Menu Zavřít

Góly do branky soupeře

7. 4. 2010
Autor: Euro.cz

Šéf cestovní kanceláře Exim Tours chce mít za deset let milion klientů ročně

Chodí v džínech a ve sportovním tričku. V sídle své společnosti s několikamiliardovým obratem nemá vlastní kancelář, neboť je to prý zbytečné. Cestovní ruch se mu zalíbil, protože pochází z chudé rodiny a v hotelech se cítil jako král. Za svými rodiči se vypravuje dvakrát do měsíce. Na otočku do Tuniska. Řeč je o Feridu Nasrovi, šéfovi cestovní kanceláře Exim Tours. Finalista letošního ročníku soutěže Podnikatel roku, pořádané společností Ernst & Young, neztrácí pracovní elán ani po nočním příletu ze zahraničí, kde byl zkoumat nové destinace. „Jestli jsem přiletěl z východu nebo ze západu? To neřeknu,“ prohlásí s úsměvem, leč neoblomně.

Nedáš, dostaneš Letošní turistickou sezonu zatím vidí pozitivně. „Pokles poptávky, o kterém čtu v novinách, není náš případ,“ tvrdí. V roce 2008 se obrat společnosti pohyboval těsně pod čtyřmi miliardami korun a zisk dosáhl 180 milionů. Výsledky za loňský rok ještě nejsou přesně známy, Nasr ale odhaduje, že budou podobné těm o rok starším. A na letošek si už Ferid Nasr naplánoval pětiprocentní růst. Přepočteno na klienty to znamená zhruba 280 tisíc přepravených lidí ročně. Stejným dechem ale vysvětluje, že podle jeho názoru bude rok 2010 pro cestovní kanceláře zatím nejtěžší. Důvodem je nezaměstnanost. V té vidí šéf Exim Tours, spolu s cenou ropy na světových trzích, největšího strašáka pro cestovní ruch. „Jde o smrtelný bod, který hraje v náš neprospěch. Když lidé nemají peníze, prostě necestují. A i když třeba nezaměstnaní nejsou, ale o práci přijde jejich soused, jsou opatrní a efekt je podobný,“ vysvětluje.
Čím dál podrobnější kontroly na letištích a teroristické hrozby se podle Nasra na cestovním ruchu dlouhodobě nepodepíší. Lidé si na dlouhé čekání ve frontách, stejně jako na riziko atentátů zvyknou.
Finanční krize nedopadla na všechny hráče na trhu stejně. Záleželo prý na tom, jak se k věci postavíte. „Buď se začnete chovat jako správce firmy, hlídáte náklady a podobně, nebo jako manažer. Což znamená, že i přes krizi firmu rozvíjíte dál,“ myslí si Nasr. V jeho podání to znamenalo navyšování kapacit a přidávání nových destinací, ačkoli si o něm prý konkurence myslela, že se zbláznil. Situaci přirovnává k fotbalu: když budete hrát jen vzadu, jednou gól nevyhnutelně dostanete. Útočit se prostě musí.

Praha lepší Mnichova V devadesátých letech, kdy se vyrojily stovky cestovních kanceláří, většina lidí v Česku nevládla žádným cizím jazykem natolik dobře, aby se mohli do zahraničí vypravit sami. A výlet s cestovní kanceláří pro ně často byl jedinou možnou variantou. Neutečou Češi dnes, kdy jsou na tom s jazyky lépe, od organizovaných zájezdů k výletům na vlastní pěst? Ferid Nasr vrtí hlavou. „Samozřejmě že jsou lidé, kteří rádi pojedou sami. Když si vyjedete do Londýna nebo do Paříže, tak na to cestovku asi potřebovat nebudete. Ale když chcete někam k moři, nikdy se sami nedostanete na cenu, kterou dostávají cestovní kanceláře,“ myslí si. Nasr se neobává ani toho, že jeho klienti dají přednost zájezdům německých a rakouských kanceláří s odlety z Berlína, Mnichova či Vídně. Dřív, když do exotických končin neexistovaly přímé lety z Prahy, k tomu podle něj docházelo. Za poslední rok, kdy lze třeba do Karibiku letět přímo z české metropole, prý trend zeslábl. Exim Tours dnes klientům nabízí pobyty ve zhruba třech desítkách destinací ve Středomoří a v Karibiku. V posledně jmenované oblasti dosahuje tržní podíl Nasrovy kanceláře sedmdesáti procent. Jak ale vystudovaný inženýr říká, ve svých expanzivních plánech je limitován letadly. „Chcete-li nabízet zájezdy na Bali, musíte mít letadlo, které zvládne patnáct hodin ve vzduchu. A takové v Česku není.“

