístroje. Vše se ale změnilo s nástupem operačního systému Microsoft Windows. Své první osobní počítače společnost představila v roce 1981. Přestože měly velký potenciál, společnost oproti konkurenci tratila, protože se snažila jít vlastní cestou, a počítače tak nebyly kompatibilní s IBM, což se změnilo v roce 1993.
Posun ke službám
Zákazníci stále více preferují ekologické dodavatele, tedy ty, kteří nabízejí řešení, jež jsou oproti konkurenčním produktům energeticky úspornější, vyrobená z nezávadných materiálů nebo pro která existují programy zpětného odběru a recyklace po skončení jejich životnosti. Fujitsu patří v oblasti zelené politiky k lídrům trhu. Vše začalo prvním Green PC na trhu v roce 1993. Tento počin pokračoval uvedením monitoru s nulovým odběrem energie v roce 2008, ekologickou klávesnicí s myší o dva roky později, až po představení notebooku s 0-Watt AC adaptérem na začátku loňského roku. Ve Fujitsu mají tým 1 500 výzkumníků a 14 tisíc vývojových inženýrů s výzkumnými centry v Japonsku, USA, Německu, Velké Británii nebo Číně. Značka Fujitsu vlastní více než 34 tisíc registrovaných patentů a na nový výzkum vydává ročně téměř tři miliardy dolarů.
Fujitsu dnes prodává více než jen hardware. Společnost využívá technologie k řešení problémů zákazníků a k tomu, aby jim pomohla dosáhnout jejich obchodních cílů, což patřilo k filozofii firmy už od jejího založení. Fujitsu klade důraz na služby a snaží se nadále hledat způsob, jak plnit své dřívější sliby.