Italský výrobce obuvi...
Celý podtitul:
Italský výrobce obuvi s prodyšnými podrážkami testuje běžecké boty. Měly by se firmy Nike a Adidas bát?
Je sobotní ráno v Barceloně a dvě dobře oblečené třicátnice obdivují v prodejně firmy Geox sandály ozdobené napodobeninami drahokamů a černé lodičky bez špičky na deseticentimetrovém podpatku. Naproti přes uličku si šedovlasá žena prohlíží mokasíny v různých odstínech hnědi a otec pomáhá svým dvěma malým synům, kteří si zkoušejí tenisky. To jediné, co mají nesčetné styly v této prodejně společného, jsou jejich podrážky, které jsou protkány tisíci drobných dírek, jež propouštějí vzduch, ale nikoli vodu. Geox si v posledních letech získal věrné příznivce na celém světě tím, že prodyšnou obuv přizpůsobil, aby zaujala tak rozdílné zákazníky. V současnosti chce tato společnost svou klientelu rozšířit tím, že se hodlá vrhnout na celosvětový trh sportovní obuvi s obratem 27,5 miliardy dolarů. Druhého dubna Geox předvedl novou řadu běžecké obuvi, díky níž se zpocené, zapáchající nohy stanou minulostí, jak tvrdí Mario Moretti Polegato, pětapadesátiletý předseda a zakladatel společnosti.
HEURÉKA! V roce 1989, když byl Polegato v parném dni na pěší túře, udělal si v podrážkách bot díry, protože už měl dost svých zpocených nohou. To mu vnuklo myšlenku, aby navrhl prodyšnou botu. Po neúspěšných pokusech prosadit tento nápad u obuvnických obrů Nike a Adidas se Polegato rozhodl, že se do práce pustí sám. V roce 1995 založil firmu Geox. Nejprve začal s dětskou obuví a pak svou činnost rozšířil na obuv a oblečení pro dospělé. V současnosti se Polegato chystá na další dějství. Loni společnost prodala 21 milionů párů obuvi, čímž se jí tržby zvedly o 26 procent na 1,2 miliardy dolarů a zisky se zvýšily rovněž o 26 procent na 193 milionů dolarů. Avšak akcie Geoxu kótované na milánské burze mají letos o 27 procent nižší hodnotu kvůli obavám, že firma možná neudrží průměrný třicetiprocentní růst, kterého dosahovala v posledních pěti letech. „Bez ohledu na to, jak se Geoxu bude dařit prodej sportovních bot, bude muset dál rozvíjet své podnikání v oboru vycházkové obuvi a oblečení,“ tvrdí Peter Farren, analytik investiční banky Bryan Garnier. Sportovní obuv se od vycházkové velice liší. Při běhu se nohy potí dvakrát více a u běžných sportovních bot zůstává všechen pot uvnitř. Nový systém Geoxu nahrazuje tradiční gumovou podešev patentovanou vodotěsnou prodyšnou membránou (která u běžeckých bot zakrývá celou podrážku, ale u jiných modelů Geoxu jen bříška prstů). Sportovní obuv má také zvláštní odpružení a výztužnou síť z umělého vlákna, díky níž je membrána odolnější. Marketingový slogan „obuv, která dýchá“ může sice nějakou pozornost upoutat, ale odlákání zákazníků od velkých značek nebude snadné. Jak odhaduje bulletin Sporting Goods Intelligence, Nike a Adidas ovládají dohromady téměř 60 procent celosvětového trhu. Obě společnosti mají soupisy hvězdných jmen, které je propagují, a jejich zákazníkům se líbí, jak jim jejich oblíbené boty padnou, a mají za to, že obsahují potřebné odpružení a výztuž proti poranění. „Běh je vysoce konkurenční kategorie, kde se projevuje obrovská věrnost značkám,“ uvádí John G. Horan, vydavatel bulletinu, „když na tenhle trh (Geox) pronikne velmi výrazně, bude muset řešit stabilitu a vzduchové odpružení.“ Navíc Adidas dnes nabízí sportovní obuv, která je prodyšná, díky čemuž jsou nohy prý o 20 procent sušší, a obuv přitom umožňuje optimální sportovní výkon. Polegato se nebojí. Geox otestuje na trhu běžeckou obuv u existujících zákazníků, což je strategie, která se osvědčila u vycházkové obuvi a oblečení. Když se nová řada ujme, přizpůsobí ji prý dalším sportům. Dosud bylo cílem většiny inovací sportovní obuvi zlepšování výkonu. Nová technologie Geoxu vychází z jiné zásady, jak tvrdí Polegato, protože klade důraz na pohodlí a ne na konkurenční výhodu. „Nohy,“ prohlašuje, „musejí dýchat.“
/popisek vpravo od foto na s. 58/
Prodejna Geoxu v New Yorku: Získat zákazníky věrné jiným značkám nebude snadné
/text grafu na s. 58 dole/
ZISKOVÝ POLŠTÁŘ
MILIONY DOLARŮ
200
ČISTÝ PŘÍJEM GEOXU
150
100
50
0
’01 ’02 ’03 ’04 ’05 ’06 ’07
Pramen: Geox
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl