Iniciativa velkých hráčů
Společenství velkých firem Global Business Dialogue (GBDe) je pokusem globálního průmyslu sjednotit své zájmy na poli elektronického obchodu a oslovit s konkrétními požadavky jednotlivé národní vlády. Jedním ze zakladatelů GBDe je i společnost Time Warner. Její senior viceprezident Ivan Hodáč, který je za tento projekt u Time Warner zodpovědný, navštívil v pátek Prahu a poskytl týdeníku EURO rozhovor.
EURO: Kdo za GBDe stojí a jaké si stanovil cíle? HODÁČ: Iniciativa se rodila loni v létě a letos v lednu se sešlo třicet prezidentů velkých společností, jako jsou IBM, Time Warner, Vivendi, Bertelsmann, France Telecom, Fujitsu, Toshiba, Nokia, Walt Disney, America Online, Hewlett Packard, ABN Amro Bank či Deutsche Bank, a oficiálně založili GBDe. Chceme dávat pozor, aby nepřišla legislativa, která by rozvoj elektronického obchodu brzdila, a aby se všechna pravidla elektronického byznysu vytvářela na globální úrovni, protože takový je i internet. Zastáváme názor, že vlády by měly nechat průmyslu volné ruce, aby si společně vytvořil seberegulační mechanismy. A pouze tam, kde seberegulace není možná, například v otázce cel a daní či uznávání elektronických dokumentů, by měly vlády zasáhnout, ale tyto zásahy by měly jednotlivé vlády provádět společně, aby neplatila jiná pravidla v Americe, jiná v Evropě a jiná v Japonsku.
EURO: Začali jste již s nějakými vládami na tato témata jednat? HODÁČ: Náš zájem je říci vládám, jaké jsou ideální podmínky pro vývoj e-commerce. A to se stane na pařížské konferenci 13. září. Rozdělili jsme si problematiku do devíti kapitol a v každé jsme připravili globální pozici průmyslu, kterou jim předložíme. Do debat s vládami tedy vstoupíme na konferenci a po ní.
EURO: Jakou pozici budete hájit v otázce šifrování a v uznávání elektronických dokumentů? Zde se zatím připravují různé normy v Evropě i Americe. HODÁČ: Zatím nesmím říct podrobnosti, ale po 13. září budou všechny poziční dokumenty veřejně k dispozici.
EURO: Co je podle vás největší překážkou v rozvoji elektronického obchodu? HODÁČ: Jednoznačně klíčovým problémem je důvěra zákazníků. Až budou zákazníci prostředí internetu věřit, až se nebudou bát, že budou podvedeni a že nemají kde své internetové obtíže reklamovat, pak se tento obchod rozjede skutečně naplno. Ukazuje se, že je propastný rozdíl mezi důvěrou v nákupy na internetu u dětí, které s počítači a internetem vyrůstají, a u lidí mé generace.
EURO: Kdo z vládních představitelů již potvrdil na pařížské konferenci účast? HODÁČ: Jde o desítky významných politiků z celého světa. Určitě přijede ministr obchodu USA William Daley, jeho náměstek pro mezinárodní obchod David Aaron, kanadský ministr průmyslu John Manley, francouzský premiér Lionel Jospin, komisaři Evropské komise a předsedkyně Evropského parlamentu Nicole Fontainová, ministři telekomunikací Německa, Finska, Anglie, Portugalska a Japonska a mnozí další.
EURO: Pojede do Paříže i někdo z české vlády? HODÁČ: Zvali jsme pana Grégra, pana Peltráma a pana Teličku. Zatím nám negativní zprávu zaslal ministr dopravy a další dva se ještě neozvali. Možnost, aby se zúčastnil někdo z českých ministrů či poslanců, je stále otevřená. Nevím, proč je odezva v bývalých socialistických státech tak špatná. Podobný nezájem jako v České republice cítíme i v Polsku, Maďarsku či na Slovensku, což kontrastuje s naopak velkým zájmem vlád mnoha vyspělých států. Nevím, proč čeští ministři nevyužijí příležitost jednat na takto vysoké úrovni. Nezapomínejte, že kromě světových politiků tam budou i šéfové nadnárodních korporací, mnozí významní hráči světové ekonomiky.