Dobrý nápad ®
Ochranné známky jsou určeny k tomu, aby jimi podnikatel označoval své zboží. Seznam známek chráněných na území Česka je veřejně dostupný na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví. Kromě těch, které jsou spojeny se známými výrobky či službami, tam ale najdeme i ochranné známky, které zatím chrání jen samy sebe. Současná právní úprava totiž umožňuje registrovat známku, jež nechrání konkrétní výrobek nebo službu. Tedy pouhý nápad. Může to udělat kdokoli a bude ho to stát pět tisíc korun. Ale svou známku pak může prodat za cenu mnohonásobně vyšší. Takže až se jednou ráno probudíte s dobrým nápadem, nikomu o něm neříkejte. Chvíli to vydržte a nechlubte se. Raději potichu vyplňte přihlašovací formulář a pošlete ho na Úřad průmyslového vlastnictví. Moc práce to nedá, zato peněz to může vydělat hodně.
Jsme dost opatrní na eGoverment?
Před rokem jsem si na tomto místě pochvaloval, jak české banky uspěly v testu zabezpečení internetového bankovnictví, a jak ztížily kybernetickým zlodějům život. Aktuální vlna podvodných e-mailů, lákajících data od klientů České spořitelny, však potvrdila přizpůsobivost podvodníků. Když to nešlo přes elektronické bankovnictví, vyrukovali s e-mailem žádajícím číslo a PIN platebních karet. A světe div se, opět je někteří důvěřivci odevzdali na stříbrném podnose. Jejich hloupost, chtělo by se říci. Když si ale přečtete rozhovor s Ondřejem Felixem o plánech eGovernmentu, možná zatrne i vám. Podle něj totiž právě on-line banking učí lidi používat „citlivé“ služby na internetu. Pokud budou stejně lehkovážně, jako ke svým účtům, přistupovat lidé i k hromadě osobních dat, jež jim eGovernment zpřístupní, čekají e-podvodníky opravdové žně.