Je v Maďarsku možné založit a udržet obchod s čímkoli na národních základech? Z posledního průzkumu společnosti GfK Hungária vyplývá, že domácí zboží je pro zákazníky zajímavé, pokud není dražší než zahraniční.
A že věrní kmenoví kupci domácích produktů tvoří jen maličký segment společnosti. Je tedy otázka, proč tu bylo tolik pokusů o zdolání nadvlády nadnárodních hypermarketů. Národní obrození lze v maloobchodu datovat rokem 2003. Tehdy se objevil Magor (pozor, jde o postavu z maďarské mytologie, jakéhosi praotce Maďarů).
Síť potravinových obchodů prodávala pouze místní artikl, většinou od prvovýrobců. Počet poboček se rychle vyšplhal na šest desítek. Její úpadek způsobil fakt, že od dodavatelů brala minimální poplatky za přijetí jejich zboží do prodejen, a rozrostla se do takové míry, že už nestačil amatérský zápal. A ještě bych dodal, že se na značku přilepily extrémní pravicové politické elementy. V roce 2009 přišla sít patnácti obchodů s jednoduchým označením: Maďarské výrobky. Spadla však do téže pasti, pracovala s velmi nízkými maržemi.
„Pomohla“ jí také typicky maďarská nemoc – kde jsou dva, tahají na tři strany. Firma Koppány měla v Budapešti pět prodejen, rolety stáhla v roce 2011. Neunikla tak osudu svého jmenovce. Koppány (Kopáň) byl totiž pohanským protivníkem uherského krále Štěpána, který skončil rozčtvrcen a roztahán do všech světových směrů.
Bez jakékoli ideologie by mohl fungovat spolek Premium Hungaricum, nejnovější pokus v této oblasti. Mají pět obchodů a od vlády vítr v plachtách, takže mohli v roce 2011 vybudovat Dům maďarských chutí, což je vlastně koutek maďarského exkluzivního zboží v potravinách družstevní sítě Coop. Všichni se proto ptají, zda tentokrát aktivita skončí happy endem. Ovšem jiným, než popisuje oblíbený vtip: Jaký byl ten nový maďarský film? Končí absolutním happy endem, protože jsou všichni šťastní, že to skončilo.
Čtěte také:
Maďarská firma ovládla on-line obchod s potravinami. Konkurence chybí
V Maďarsku vzniká síť národních trafik