V letošním roce bude poprvé vyhodnoceno plnění přímých offsetů za stíhačky Gripen. Stále panují obavy, jestli se švédsko-britskému konsorciu podaří dosáhnout stanovené hranice.
Obrněný transportér Pandur.
Autor: Profit
Program průmyslové spolupráce, tzv. offsety, pro český průmysl za stíhačky Jas-39 Gripen dospívá letos k významnému milníku. Poprvé budou vyhodnoceny takzvané přímé offsety ve sjednaných zakázkách do obranného a leteckého průmyslu. Dosažení sjednané hranice 2,45 miliardy korun se nyní jeví snazší než před rokem, kdy firmy jely naplno a neměly o tyto zakázky takový zájem. „Krize může nahrávat tomu, že se podaří umístit offsety do firem, kde šla výroba dolů a kapacity jsou volnější,“ domnívá se prezident Asociace obranného průmyslu České republiky Jiří Hynek.
Jistota pětinásobku?
Švédsko-britské konsorcium společností Saab a BAE Systems podle posledních poskytnutých informací poskytlo do konce roku 2007 přímé offsety za přibližně 550 milionů korun, ovšem teď bude muset závazně doložit transakce zhruba pětinásobně vyšší. A to může být podle odborníků ze zbrojní sféry problém. „Stále mám obavy, že se to nezdaří, i když to je v současných podmínkách reálnější,“ míní Hynek.
Konsorcium nesplnění závazků vylučuje, bilanci ke konci roku 2008 však zatím zveřejnit nechce. „Offsetový program Gripen probíhá dobře. Uplatňujeme politiku, v jejímž rámci prezentujeme výsledky offsetového programu pouze jednou ročně, a příští zpráva bude zveřejněna v červnu 2009,“ říká Bengt Littke, ředitel programu Gripen pro Českou republiku.
Pronájem 14 stíhaček Gripen za 19,6 miliardy korun schválila vláda Vladimíra Špidly v roce 2004. Program průmyslové spolupráce má pokračovat až do roku 2014, kdy dosáhne 130 procent hodnoty kontraktu, tedy 25,5 miliardy korun.
Od Gripenů k Pandurům
Doposud největším přímým offsetem je vývoz plechů ze společnosti Vítkovice Steel pro stavbu lodí za 233 milionů korun. Výrobce leteckých motorů Walter Engines zase získal odbytiště svých produktů za 155 milionů korun a Aliachem Benelux export nitrocelulózy má kontrakty za 70 milionů korun. I menší zakázky však mohou pro jejich příjemce znamenat výraznou vzpruhu. Přerovská Meopta získala dodávky přesných mechanických dílů do civilních letadel a slibuje si další kontrakty od společností z „první ligy“. „Z kvality ani ceny nám nikdo nesleví, ale díky offsetům se můžeme dostat tam, kam to za normálních okolností nejde tak snadno,“ vysvětluje ředitel Meopty Systems Roman Jurečka.
Firma nejprve v roce 2006 prošla auditem a přezkumem systému řízení kvality podle požadavků zákazníků v západní Evropě a USA. „Na těchto offsetech je zajímavé to, že díky kvalitě řízení našich procesů a projektů jsme získali zakázky i na takové díly, na které nemáme vlastní technologie a které nakupujeme u dalšího dodavatele,“ přibližuje. První dodávky se uskutečnily o rok později a loni již dosáhly skoro jednoho milionu korun. Celkový obrat Meopty přitom činil přes 1,3 miliardy korun.
Meopta si připsala i další offset, a to k dodávkám obrněných transportérů Pandur pro českou armádu, jež nedávno vláda schválila. Pro ně vyvinula a vyrábí periskopy pro řidiče. „Doufáme také, že se díky tomuto projektu budeme podílet i na nepřímých offsetech například dodávkou přístrojů či komponentů pro další zákazníky skupiny General Dynamics, ke které rakouský Steyr patří,“ dodává Jurečka.
Další se mohou hlásit
O zapojení do přímých offsetů uvažují i další firmy, například Vojenský opravárenský podnik (VOP026) v Šternberku. „Nedávno jsme dodali mobilní opravárenské pracoviště pro vrtulníky. Totéž můžeme vyrobit i pro Gripeny,“ poznamenává ředitel VOP 026 Jiří Hynek. Podnik může nabídnout i jinou strojírenskou výrobu, jako obrábění různých komponent a výrobu větších dílů.
„Má-li česká firma zájem o získání offsetové zakázky, musí být schopna nabídnout svému partnerovi něco zajímavého – kvalitní výrobní schopnosti či dobrý vývojový tým,“ radí Hynek. Český zájemce musí kontaktovat Gripen International, který je předkladatelem projektů. Administrativu zajišťuje ministerstvo průmyslu a obchodu společně s mezirezortní šestnáctičlennou offsetovou komisí. Offsetové transakce schvaluje ministerstvo obrany.