Co takhle vyměnit žampiony za šitaké Průměrná česká rodina loni snědla osm kilo lesních hub. Letos sice houbařské žně nastaly až v září, ale podle davů v lesích dosáhnou i v tomto roce úlovky mnoha kilogramů. Paradoxní je, že se v zemi jedlíků hub nedaří pěstitelům žampionů. Ne snad, že by o tyto houby lidé neměli zájem. Naopak. Ale žampiony na tuzemském trhu pocházejí většinou z Polska. Tuzemští pěstitelé nedokážou zahraničním sousedům konkurovat v ceně a velkoobchodníkům nemůžeme zazlívat, že volí snadnější cestu k výdělku. I když jsou pravdivé nářky českých podnikatelů, že polské žampionárny mají lepší podmínky, situace se jen tak nezmění. Proto navrhuji hledat nové cesty – například pěstovat exotičtější houby. V obchodech bychom sice i dál nakupovali polské žampiony, spolu s nimi ale třeba hlívu královskou, šitaké či portobello. (rb) Soukromý dopravce – nepřítel státu?
Veškeré snahy soukromých dopravců prolomit dvojblok ministerstva dopravy a Českých drah a prosadit se v rychlíkové dopravě zatím vyznívají naprázdno. Stejně jako slova ministra dopravy Aleše Řebíčka o nutnosti liberalizovat osobní železniční dopravu. Každá státní instituce by měla při nákupu jakékoliv služby vypsat výběrové řízení, aby jako správný hospodář dokázala zvolit tu nejvýhodnější nabídku pro sebe i pro nás. Ministerstvo dopravy zatím zcela ignoruje, že v tuzemsku existuje něco jako soukromí dopravci, kteří mohou a chtějí nabídnout lepší služby než státní České dráhy. Jak dlouho bude tento stav trvat? Kolik tak asi zaplatíme, až se nějaký soukromý dopravce naštve a bude si stěžovat u evropských soudů?
(tj)