ČSA, nebo Travel Service? Šéf Exim Tours situaci kolem leteckých přepravců v Česku bedlivě sleduje. Jeho společnost je řadu let klientem ČSA. Loni zastavená privatizace státního přepravce jej proto velmi zajímala. „Kdyby ČSA převzaly Travel Servis (konsorcium Unimex-Travel Service – pozn. red.), měly by vůči cestovním kancelářím velkou páku. Ale co by pak s těmi letadly dělaly?“ pokládá řečnickou otázku. Jednou variantou by byla dohoda obou stran. Ta druhá je jednoduchá – v Evropě existuje více leteckých společností. „Stačí nějakou přivést do Prahy, aby tu začala operovat. Tím pádem by mohla přijít konkurence,“ přemýšlí. Aktuální smlouva s ČSA končí Exim Tours na konci října. Už teď ale Nasr vyjednává s oběma přepravci o novém kontraktu. Rozhodnuto zatím není. „Buď zůstaneme u ČSA, nebo přejdeme k Travel Servisu,“ konstatuje. Na českém trhu dnes působí více než tisícovka cestovních kanceláří. Číslo vypadá obrovsky, Ferid Nasr ale upozorňuje, že aktivní jsou zhruba tři stovky z nich. A opravdu velkých hráčů včetně jeho kanceláře je jenom pár, po nich s velkým odstupem následují menší společnosti. V této struktuře prý český trh kopíruje německý. Současná krize podle Nasra nahrává velkým kancelářím. „Je to zřetelně vidět. Jakmile je na trhu nějaká turbulence, počet rezervací nám stoupá,“ říká.

Rande s Pentou I letos se podle něj bude trh nadále konsolidovat. Nedávno nastal pohyb mezi konkurencí, když americko-turecká investiční skupina Odien, vlastník cestovní kanceláře Čedok, koupila Firo Tour. Po akvizicích se dnes rozhlíží i Ferid Nasr. Momentálně jedná se dvěma kancelářemi, jejichž jména nechce prozradit. „S jednou to vypadá špatně, s tou druhou se asi domluvíme,“ neupřesňuje blíže. Před šesti lety se naopak o jeho kancelář zajímal německý cestovní gigant TUI. Ke shodě ale vlastníci nedospěli a celá věc je podle Nasra definitivně uzavřená. V médiích také probleskly informace, podle nichž probíhaly námluvy mezi Exim Tours a finanční skupinou Penta. Nasr kontakty potvrzuje, odmítá ale, že by vzájemné debaty dospěly do fáze konkrétního vyjednávání. „Koupili letiště, mají v plánu mít leteckou společnost i cestovku. A podle průzkumu, který si udělali, by jim vyhovovala Exim Tours. O tom jsme se bavili. O konkrétních jednáních nepadlo ani slovo,“ vysvětluje Nasr s tím, že v budoucnu nevylučuje změnu situace.

MM25_AI

Milion klientů za deset let Exim Tours má dnes pobočky na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Další expanze na východ už ale plánována není. Nasr přiznává, že jej před pár lety silně lákalo Rusko, nakonec ale tuto myšlenku opustil. „Tehdy to ale ještě byla džungle. Dnes už je tam trh stabilizovaný a funguje normálně. I velké cestovky jako TUI nebo Neckermann začaly do Ruska investovat teprve před rokem.“ Pokud dnes někam jít, tak prý na západ. „Právě jednám s jednou nizozemskou kanceláří. Akvizice na západě by mi pomohla i tady ve střední Evropě,“ vysvětluje. Bohatší západní klientela častěji jezdí k moři do pětihvězdičkových hotelů. Kdyby pokoje v těchto hotelích kupoval pro své zákazníky ve velkém, získával by je Nasr za lepší cenu. To by je zpřístupnilo i jeho zákazníkům v tuzemsku a sousedních zemích. Pokud jde o dlouhodobější plány, není šéf Exim Tours žádný troškař. „Za deset let? Můj cíl je mít milion klientů ročně. Jasně že je to možné. Proč ne?“

Box: Ferid Nasr (1962) se narodil v Tunisu. Do bývalého Československa přišel v roce 1986 a vystudoval zde ČVUT. Pracoval v obchodním oddělení tuniského velvyslanectví. Cestovní kancelář Exim Tours založil v roce 1993. V devadesátých letech expandoval na Slovensko, do Polska, Maďarska a Rumunska. Tyto pobočky dnes generují zhruba osmimiliardový obrat. Nadšený sportovec rád relaxuje na své chalupě v Jizerských horách.

  • Našli jste v článku chybu?