Ford nechce Volkswagen, Hyundai nestojí o Daewoo
Po nebývalé vlně fúzí velkých světových automobilek v několika posledních letech se zdá, že nastává období relativního klidu. Velcí výrobci už vyčerpali své finanční možnosti a jako odstrašující příklad působí také nepovedené megaspojení značek Daimler a Chrysler. Minulý týden odmítli spekulace o chys–taném převzetí menších konkurentů dva světoví giganti. Americký Ford se vzdal zájmu o německý Volkswagen a největší jihokorejský koncern Hyundai nekoupil svého problémového domácího konkurenta Daewoo.
Ford nechce VW.
Pokud jde o Ford, má nyní ke koupi největší evropské automobilky jedinělou příležitost. Až doposud totiž byla wolfsburská automobilka Volkswagen chráněna speciálním statutem, který znemožňuje jakémukoliv zájemci vlastnit více než dvacet procent akcií koncernu. Jenže to se nelíbilo Evropské komisi. Její členové v nedávné době několikrát opakovali, že podobné ustanovení je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže, a dá se proto očekávat jeho zrušení.
To by z Volkswagenu okamžitě učinilo vhodný objekt k nákupu, protože tržní hodnota wolfsburské firmy je ve srovnání s ostatními automobilkami na neúnosně nízké úrovni. Volkswagen například ročně produkuje ve srovnání s bavorským BMW pětinásobné množství aut, ovšem jeho tržní cena je o pět miliard dolarů nižší než jeho rivala. Hlavním akcionářem Volkswagenu je totiž s dvacetiprocentním podílem spolková země Dolní Sasko, jejímž prvotním zájmem je udržení vysoké zaměstnanosti v regionu, a nikoliv vysoká cena akcií.
Šéfové Volkswagenu se převzetí brání zuby nehty. Šéf koncernu Ferdinand Pie¨ch během loňského roku razantně změnil chování firmy vůči investorům, a povedlo se mu tak za posledních dvanáct měsíců zvýšit hodnotu cenných papírů společnosti o více než čtyřicet procent k hranici 60 eur za jeden kus. Kromě toho odborníci spekulují o tom, že by Pie¨ch mohl v případě nutnosti prodat luxusní divizi koncernu Volkswagen – automobilku Audi.
Ta vyrobila v loňském roce 650 tisíc automobilů, což je třináct procent celkové produkce koncernu. Daleko důležitější je však její ziskovost, neboť prémiová divize Volkswagenu patří již dlouhodobě mezi nejvýkonnější v celém koncernu a výrazně vylepšuje jeho bilanci.
Kdyby však ani to nepomohlo, jsou manažeři z Wolfsburgu přece jen připraveni pracovat s Fordem na společné strategii. Ve hře je totiž také japonská Toyota, ze které jde v Německu strach. Navzdory historické šanci ale Ford prostřednictvím časopisu Der Spiegel brzké převzetí Volkswagenu odmítl. „VW je jistě velmi zajímavým producentem v Evropě, ale v současné době jsme zaneprázdněni vlastní prací a nemáme prostor pro takové úvahy, řekl Wolfgang Reitzle, viceprezident Premier Automotive Group, která je dceřinou firmou Fordu.
Továrna na obtíž.
Jihokorejská automobilová skupina Hyundai Motors nemá zájem o koupi největší továrny problematické společnosti Daewoo Motor v Pupjongu. Tento závod odmítl už předtím americký General Motors, a věřitelé proto hledají jiného kupce. V médiích se v poslední době objevila zpráva, že právě skupina Hyundai by se mohla stát potenciálním zájemcem o převzetí továrny. Její představitelé však zprávu před několika dny odmítli a General Motors se k ní nevyjádřil. Hyundai by případně chtěla koupit jen menší závody Daewoo. „Nemáme zájem o převzetí továrny v Pup–jongu, řekl mluvčí Hyundai Min Hyung–joon pro agenturu Reuters. „Její koupě by pro nás neměla žádný smysl, dodal.
Továrna v Pup–jongu není pro General Motors a Hyundai atraktivní, protože je starší a méně efektivní než ostatní závody Daewoo. Avšak státní Korea Development Bank, která je hlavním věřitelem Daewoo, se snaží přesvědčit potenciální kupce, aby firmu převzali jako celek včetně Pup–jongu. V tom totiž pracuje téměř polovina z 15 000 zaměstnanců Daewoo v Jižní Koreji.
Daewoo Motor hospodařila v sedmém měsíci letošního roku se ziskem před zdaněním 13,2 miliardy wonů (10,36 milionu dolarů). Její tržby dosáhly 456,2 miliardy wonů. Koncern v únoru letošního roku propustil 1700 pracovníků. Tento krok učinil poté, co věřitelé, kteří jej podporovali od potíží v červenci 1999, začali požadovat, aby společnost snížila náklady, a tak snížila ztrátu. Korejský koncern vlastní v České republice továrnu na výrobu lehkých nákladních automobilů Avia.
Ta v letošním pololetí vykázala ztrátu 165 milionů korun proti loňskému zisku 53 milionů korun. Hospodaření negativně ovlivnilo únorové oddělení divize osobních vozů do samostatné společnosti. Ta se v loňském pololetí zasloužila o kladné hospodaření firmy. Firma ale v letošním druhém pololetí očekává výrazné zvýšení prodeje nového modelu D, který v dubnu zcela nahradil starší řadu A. Za prvních šest měsíců podnik prodal 654 aut, do konce roku by se měl odbyt zvýšit na téměř 2000 aut, tedy stejně jako loni. Od dubna přitom prodej vzrostl o necelých 50 procent. V srpnu firma měla objednávky na 185 aut.