Ošidná, ale i užitečná
Představte si, že jednou polovinou zadnice sedíte na rozpálené plotně a druhou na ledu; docela hrůzná možnost. Ovšem statisticky vzato si sedíte docela pohodlně, ani horko, ani zima. Teď jsem asi nahrála všem kritikům statistiky, kteří tak rádi používají srovnání s ošidnou hrou čísel. Také někdy patřím k tomuto táboru. Ale šéf českých statistiků (rozhovor s ním najdete zde) mě trochu zviklal. Fakt, že se chystají méně otravovat velké i malé podniky a více prudit úředníky, kteří shromažďují nejrůznější výkazy, to je moc dobrá zpráva. Stejně jako ta o možnosti využívat statistiku při investování. Podnikatelé by ale neměli na statistiku spoléhat stoprocentně. Je třeba dát i na intuici a místní znalost prostředí. Z praxe, ne ze statistik, vím, že ztrátu nese jenom investor.
Mobil je stále hlavně telefon
Největší veletrh mobilního byznysu, barcelonský Mobile World Congress, byl i letos spíše přehlídkou toužebných přání výrobců a operátorů než reálným odrazem tužeb uživatelů. Proč by jinak byla mnohem častěji ke slyšení otázka „jak naučit a přimět zákazníky používat naše nové, skvělé a drahé služby“ než „co vlastně lidé od mobilních zařízení chtějí a čekají“? Techničtí nadšenci jistě nad vymoženostmi dnešních chytrých mobilů slintají blahem. Aby však novinky, jako mobilní televize, přinesly kýžené zisky, musí o ně mít zájem především uživatel. Většina lidí ale spokojeně používá ke sledování televize televizor, hudbu poslouchá z přehrávače a cestu hledá s navigátorem. Mobil jim slouží hlavně k volání. Pokud nebudou mít rozumný důvod, za novinky platit nebudou.