Komunikace se zákazníky prostřednictvím sociálních sítí je pro obchodníky stále důležitější. Dokazují to výsledky ankety uspořádané v rámci ocenění GE Money Bank Obchodník roku 2011 zveřejněné včera odpoledne.
Foto: Profimedia
Na Facebooku oceňují obchodníci především interakci a možnost dialogu se zákazníkem. Na druhou stranu pro cílenou a rychlou komunikaci aktuálních novinek a slevových akcí se obchodníkům nejvíce osvědčuje forma e-mailového newsletteru.
“Je jasné, že elektronická komunikace nabízí především rychlost a záruku aktuálnosti předávaných informací, ať už se jedná o slevové či jiné mimořádné akce typu spuštění zajímavých novinek. Velmi dobrou zkušenost máme například s e-mailovým newsletterem. Jde o komunikační kanál se skoro okamžitou odezvou – pokud se po rozesílce téměř nikdo neodhlásí z odběru, víte, že se obsah i cílová skupina potkaly,“ poznamenal Josef Jehlík, manažer pro rozvoj obchodu GE Money Bank.
E-mailový newsletter si pochvalují i sami obchodníci. “Za největší přínos newsletteru považujeme možnost přímého oslovení vybrané cílové skupiny,“ podotkla Petra Křížová, web manažerka společnosti HUDYsport. Další obchodníci zase potvrzují přímý vliv na zvýšení obratu uvedeného zboží. “Monitorujeme zvýšený prodej promovaných kategorií či konkrétních produktů,“ doplnila Eva Kopečková, web marketing manager Sportisimo.
Naprostá většina obchodníků sociální sítě (nejčastěji Facebook) využívá a přibývá i specialistů, kteří se této specifické komunikaci s klientem věnují. Obchodníci Facebook oceňují především jako velmi rychlý a aktuální komunikační kanál. “Od Facebooku očekáváme komunikaci se zákazníky na denní bázi a ´polidštění´ společnosti z organizace na živý organismus, kde pracují lidé. Na Facebook přispíváme denně a také denně odpovídáme na dotazy zákazníků, ať se týkají čehokoliv,“ uvedla Jana Doležalová, marketingová manažerka společnosti Pompo.
I ti obchodníci, kteří už na sociálních sítích aktivní jsou, se snaží svou pozici dále posilovat. “Sociální média hrají v naší celkové internetové komunikaci významnou roli. Loňský rok jsme vnímali jako zkušební, letos se této formě komunikace budeme věnovat naplno. V tuto chvíli také probíhá výběrové řízení na pozici marketingového specialisty pro oblast sociálních médií. Tato osoba se bude plně věnovat on-line aktivitám naší společnosti s hlavním důrazem právě na sociální média,“ podotkla Martina Malcová, vedoucí oddělení marketingu SPAR Česká obchodní společnost.