Použité pneumatiky. Komodita, jejíž každoroční produkce v ČR podle MŽP atakuje hodnotu 70 tisíc tun a která, přestože ji západní svět již dávno zařadil mezi plně recyklovatelné položky, v České republice působí stále spíše problémy.
Foto: Gumoeko
Výhledově by se to však mohlo změnit. Na trh totiž míří ambiciózní plán ekologické likvidace společnosti Gumoeko, která chce do několika let zcela změnit systém, jakým se s použitými pneumatikami v ČR nakládá.
Nové asfaltové směsi, které zvládnou větší zatížení bez deformace a jsou odolnější vůči extrémním teplotám a cizorodým látkám. Navíc s nižší hlučností při průjezdech vozidel. Speciální pružné a netoxické povrchy pro dětská hřiště. Moderní mulčovací směsi pro kutily. Podestýlka pro hospodářský zvířata. Prachové filtry. To jsou jen některé z možností, které granulát z použitých pneumatik nabízí. Hmota má totiž ideální vlastnosti – je pevná, pružná, dobře se váže k ostatním příměsím a hlavně je inertní – tedy absolutně neovlivňuje životní prostředí.
Přestože v současné době v České republice fungují tři linky na ekologickou likvidaci pneumatik, končí v nich pouze nepatrné procento ojetých gum. Důvodem jsou především vysoké náklady, související s převozem pneumatik do likvidačních center. Levnější je proto pneumatiky skladovat, případně spalovat. Naopak subjekty, jako například autodopravci, které mají nařízenou ekologickou likvidaci gum zákonem, mají situaci značně ztíženou.
To by se teď mohlo změnit. Společnost Gumoeko totiž oznámila spuštění nové služby mobilní ekologické likvidace vysloužilých pneumatik. Jejími zákazníky se mají stát především obce a subjekty, u kterých vysloužilé gumy nejčastěji končí – tedy vrakoviště, servisy, autodopravci či logistická centra. Tam, kde by byl převoz neskladných pneumatik na drticí linku příliš drahý, vyrazí mobilní drtička, která dokáže pneumatiky zpracovat přímo na místě. Na odstranění středně velké skládky bude potřebovat čas v řádu hodin. Výsledná drť se pak převeze k dalšímu zpracování na středočeskou linku, která z ní vytvoří ceněný granulát.
„Naše vozy budou působit po celé republice. Zaměříme se jak na malé, tak velké skládky,“ upřesňuje Petr Kozel, jednatel společnosti Gumoeko. „Každému, kdo nás osloví, vytvoříme individuální plán likvidace, podle kterého zvolíme likvidaci na místě anebo svoz do našeho centra. Všem se budeme snažit vycházet maximálně vstříc, aby se náklady co nejvíce minimalizovaly a subjekty tak byly motivovány ke zvolení našeho recyklačního programu. Každému posléze vystavíme certifikát, potvrzující, že pneumatiky byly zlikvidovány ekologicky.“
Rozdrcené i celé pneumatiky pak přemění na granulát speciální linka, kterou Gumoeko buduje nedaleko Prahy. Ta dokáže zpracovat až 32 tun pneumatik denně, čímž se stává nejkapacitnější v republice. Pokud se provoz linky osvědčí, hodlá Gumoeko expandovat i do sousedních států.
„Zajímá nás především Slovensko nebo Polsko,“ zmiňuje Kozel. „To je však vzdálenější budoucnost. V současné době nás spíše čeká optimalizace portfolia služeb tak, aby si je mohl dovolit každý. Vyčištění České republiky od pneumatik totiž není jen náš business, ale zároveň to bereme jako náš takřka osobní vklad k ochraně životního prostředí,“ zakončuje Kozel.