Radnice v Chocni chce své občany kádrovat kontrolami popelnic, Praha má bonzovací aplikaci a papírová brčka se hodí pro leccos, jen ne pro pití. Kdo z toho těží? Populisté.
Snižovat množství odpadů, redukovat uhlíkovou stopu a vůbec chránit planetu je bezesporu potřeba. Otázkou však zůstává, jaký způsob je nejvhodnější. Restriktivní cestou se rozhodlo jít vedení města Choceň. Od září tam budou brigádníci označovat popelnice obsahující tříditelný materiál a popeláři takto ocejchované nádoby nevyvezou.
„Nejsme do budoucna schopni přehlížet to, že popelnice je plná stavební suti nebo jablek,“ vysvětlil svůj plán starosta Jan Ropek (Živá Choceň). Nezbývá než doufat, že starosta také nebude přehlížet nové černé skládky, protože nevyvezený odpad sám nikam nezmizí. Třešničkou na dortu je předání moci brigádníkům, kteří budou moci snadno zkomplikovat život neoblíbeným sousedům.
Souhlasíte se zákazem jednorázových plastových výrobků?
Choceňské rozhodnutí je důkazem toho, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. Takovéto restrikce namísto například pozitivní motivace jsou jedním z důvodů, proč mají populisté napříč Evropou a ostatně i v USA tak vysokou podporu. Když totiž stávající vedení města přijde s podobnou novinkou, je snadné zkusit příště své šance s populisty. Třeba s hnutími, která hlásají, že „přišel čas vzít si naši zemi zpátky“ či jiná líbivá hesla.
Populistická brčka
Současné tažení za ochranu planety má tři nejsilnější symboly. Studentské stávky za klima, elektromobilitu a zákaz plastových brček (na pařížskou klimatickou dohodu už se zapomnělo). K zákazu jednorázových plastů se firmy postavily různými způsoby a některé k němu přistoupily ještě dříve, než začne platit. Například fastfoodový řetězec McDonald's začal používat brčka papírová. Ta mají mnoho výhod – rychle se rozloží a nedusí mořské želvy. To, že se z nich nedá pořádně pít, už je vedlejší.
Čtěte také: Evropa se chystá obrátit naruby finanční svět. Důležité nemají být výnosy, ale ekologičnost investic
Tématu se chytil šéf Trumpovy kampaně za znovuzvolení Brad Parscale. Ve tweetu oznámil, že končí s papírovými brčky a o pár dní později vyrukoval s oficiálními Trump brčky. Ta jsou předražená, červená, vyrobená v USA a zejména plastová. Díky nim mohou Trumpovi sympatizanti ukázat liberálním demokratům, co si o nich a jejich snahách myslí.
A je to také dobrý byznys - za deset dní na nich Trumpova kampaň vydělala téměř půl milionu dolarů. Okamurův e-shop s halal potravinami by se mohl v zámoří učit, stejně jako Babiš v červené kšiltovce.
Jiným případem je, když se populisticky zneužije vcelku rozumný plán. Své o tom ví pražský primátor Zdeněk Hřib. Nápad na využití anonymizovaných dat z elektroměrů mu k vlastnímu zviditelnění ukradla a poté rozcupovala koaliční TOP 09. Nyní Praha spustila aplikaci na hlášení nešvarů ve městě a nezbývá než čekat na to, kdo se proti ní ozve. Kotníky jí začal již okopávat Andrej Babiš. Ale jen kvůli vzhledu. K jejímu bonzovacímu charakteru se zrovna on přeci jen moc vyjadřovat nemůže.
Čtěte také: