Nejen králi sociálních sítí Facebooku se i u nás pokouší konkurovat produkt Google+. Ten sjednotil mnoho dřívějších služeb Googlu. Co přináší a jak se na trhu uchytil?
Foto: Google
Sociálním sítím v Česku dlouhodobě kraluje Facebook. Od loňského roku však začíná jeho obrovský náskok postupně stahovat nová služba největšího světového vyhledávače: Google+. Samotný Google se přitom při zmínce o svém produktu brání označení „sociální síť“. „Je to projekt, který spojuje ostatní služby, které máme,“ říká Filip Hráček, manažer pro vztahy s vývojáři českého Googlu. Služba Google+ podle něho umožňuje především jednoduchým způsobem spravovat, s jakými okruhy lidí chtějí návštěvníci internetu sdílet svoje fotografie, blogy a další služby a informace.
„Když si představím, že by všichni, kteří si čtou můj blog, viděli veškeré moje fotografie, které mám uložené v rámci služby Picasa, tak bych asi nebyl nadšený. Proto Google přišel s ideou kruhů. Jako má každý člověk několik kruhů ve svém reálném životě, a s lidmi z těchto okruhů má jiné vztahy a řeší s nimi jiné věci, tak může s různými kruhy sdílet informace na Google+,“ dodal Filip Hráček.
Facebook zatím vede
Podle posledních dat má Google+ již přes 100 milionů uživatelů a každý den ho navštěvuje na 50 milionů lidí. V porovnání se zhruba 900 miliony uživateli Facebooku je to sice výrazně méně, ovšem Google+ se může pochlubit výraznou dynamikou růstu. Loni v říjnu se ke Google+ připojovalo pravidelně 40 milionů lidí, letos v lednu již 90 milionů. Lokální data pro Českou republiku Google nesděluje stejně jako u dalších služeb.
Monitorování tuzemských sociálních sítí však potvrzuje, že Google+ roste i v Česku. „Není to mrtvá síť, vidíme to třeba i v rámci našeho monitorovacího nástroje Ataxo Social Insider, pomocí kterého monitorujeme veřejný obsah Googlu. Míra aktivního publikování nebo sdílení uživateli zde ale samozřejmě ještě zdaleka nedosahuje takových měřítek, jak to vidíme na Facebooku,“ říká Eliška Hutníková, specialista na sociální média společnosti H1.cz.
K růstu podle ní přispívá synergie s dalšími službami, které Google nabízí. „Síla Google+ je především v obohacení stávajících služeb Googlu o sociální složku. Případné dohánění Facebooku co do uživatelské báze má Google+ snadnější tím, že prostě „jen“ naláká ty lidi, kteří už používají Gmail nebo jiné služby, samozřejmě i vyhledávání,“ dodala Eliška Hutníková.
Přímou cestou k zákazníkovi
Podobně jako u řady dalších sociálních sítí si mohou také na Google+ firmy a podnikatelé vytvořit svoje stránky. Počtem uživatelů sice nemohou konkurovat zavedenějším sociálním sítím, ovšem to může být pro firmy i určitá výhoda. Umožňuje to totiž lepší cílení a kontakt se zákazníkem. „Obsahuje méně balastu a více relevantních informací. Diskuse jsou mnohem cílenější, protože firmy si lidé přidají do kruhu, který je k tomu relevantní. Firmy tak mohou lépe oslovit lidi, kteří se o ně opravdu zajímají,“ říká Filip Hráček.
Google+ poskytuje svým uživatelům informace navíc i při klasickém vyhledávání zboží či služeb. U vyhledaných výsledků totiž zobrazí, zda zobrazené výsledky kladně neohodnotil některý z přátel.
Vyjde to potřetí?
Při vývoji nové služby se mohl Google poučit ze dvou neúspěšných projektů, které se týkaly sociálních sítí. Tím prvním byla služba Google Wave, která sloužila ke spojování lidí a po svém zrušení byla většina jejích funkcí začleněna do Google Docs. Další pokus o rychlé sdílení na internetu se jmenovala Google Buzz. Služba oficiálně skončila loni na podzim a její uživatelé mohli dál pokračovat založením účtu na Google+.
„Teď jsme na to šli jinak. Vycházeli jsme z toho, že již nyní je spousta lidí, kteří sdílejí odlišný obsah s různými skupinami lidí. Šlo především o to, dát jim možnost prostřednictvím kruhů spravovat všechno z jednoho místa,“ zmínil Hráček. Společnost podle něho nemá stanoveny žádné vnitřní cíle, jaká by měla být ekonomická efektivita Google+. Už teď se však do celkových výsledků firmy výrazně projevila nová služba například nárůstem prokliků, za které Google inkasuje příjmy z inzerce. Těch přibylo pět až deset procent.