Menu Zavřít

Glosa: Ukradená data T-Mobile a stále stejná chyba!

16. 6. 2016
Autor: CC:(CC BY 2.0) / photosteve101/flickr.com

Stalo se. Zaměstnanec s oprávněním pracovat s aplikací, ve které jsou spravovány data o klientech T-Mobile, je prostě zcizil. Je to nepochybně lidské selhání. Ukázalo v plné nahotě, že nejslabším článkem jakéhokoliv IT systému je jeho uživatel – člověk.

Co se ale nemuselo stát, je skutečnost, že se na únik dat přišlo díky třetí straně. Kdyby to bylo jinak, T-Mobile by reagoval určitě rychleji, než po dvou měsících.

Nastupuje tedy typické řešení – krizové PR zlehčující událost tvrzením, že se o nic vážného nejedná, že to byly pouze marketingové údaje o klientech a maximálně bude někdo „otravovat“ s nabídkou…

Je až s podivem, jak nejsou i ty největší firmy schopny se poučit. Stejnou chybu opakují pořád dokola a přitom existuje řešení. Poměrně jednoduché. Stačí, aby IT systémy byly ve firmách zaváděny smysluplně, koordinovaně a hlavně provázaně.


O kauze čtěte: Pracovník T-Mobilu ukradl data 1,5 milionu klientů


T-Mobile ví, kdo data zcizil. To lze zjistit např. ze systémových logů o přístupech k aplikaci, takže má implementován nějaký Identity Management Systém. Zřejmě mu ale chybí nástroj, který je schopen on-line vyhodnocovat události, které se v rámci jeho aplikací dějí. Chybí mu nástroj na zpracování systémových logů a sledování vazeb mezi nimi.

MM25_AI

Pak by mohl např. dohled oddělení bezpečnosti zjistit, a to v on-line režimu, že někdo kopíruje poměrně rozsáhlý balík dat z klientské databáze, přičemž k tomu nemá důvod. S daty klientů se přece pracuje v rámci aplikace, nikam se nekopírují. Stačilo Identity Management provázat s dalším nástrojem - SIEM (Security Information and Event Management) a událost by se nestala. Do kompletace svých systémů by měl operátor investovat a ne do krizového PR, které pouze hasí již založený požár.

Autor je jednatel a výkonný ředitel společnosti NEWPS.CZ s.r.o.

  • Našli jste v článku chybu?